Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
Vandaag om 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:25:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 22:15:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 249689 keer)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #150 Gepost op: 10 July 2009, 13:10:10 »
Carlo,
Had inderdaad ook al gezien dat hij net onder een ander hoek staat. Foto komt uit de folder van Startrain:


klik op foto voor grotere versie

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 July 2009, 13:11:41 door Spoors »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #151 Gepost op: 10 July 2009, 13:19:16 »
Ok, dankjewel!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #152 Gepost op: 11 July 2009, 12:17:43 »
Bij deze dezelfde foto (http://www.trains160.com/images/CC%207121.jpg) in betere kwaliteit van de site www.trains160.com. Op de site heeft de foto een groene kleurzweem, die heb ik in Photoshop weggehaald met dit als resultaat:



Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #153 Gepost op: 11 July 2009, 12:22:25 »
Grappig, het Nederlandse turkoois leek waarschijnlijk op de kleur onder de bies, maar Philotrain en Roco vonden de kleur boven de bies aantrekkelijker.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #154 Gepost op: 11 July 2009, 12:25:19 »
Misschien een domme opmerking/gedachte gang. Maar al lezend kreeg ik de gedachten de logboeken van de 11/12/1300 uit de turquoise tijd zijn die er nog. Ik neem aan dat elke loc zijn eigen onderhoudsboek had zoals eerder geschreven is. Is dat al eens onderzocht of daar niet de juiste kleur code in staat. En wat is er nog bij Alsthom zelf in het archief te vinden. Daar zal toch nog ook het een en ander te kunnen achter halen zijn. Wele kleur code zij de 11 en 1300 hebben gespoten.

Algemeen geldende kleurnummers bestonden volgens mij nog niet. Er werd gewerkt met kleurstalen. Die gingen het archief in en worden ook weleens teruggevonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #155 Gepost op: 11 July 2009, 15:35:47 »
Grappig, het Nederlandse turkoois leek waarschijnlijk op de kleur onder de bies, maar Philotrain en Roco vonden de kleur boven de bies aantrekkelijker.  ;D

... en dat lijkt nu juist weer de kleur te zijn de voor het Spaanse broertje van de CC 7100 is gebruikt ...


foto van deze site
« Laatst bewerkt op: 11 July 2009, 15:38:21 door Spoors »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #156 Gepost op: 14 July 2009, 21:39:54 »
Over de kleur zal nooit 100% zekerheid zijn, dat is nu wel duidelijk ;D
We kunnen wel een richtlijn van de kleuren opzetten, de preciese tint dan in het midden laten.
Dus opbouw turquoise, band blauw, en draaistellen ???

Persoonlijk ben ik van mening dat het in de jaren 50 ook een mengeling van klauren was.
In een jaar tijd doen zon,wind,regen enz en bewerking na schades heel erg veel.

Grts,
Dennis

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #157 Gepost op: 14 July 2009, 21:50:47 »
Boeken kun je er over volschrijven...  ;D

Ik denk dat de heren van de 1201 voldoende studie hebben gedaan om te kunnen aannemen dat hun kleuren de (meest) juiste zijn... !

Als je nu attributen uit de '50's bekijkt, zie je dat er toen heel vaak helemaal geen harde kleuren gebruikt werden, het waren meer pastel-tinten. Zo ook in de mode... en zo ook bij de oude auto's uit die tijd...  ;)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #158 Gepost op: 14 July 2009, 21:56:29 »
en zo ook bij de oude auto's uit die tijd...  ;)

Hoe weet jij dat :P

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #159 Gepost op: 14 July 2009, 22:01:12 »
Hoe weet jij dat :P
Als je wel een op meetings komt zie je dat  ;)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #160 Gepost op: 18 July 2009, 12:51:44 »
OK. Ik heb de 'remake' THS-verf binnen: kleur no. 290119 van Verfhuis Scheffer, Leiden. Onder dit nummer zou de kleur daar bestelbaar moeten zijn. Tussen de bijgeleverde kleurstaal (met een kwast op wit karton geschilderd) en het ook hier getoonde rijtuig in THS-turkoois kan ik geen verschil ontdekken.
Ik ben ermee aan de slag gegaan, met een simpele airbrush en wasbenzine als verdunner. Het resultaat wordt dan helaas weer iets lichter dan de staal en het voorbeeldrijtuig.

Weet iemand toevallig een truc om dat tegen te gaan? Is dit een effect van het spuiten? Van de wasbenzine?

Foto's later --voor zover zinvol in een discussie over zulke kleine kleurnuances.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #161 Gepost op: 18 July 2009, 13:08:55 »
... en draaistellen ???

Achaatgrijs ... ook dat is ondertussen wel duidelijk.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #162 Gepost op: 18 July 2009, 13:11:35 »
Jan,

Dat klinkt wel heel bijzonder. Ik neig ernaar om te zeggen, kijk eens naar de ondergrond. Als die licht van kleur is en jouw turquoise laklaag dun schijnt dat er misschien doorheen. Andere oplossing kan zijn dat de wasbenzine eerst volledig moet zijn verdampt voordat de echte kleur zichtbaar wordt. Ik meen me te herinneren in het plan U draadje dat Karst daar ook mee te maken had met zijn eerste plan U in Kleinspoor dieselrood. Hij verdunt die verf volgens voorschrift ook met wasbenzine met hetzelfde effect: het duurt een tijd voordat de kleur echt goed wordt. Ik verdun Kleinspoor gewoon met thinner en heb dat effect nooit gezien.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #163 Gepost op: 18 July 2009, 13:38:42 »
@Ivo: dat zou mooi zijn, maar over hoeveel tijd hebben we het dan? Uren? Dagen? Weken? Wasbenzine is toch behoorlijk vluchtig.
De ondergrond was wit, maar de kleur dekt goed, dus dat is volgens mij het probleem niet. Inmiddels zitten er ook 3 lagen op (met steeds een dag droogtijd ertussen), zodat dat dat veel veranderde.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #164 Gepost op: 18 July 2009, 14:45:48 »
Citaat van: janw
maar over hoeveel tijd hebben we het dan? Uren? Dagen? Weken? Wasbenzine is toch behoorlijk vluchtig.

Ca. 2 weken, de wasbenzine is wel vluchtig, maar de olien in de verf niet ;)

Grtzz,

Karst