Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
14 May 2026, 23:59:02
Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen door GerardvV
14 May 2026, 23:38:14
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
14 May 2026, 23:36:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 May 2026, 23:18:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 May 2026, 22:54:11
Een HTM 'Ombouwer' door GerardvV
14 May 2026, 22:49:49
Oudere Marklin S3/6 opleuken door Robert uut Salland
14 May 2026, 22:31:56
Projekt 083-338 door ex44
14 May 2026, 22:30:48
Heroplage Artitec Plan W? door IJmc
14 May 2026, 22:12:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 May 2026, 21:19:28
Raadplaatje door grossraumwagen
14 May 2026, 21:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
14 May 2026, 20:57:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 May 2026, 20:36:18
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
14 May 2026, 20:32:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 May 2026, 19:51:25
Modulair schooolgebouw voor 20 jaar BNLS door Reinout van Rees
14 May 2026, 19:47:01
Model voor 20 jaar BNLS? door Reinout van Rees
14 May 2026, 19:39:28
Modelspoorbeurs Houten 16 mei 2026 door Haradigi
14 May 2026, 19:37:53
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door cor_b
14 May 2026, 19:17:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Charles_
14 May 2026, 18:57:29
Welke merken H0 Materieel door Remunj
14 May 2026, 18:26:25
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
14 May 2026, 17:14:00
BNLS modulebaan: de Werkspoor-Kathedraal modules door Koen/264
14 May 2026, 17:00:55
Leubachtalbahn door Krokodil68
14 May 2026, 16:29:52
On30 modelbaan: Colorado Logging&Mining Switchback door Ronald Halma
14 May 2026, 16:04:59
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door Ronald Halma
14 May 2026, 15:33:34
Rondom Charlois door R1954
14 May 2026, 15:17:46
MOBEXPO 2026 Stereo beelden The Mill ... door D_Loc
14 May 2026, 11:59:45
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
14 May 2026, 09:49:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 May 2026, 08:54:28

Auteur Topic: Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen  (gelezen 2013 keer)

henk

• Offline Offline
Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen
« Gepost op: 07 March 2026, 17:04:01 »
De tweede generatie Roco Blokkendozen is fraai en de modellen rijden voortreffelijk. Helaas moeten ze het af fabriek nog altijd doen met een draadlampje voor de frontseinen en sluitseinen ontbreken helemaal. Ik heb wel zitten prutsen met leds en lichtgeleiders, maar een ideale oplossing werd het nooit. Nu heeft het bedrijfje Spoorlaar ombouwsetjes voor meerdere typen van de Blokkendoosrijtuigen ontwikkeld. Op de beurs van Houten heb ik een setje voor de mCD motorwagen gekocht. Hierbij een inbouwverslag deel 1.

De handleiding is op de site van Spoorlaar te vinden.
https://spoorlaar.nl/wp-content/uploads/2025/08/Spoorlaar-Roco-Mat24-mCD-Handleiding.pdf

Het setje ziet er compleet en doordacht uit. Er is een nieuwe hoofdprint met een Plux22 connector en leds voor de binnenverlichting. Verder vinden we lichtprintjes voor de seinen aan beide kanten. Het geheel wordt gecomplementeerd met lichtgeleiders voor de sluitseinen, maskers ter afscherming, elcootjes en zelfs op maat geknipte stukjes zelfklevend tape en een eindje draad.
Let ook op de verende contacten op het grote lichtprintje. Geen draden tussen kap en hoofdprint.

Kap eraf en opzij leggen. Stroomdraden van de oude print lossolderen en print losschroeven. De lippen naar de motor moeten worden overgezet. Ik heb eerst met zuiglitze zoveel mogelijk soldeer van de lippen verwijderd. Daarna kunnen ze worden losgeboord. Nog even met de slijpschijf de onderkant van de lippen glad maken. Dan kunnen de lippen op de aangewezen soldeereilanden worden vastgesoldeerd.

De print kan met de schroeven voor de oude print worden vastgezet. Draadjes van de stroomafname solderen, elco’s solderen en een decoder plaatsen.

En zowaar, het model rijdt en de binnenverlichting kan worden ingeschakeld via aux7.

Eenvoudig tot nu toe. Binnenkort het verslag van de inbouw van de kop- en sluitverlichting in de kap.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2026, 17:59:17 »
Ben benieuwd, ik loop meestal een beetje te knoeien met pasvorm en zo. Dat de kap net niet helemaal makkelijk terug te plaatsen is en zo. Maar misschien deze niet.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Casmir

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2026, 19:20:15 »
Ik ga meekijken

henk

• Offline Offline
Re: Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen: de mislukking
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2026, 10:35:54 »
Al 2 maanden geleden, op zaterdag 7 maart, heb ik het eerste deel van de inbouw geplaatst. Dat ging vlot en de bedoeling was zondag 8 maart het project af te ronden en daarvan ook verslag te doen. Helaas ging het inbouwen van de verlichting niet zo vlot. In deze post verslag van de mislukking. Later in de week hoe ik dan toch met de printjes van Spoorlaar ledverlichting in de Blokkendoos heb gekregen.

Om te beginnen verwijderen we een en ander aan lichtgeleiders en afscherming uit de kop.

Dan zorgvuldig gaatjes boren voor de toplichten. Dat heb ik weleens netter gedaan. De verstandige manier is eerst, bijvoorbeeld met een gloeiende speld, een putje maken. Daarna met steeds dikkere boortjes tot een mm opboren. In post 9 noemt Klaas Zondervan een nog veel slimmere manier om de gaatjes precies te boren. Voor de twee frontseinen de laatste paar milimeter van de lichtgeleiders afsnijden en in de lantarens duwen. Die lantarens terugzetten. Ze blijven redelijk op hun plek geklemd, maar een drupje lijm kan geen kwaad. So far, so good.

In het setje zitten twee geprinte lichtgeleiders voor de toplichten. In de gebruiksaanwijzing staat de mededeling dat de lensjes kunnen afbreken en het advies de afgebroken lens te laten zitten en de rest van de geleider erachter te plaatsen. Dat breken gebeurt ook prompt. Ik denk dat geprinte exemplaren kwetsbaar zijn met van die dunne staaflensjes.

Daarna volgt een lastig klusje. Het setje bevat twee printjes voor iedere kop. Er is een printje voor de onderste seinen. Dat moet tegen de voorkant worden gezet. En er is een printje voor de topseinen en de cabineverlichting. Hierop ook de pennen die de verbinding met de hoofdprint moeten maken. Dat printje moet tegen het dak worden geplaatst. Het is vergelijkbaar met het Digikeijs setje voor de Roco 1100. Met dit verschil dat bij dat setje de beide printjes al met draden waren verbonden. Bij dit setje van Spoorlaar moet je de verbinding met drie dunne draadjes zelf maken. Dat lukte zowaar.

Nog even droogtesten door het printje tegen de contactpunten op de hoofdprint te duwen en alle ledjes wilden zowaar branden.

Maar daarna ging het mis. Het printje met de contacten moet met tape tegen het dak worden geplakt. Dan moet het tweede printje, compleet met de oude afscherming, tegen de voorkant worden getaped (zie gebruiksaanwijzing). Dan blijkt dat beide printjes juist bij de soldeerpunten feitelijk vrijwel tegen elkaar moeten zitten. Waar blijven de draadje dan? Ik heb meerdere keren geprobeerd de boel te plaatsen, maar telkens braken de draadjes. Niet de soldeerverbindingen, maar de flinterdunne draadjes zelf. Na een keer of vijf de verbindingen herstellen en de printjes opnieuw tevergeefs proberen te plaatsen, heb ik de boel bloedchagrijnig weggeduwd. Voorlopig wilde ik er niets meer mee te maken meer hebben.
« Laatst bewerkt op: 06 May 2026, 18:08:39 door henk »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2026, 10:53:42 »
Zit inderdaad wel heel dicht tegen elkaar als je de handleiding bekijkt.
Is het niet mogelijk om de print met de veercontacten iets naar achteren te plaatsen? Of kom je dan niet meer goed uit met de ledjes bij de lichtgeleiders.
Of eerst de beide printjes plaatsen en dan soldeerbrugjes maken?
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2026, 10:59:49 »
Dan gaan de lichtgeleiders inderdaad droogzwemmen en bovendien krijg je dan de oude afscherming niet meer op zijn plaats.
Soldeerbrugjes kan niet, omdat de soldeerpunten zelf niet bij elkaar komen, want andere kant van het printje voor de onderste seinen.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2026, 11:00:14 »
denk dat je die niet moet plakken maar :

© Spoorlaar 2026
Stap 24:
Plaats de voorste plasticjes van de lichtgeleiders op de LED-printjes van de frontseinen.
Stap 25:
Schuif de LED-printjes van de topseintjes voorzichtig onder de lichtgeleiders en plak de
Groetjes,Salutations,Greetings,Johnny
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boost ESU,
Wielemans Marklin

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2026, 12:05:45 »
Soldeerbrugjes kan niet, omdat de soldeerpunten zelf niet bij elkaar komen, want andere kant van het printje voor de onderste seinen.
Die snap ik niet.
De ledjes voor de onderste seinen zitten aan de voorkant van dat "hark" vormige printje.
De aansluitingen voor de draadjes aan de achterkant. Die wijzen dan toch naar het plafondprintje.
Tenminste dat zie ik op het plaatje van stap 25.
Als ik inzoom op stap 25 lijkt het erop dat ze daar zelf ook een soldeerverbinding hebben gemaakt tussen beide printjes. Draadjes zie je niet meer.

Heb je een foto hoe het bij jou zit?
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2026, 12:58:14 »
Ah ja, er was een andere reden waarom de soldeereilandjes niet bij elkaar kwamen. De soldeereilandjes op het bovenste stukje van de hark kwamen voorbij de soldeereilandjes van het andere printje. Aan de dakkant van dat printje.
Ik had het plan de printbaantjes van de hark kaal te maken en dan te kijken of aan elkaar solderen mogelijk was. Maar de printbaantjes naar de leds blijken wel aan de andere kant van het printje te lopen. Vandaar de verwarring.

Ondertussen heb ik die baantjes kaal gemaakt, er draadjes aan gesoldeerd en die draadjes via een omweg met het andere printje verbonden. Verdere info over een paar dagen.

« Laatst bewerkt op: 06 May 2026, 14:26:49 door henk »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2026, 13:43:39 »
Dan zorgvuldig gaatjes boren voor de toplichten. Dat heb ik weleens netter gedaan.
Ik heb dat indertijd zo gedaan:
In een metalen plaatje eerst een gat van 1 mm geboord. Vervolgens dat plaatje tegen het rode sluitseinbolletje gelegd.
Het gaatje werkt zo als een geleider voor de boor en zorgt er voor dat het gat in de kap perfect op zijn plaats komt.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2026, 13:55:01 »
Wauw, superslim Klaas.  (y)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2026, 15:27:22 »
Ah ja, er was een andere reden waarom de soldeereilandjes niet bij elkaar kwamen. De soldeereilandjes op het bovenste stukje van de hark kwamen voorbij de soldeereilandjes van het andere printje. Aan de dakkant van dat printje.
Ik had het plan de printbaantjes van de hark kaal te maken en dan te kijken of aan elkaar solderen mogelijk was. Maar de printbaantjes naar de leds blijken wel aan de andere kant van het printje te lopen. Vandaar de verwarring.

Ondertussen heb ik die baantjes kaal gemaakt, er draadjes aan gesoldeerd en die draadjes via een omweg met het andere printje verbonden.
Duidelijk.
En is ook een oplossing  ;D
Gr.
Eric

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2026, 23:30:23 »
Ik heb dat indertijd zo gedaan:
In een metalen plaatje eerst een gat van 1 mm geboord. Vervolgens dat plaatje tegen het rode sluitseinbolletje gelegd.
Het gaatje werkt zo als een geleider voor de boor en zorgt er voor dat het gat in de kap perfect op zijn plaats komt.

je kunt ook eerst een hete naald in het midden van het bolletje prikken (beetje naar beneden scrollen) waardoor je boortje niet wegloopt
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2026, 23:41:29 »
Is het ook geen idee om de drie draadjes net andersom op de eilandjes te solderen zodat de draadjes in een boog lopen i.p.v. recht naar elkaar toe. Ze komen er dan niet tussen klem te zitten als dat ene printje strak in het andere printje zit.

Stephan.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2026, 09:09:24 »
je kunt ook eerst een hete naald in het midden van het bolletje prikken (beetje naar beneden scrollen) waardoor je boortje niet wegloopt
Dat was de methode waar Henk op doelde, en waar ik op reageerde.
Maar ik weet vrij zeker dat mijn trucje een nauwkeuriger resultaat geeft. :angel:
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.