Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:12:44
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: De knutsels van een badeend  (gelezen 33010 keer)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2020, 22:22:57 »
Wat een mooie vooruitgang heb je bij die snotneus-1100 geboekt zeg. Heel gaaf om te zien. Blij dat tie in goede handen is beland  ;D
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2020, 00:09:37 »
zo, mijn opening posts zijn klaar want zoals Bert terecht al opmerkte, de aanpas tijd is helaas maar 48 uur. (was me bekend overigens  ;D)
nu zal ik af en toe hier een update plaatsen als het om kleine projectjes gaat. nu eerst naar Rijswijk morgenochtend.  (y)

@ Syb: ja, hij is best aardig geworden, beter dan ik had verwacht.  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2020, 20:02:05 »
het verzamel bakje:

Het is hier al weer een tijdje stil.. dat wil niet zeggen dat er niks gebeurd, sterker nog.. er gebeurd heel veel  ;D
maar het meeste zijn voorbereidingen op projectjes die op stapel staan.
maar is er dan niks te melden?
ja wel  ;D afgelopen week kreeg ik een doos met onderdelen van een roco 2200 en en 1600..



zoals jullie zien, een lekker spulletje. dus eerst maar is aan de slag.. alles even schoon gemaakt en kijken wat er nu eigenlijk in zat.
Er zaten 2 locs in die redelijk compleet zijn. de motoren waren beide kapot en aandrijvingen bestonden uit de befaamde veertjes prut.
De kappen waren ,zoals goed te zien is, in erg deplorabele staat.


Nu loop ik al een tijdje met het idee in mijn gedachten om een 1600 open te zagen en voor mijn 1500 project moet ik ook nog een keer met de dasty aan de slag.
Maar ik was nog moed aan het verzamelen. Dit cadeautje hielp daar wel mee. er is tenslotte weinig te verpesten aan de bakkies hierboven.

dasty
goed, dus eerst in de dasty. als eerste mocht de 2200 cabine in bad (ik heb er denk ik nog ergens 1 los zwerven dus ik had reserve  ;D)
na 2 uurtjes zag ie er zo uit:



niet veel verschil.. maar de volgende ochtend:



een mooi kaal cabinetje! deze staat op het inmiddels ook al overgespoten frame, foto's daarvan volgen later wel.

2200 = de sluitseinen uitboren

hier ergens op het forum had ik gelezen dat je bij het uitboren van de sluitseinen eerst even een hete naald in het midden van het mee gegoten sluitsein moet prikken:



en dit werkt perfect! daarna met de hand een klein gaatje boren, gevolgd door een 1,3 mm boortje. perfect!
nu ik toch bezig was besloot ik maar meteen de seinen wat aan te passen. dus de kleinste ring afgevijld en vervangen door messing ringen van frie:



ook heb ik meteen het topsein aangepakt. deze moet kleiner zijn in doorsnede maar wel flink uit steken. ik heb hiervoor de ring van roco vlak gemaakt met de cabine en vervolgens in dit gat een afgesneden wattenstaafje van de lidl gestoken. hierin zit weer een messing buisje. Het geheel ziet er denk ik wel aardig uit als het gespoten is.
Ook heb ik een klein stukje styreen tussen de 2 dakluiken gelegd en daar 2 druppeltjes olba op gedaan om de boutkoppen te simuleren.


De 1600


Na het succes van de 2200 moest ook de 1600 er aan geloven. maar deze had aanmerkelijk minder tijd nodig:

na een paar uurtjes zag ie er zo uit en ik heb daarna 2 uur met een tandborstel, een handje tandenstokers en een nagel borsteltje de restjes weg gepoetst. waarom niet wat langer in de dasty dan? ik wilde de kap eigenlijk zo kort mogelijk in de dasty hebben zodat er zo min mogelijk invloed op het plastic kon zijn. ik denk dat het wel gelukt is:



hier en daar zit nog wel een beetje maar dat zit zo vast dat het er niet uit wil. op deze foto zijn trouwens de gietnaden goed te zien en ook de mee gegoten handgrepen..
die moesten er dus af:



aardig gelukt denk ik. alvast een paar gaatjes geboord, de rest volgt nog. ook heb ik de gietnaden meteen maar even weg geschuurd.
of alles er van opknapt zullen we zien als ie in de primer gaat, maar daarvoor moet eerst nog de zaag in de kap...

word vervolgd  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #18 Gepost op: 29 februari 2020, 22:35:49 »
Het is weer een tijdje stil geweest maar nu weer is tijd voor een paar updates.

De 2200

het lelijke eendje in de bak met onderdelen is inmiddels niet meer zo lelijk. ok, ik ben niet tevreden over het spuitwerk, maar voor een spuitbus is het lang niet slecht ;)



alleen had ik het frame ook kaal moeten maken want daar trok ik met de tape de onderste laag verf en dus ook het geel mee. tevens zitten er ook wat onregelmatigheden ivm met slechte hechting. maarja, het is mijn eigen schuld. want geloof het of niet, dit ding is gespoten bij windkracht 8 waarbij ik hem half in een conifeer hield om hem af te schermen.. ik had veel meer stof verwacht maar gek genoeg is dat er dus amper  ;D ;D

al dit spul gaat dienen als baan vulling.. ik ga over een jaar of 2 (ivm verhuizing) beginnen aan een jaren 80 baan. in die tijd zag je nog veel materieel stil staan op stations en dat wil ik ook  ;D
dus het hoeft niet perfect te zijn, als het van een afstandje maar wat lijkt ;) ik vind het gewoon mooi als er op een station tig locs gewoon maar opgesteld staan  ;D
op de 2200 heb ik aan 1 kant al een zwaailicht houder van philotrain gemonteerd. Deze moest ik wel eerst beetje aanpassen, hij was oorspronkelijk voor een philo 2400  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2020, 00:32:33 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
zelf cardan maken
« Reactie #19 Gepost op: 29 februari 2020, 22:49:42 »
zelf cardan maken

In dit topic vroeg Klaas hoe ik de cardan gemaakt had. Omdat ik dit toch al een keer wilde delen heb ik dit maar meteen beschreven.
Ik begin met een stukje 2,5 kwadraat VD draad. dit strip ik en doe ik aan 1 kant in de bankschroef en de andere kant in de schroeftol/ boormachine om het recht te maken.
Ik neem aan dat dit wel bekend is.





Vervolgens soldeer ik aan het uiteinde een messing kraaltje van aliexpress (4mm versie, de anderen vind ik vaak te klein).
Vervolgens knip ik de cardan op maat en wikkel om het gesoldeerde deel een nat stukje tissue of watten.
Dit ter koeling. Vervolgens wordt er aan de andere kant ook een kraaltje gesoldeerd:





Nu komt de uitdaging: er moet door de kraaltjes nog een dwars stukje komen dus ik heb een malletje gemaakt





en daar boor ik met een 1,5mm boortje doorheen:





dit is best een secuur werkje, je wil wel dat het gaat gecentreerd zit  ;D

vervolgens lijm ik met olba er een paar stukjes van een grote paperclip in:





met dit resultaat:




als klauwtjes (de uiteinde waar het in draait) heb ik een cardan van thingiverse gebruikt.

aanvulling: als je goed kijkt bij de blauwe 1100 hierboven dan zie je dat ik het omgekeerde heb toegepast op de motor. hierdoor kun je gebroken balletjes van de roco's repareren. ik weet zo even niet meer welke maat ik hiervoor gebruikt heb maar dat is snel te achterhalen ;)


« Laatst bewerkt op: 07 april 2022, 14:27:53 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #20 Gepost op: 29 februari 2020, 23:14:20 »
Heer Duikeend, bedankt voor deze heldere beschrijving. Dat malletje om het dwarse gaatje te boren, dat is het ei van Kolenbus. Dat idee ga ik gewoon jatten, mag dat?  ;D

In mijn draadje over onvoltooid messing zijn ook een paar cardans te zien die ik zelf in elkaar gebatst heb, met meer of minder succes. Daarvoor had ik ook een malletje gemaakt om het dwarsgat te boren, maar dat werkte veel omslachtiger en het maken van de mal was al een uitdaging op zich.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #21 Gepost op: 29 februari 2020, 23:20:22 »
Natuurlijk mag je dat jatten  ;D daar is dit forum toch voor  (y) en jij mag dat helemaal, blij dat ik jouw eens iets kan leren  ;D ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
    • Midland
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #22 Gepost op: 29 februari 2020, 23:28:16 »
Nu snap ik je Nickname "Duikeend"  ;D.

Petje af hoor. (y)

Ook gek om de NS 1600 zo kaal te zien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6445
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #23 Gepost op: 29 februari 2020, 23:42:13 »
Inderdaad, briljante oplossing met dat malletje. Overigens: wanneer dat gaatje er eenmaal zit kan je het dwarse pennetje toch ook wel weer solderen? De kraal kan nergens meer heen en zal er niet af vallen wanneer de oude verbinding weer vloeibaar wordt.
Boomshanka!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #24 Gepost op: 29 februari 2020, 23:49:56 »
helaas, maar das niet geheel waar  ;) je boort het VD draadje in tweeën dus het kan weer uit elkaar vallen. bovendien kan je hebben dat ie iets scheef zakt waardoor de cardan gaat hobbelen.. in theorie heb je gelijk maar ik vind dit de makkelijkste methode. overigens is er geen reden dat dit ook niet voor spoor o zou moeten werken. grotere kralen bestellen en een asje van messing ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6445
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #25 Gepost op: 29 februari 2020, 23:52:27 »
Ik vind 4mm prima, die cardanassen hoeven echt niet proportioneel mee te schalen hoor. Zodra de Aliexpress weer op stoom is zal ik een setje van die kralen bestellen.

En ik zal niet eigenwijs zijn en proberen alles te solderen, echt niet  :angel:
Boomshanka!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #26 Gepost op: 01 maart 2020, 00:19:19 »
Welke spuitbussen/kleuren heb je op de 2200 gezet?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2020, 10:56:56 »
daar kom ik binnenkort even op terug  ;D ik moet daar even een post voor maken omdat ik veel meer kleuren gevonden heb  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: zelf cardan maken
« Reactie #28 Gepost op: 04 maart 2020, 16:42:49 »

en daar boor ik met een 1,5mm boortje doorheen:



dit is best een secuur werkje, je wil wel dat het gaat gecentreerd zit  ;D


Ik kende de methode , en je hebt het heel mooi omschreven .
Wel zou ik nog wat willen toevoegen .
Als je nu het gaatje voor de paperclip boort , dan ligt de mal scheef . Als je een extra sleuf maakt aan de andere kant van de mal , en daar ook een VD draad plaatst dan ligt de mal weer horizontaal (of houd je de boor scheef om te corrigeren ?)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: De knutsels van een badeend
« Reactie #29 Gepost op: 04 maart 2020, 17:53:20 »
Dank je wel voor het compliment! Ik kende hem niet dus heb um zelf bedacht maar meestal met goeie ideeën heeft iemand dat anders ook al verzonnen  ;D
maakt ook helemaal niet uit.
Voor wat betreft je opmerking, je heb gelijk dat ie dan scheef ligt dus ik hou met 1 hand het plaatje aangedrukt en met de andere boor ik.
Alleen ging dat niet voor de foto want dan zitten mijn worstenvingers ervoor  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop