Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:47:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 15:46:43
Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail door VulcanRaven
Vandaag om 15:45:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huibert
Vandaag om 15:33:45
NS-1000 in spoor-1 door Forever Rocofan
Vandaag om 15:21:44
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:05:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:00:09
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 14:56:48
wanneer en extra voeding voor loconet? door Dirk
Vandaag om 14:53:06
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:46:59
Artitec 2026 door Hammondman
Vandaag om 14:29:02
3weg wissel rocoline in iTrain door rjr
Vandaag om 14:25:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 14:23:17
Interesse stamtafel/club Amersfoort? door Ronald69
Vandaag om 14:22:41
Oudere Marklin S3/6 opleuken door puntenglijder
Vandaag om 14:22:35
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:17:16
De (3d) knutsels van Ronald. door NS264
Vandaag om 14:13:35
Holland Scale huisjes bouwen en pimpen. door NS264
Vandaag om 14:08:56
Mte korting door Forever Rocofan
Vandaag om 13:53:00
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Simplex
Vandaag om 13:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:35:07
Albula 2. 0m door maartenvdb
Vandaag om 12:34:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Benrail
Vandaag om 12:29:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:53
NS Stempelautomaat 1:87 door Eric B
Vandaag om 12:00:12
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 11:48:30
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:44:28
Digikeijs DR4088cs extra installeren door Sjack
Vandaag om 11:16:08
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door Peter van der Leek
Vandaag om 11:06:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:07

Auteur Topic: 3weg wissel rocoline in iTrain  (gelezen 843 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: 3weg wissel rocoline in iTrain
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 10:15:06 »
....dan zijn dat gewoon 2 wissels achter elkaar.
Dat is wat ik in het begin al voorstelde. ;)

Citaat
Weet zo niet hoe het eventueel zit met puntstuk polarisatie.
vanuit de tongen geteld: de eerste twee puntstukken samen schakelen met het eerste wissel, het derde puntstuk schakelen met het tweede wissel.
Staat daar niks over in de handleiding die er bij wordt geleverd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Veenstra

• Online Online
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 10:28:53 »
Klaas,
Ja het zijn inderdaad 2 wissels achter elkaar maar je kunt ze zo niet in iTrain zetten.Daar is het 1 driewegwissel.Je ziet dan alleen rechtdoor/rechtsaf en linksaf.
Het is overduidelijk dat de voorste wisselaandrijving rechtdoor en rechtsaf schakelt en de achterste (2e) wisselaandrijving rechtdoor en linksaf schakelt.Kan er niks anders van maken Klaas.

mvg Henk

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 10:46:01 »
Je kan het in iTrain toch invoeren als twee gewone wissels? Dat het in werkelijkheid een driewegwissel is, dat kan iTrain toch niet zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

rjr

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 10:48:07 »
Henk,

Vanuit een computersturing kun je het wel als 2 wissels zien. Het zijn gewoon 2 wissels. Dus elk driewegwissel kun je als 2 losse wissels zien. Ze zijn alleen meer of minder in elkaar geschoven.
     ______
__/______
         \_____
  W1  W2
Voor links af kun je W1 links schakelen.
Voor rechtdoor kun je W1 en W2 op rechtuit schakelen.
Voor links kun je W1 op rechtuit en W2 op Links schakelen.

Als ze helemaal in elkaar geschoven worden dan zul je het iets anders moeten schakelen, Voor je wisselstraat naar links ook het wissel van rechtdoor/rechts mee moeten nemen in de wisselstraat en op rechtuit schakelen.

Maar voor deze hoeft dat helemaal niet. Want het is voor linksaf niet nodig om W2 te schakelen, maakt niet uit in welke stand die staat.

En als je ze met b.v. een roco muis schakelt zul je dat ook zo doen, als 2 afzonderlijke aandrijvingen die je afzonderlijk van elkaar schakelt. En bij 1 stand is maar 1 aandrijving van belang. En bij de andere 2 standen zijn beide aandrijvingen van belang. Zelfde als wanneer je twee losse wissels achter elkaar zou leggen.

En Klaas, Klop, je had het al voorgesteld, maar verderop werd alsnog aangegeven dat het niet zou kunnen, maar het kan wel gewoon.
Heb de handleiding er niet op nagekeken, zou zo moeten kunnen werken met de puntstukken zoals je aangeeft, maar weet ik niet zeker.

Groet,
Roelco

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 10:48:24 »
Wat gaat er precies mis in iTrain? Ik zou eerst proberen om te zorgen dat recht goed staat. Dat kan je doen door in het switchboard de wissel op rechtdoor te zetten. Beide tongen moeten dan in rechtdoorgaande stand staan. Als dat werkt, kan je één voor één links en rechts doen. Overigens is mijn ervaring met de rocoline met bedding driewegwissels dat ze heel gevoelig zijn voor buigen van de bedding. Ik dacht ook een probleem te hebben met de inregeling in iTrain, maar het bleek uiteindelijk te liggen aan het feit dat één van beide tongen niet betrouwbaar schakelde.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 10:59:52 »
Henk, ik gebruik geen iTrain  en heb ook geen ervaring hier mee maar zou het zo kunnen zijn dat de wissels die nu adres 41 en 43 hebben bij een drieweg wissel opvolgend moeten zijn, dus 41 en 42 en dus ook bedrading dan aan juiste aansluiting
Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 11:14:11 »
Henk, ik gebruik geen iTrain  en heb ook geen ervaring hier mee maar zou het zo kunnen zijn dat de wissels die nu adres 41 en 43 hebben bij een drieweg wissel opvolgend moeten zijn, dus 41 en 42 en dus ook bedrading dan aan juiste aansluiting
Gr Piet
Dat is in ieder geval geen limitatie van iTrain, ik heb een driewegwissel aangestuurd met niet-opvolgende adressen.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 11:18:28 »

Jos, de 2e uitgang op de decoder werkt niet meer, geeft kortsluiting.
Daarom nu uitgangen 41 en 43.Deze werken met de MM naar behoren.Alleen in iTrain krijg ik het (nog) niet voor elkaar.

mvg Henk

Als het vanuit de MM werkt, adres 41 voor het eerste wissel, adres 43 voor het tweede wissel. Dan kun je in itrain toch ook gewoon 2 wissels aanmaken, en moet je die afzonderlijk ook om kunnen schakelen vanuit Itrain op deze adressen?

Even daargelaten of het dan in een wisselstraat goed werkt, maar schakelt iTrain dan die wissels op deze twee adressen wel om.
En dan zou het ook in te stellen moeten zijn dat je ze goed schakelt. Dus rechtuit van het eerste wissel ook echt rechtuit is voor dat wissel, en zelfde voor het tweede wissel.

Als dat al niet werkend te krijgen is dan is er wat anders aan de hand en heeft het niets met een driewegwissel te maken, maar gewoon het aansturen van wissels op dit adres?

Roelco

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 11:38:36 »
Je geeft in het beginaan dat het niet wil lukken met de instelling.
Doen de aandrijvingen via iTrain helemaal niets of gaan ze wel om ?

Jos

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 12:42:57 »
Henk,

Dit is dus fout, er staat op beide regels hetzelfde en hieronder staat al het antwoord:

Henk, ik vermoed dat in jouw geval bij afbuigen rechts (de 2e rij) de waardes als volgt moeten zijn: 2=41: groen, 3=43:groen.

Groeten,
Bert

Als je dat zo invuld dan zou het goed moeten gaan.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 12:52:23 »
Je kunt in iTrain een driewegwissel niet voor twee wissels aanzien. Dat gaat fout of op zijn minst minder goed met de positie van de loc. iTrain werkt met afstanden waarbij de lengte van het wissel ook een rol speelt, zeker bij rangeren.

@Henk,
Een driewegwissel betekent vier aangesloten blokken. Kijk eens of die blokken logisch zijn aangesloten. Je kunt vanaf de blokeigenschappen van het hoofdspoor zien hoe het wissel reageert. Het voorbeeld is geen driewegwissel, maar laat wel zien hoe de "afslagen" logisch zijn aangesloten.
En gebruik ook even de "magneet" en de diagnose.

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Henk Veenstra

• Online Online
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 13:18:33 »
Koos,

De optie 2=41 groen bestaat niet in de keuze opties.Alleen 1=41 groen en 3=43 groen.

mvg Henk

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 13:35:25 »
Wat er nu staat is zo wie zo niet goed want rechtdoor en afbuigen staat hetzelfde en dat kan niet.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 13:41:50 »
iTrain werkt met afstanden waarbij de lengte van het wissel ook een rol speelt, zeker bij rangeren.
Dan vul je voor de wissels kortere lengtes in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

rjr

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 14:00:41 »
Je kunt in iTrain een driewegwissel niet voor twee wissels aanzien. Dat gaat fout of op zijn minst minder goed met de positie van de loc. iTrain werkt met afstanden waarbij de lengte van het wissel ook een rol speelt, zeker bij rangeren.

Even het antwoord van Klaas daargelaten, want dat lijkt mij dan dus ook een redelijk voor de hand liggende oplossing. Itrain ziet niet werkelijk welk wissel het is lijkt me, dus dat moet je ergens ingeven, maar zoals al eerder aangegeven, dat doet voor het onderzoek even niet zo ter zake
(PS, wel een reden dat ik de overstap naar iTrain nog altijd niet genomen heb, als je tot zulke details de informatie moet gaan invoeren kan ik me voorstellen dat mensen angst krijgen voor automatisch rijden met een programma):

Even daargelaten of het dan in een wisselstraat goed werkt, maar schakelt iTrain dan die wissels op deze twee adressen wel om.

Al ben ik het wel met je eens dat de ingevulde informatie niet kan werken.
Je hebt voor 41 rood en groen ( wat zal staan voor recht en afbuigend )
en voor 43 rood en groen.

Dan kan het onmogelijk goed zijn als je voor 2 opties van je wissel beide aandrijvingen in dezelfde stand zet. Dus daar zit wel wat fout.

Roelco