Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:48:46
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 17:47:12
Pfarrerwinkel bahn door Dave.......
Vandaag om 17:46:16
Ontraxs 2026 door Eelco Storm
Vandaag om 17:45:55
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:25:49
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:12:43
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 17:05:31
Modelwensen 2026 door BramFokke
Vandaag om 16:58:21
Iemand al eens een claim bij Ebay neergelegd? door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:48:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:36:07
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:51:29
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:49:18
Roco 42616 door Ronald Halma
Vandaag om 15:46:15
Omwisselen AC/DC assen door grossraumwagen
Vandaag om 15:10:20
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 13:11:07
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 12:43:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 12:35:24
foto's van "Nederlandse" Tds'en door spoorzeven
Vandaag om 12:08:25
koppeling vervangen Minitrix wagon door Rail@Home
Vandaag om 11:47:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:40:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:34:36
MP4 wissel decoder aan sluiten op Intellibox door rhberk
Vandaag om 11:34:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:05:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 11:03:03
Geïsoleerd motorschild. door Albert de Heer
Vandaag om 10:54:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 10:01:38
Common ground en Yamorc door henk
Vandaag om 08:56:30
koppelen van 2 thalys stellen door raf
Vandaag om 06:54:43

Auteur Topic: lichtsluis een bezetmelding laten geven  (gelezen 2555 keer)

Bert V

• Online Online
Re: lichtsluis een bezetmelding laten geven
« Reactie #30 Gepost op: 27 December 2025, 23:09:41 »
Mee eens. Er zijn veel leuke oplossingen te bedenken, simpel, een IR sluis voor weinig € van bijvoorbeeld tante Ali met een led er op aangesloten. Klaar.

En precies dat had ik in reactie #3 al geopperd...... ;D ;D

Groeten,
(andere) Bert

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #31 Gepost op: 28 December 2025, 14:39:36 »
Huishoudelijke mededeling: ik heb even wat wild knipperende ledjes/reacties losgesoldeerd, "vreeeheede op aaaaarde" neuriënd.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 28 December 2025, 15:18:27 »
 (y)
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #33 Gepost op: 28 December 2025, 19:13:08 »
Wow... wat een reacties .... en inderdaad op veel punten heel goed bedoeld en meer dan waarschijnlijk ook effectief werkend maar niet wat ik zoek of vroeg.
Om even kort te schetsen, ik heb totaal geen kennis van electronica of alles wat daarmee gepaard gaat, noch met programmeren en dergelijke. Termen als okkies - OEN hoog en laag , arduino processors etc zijn voor velen vermoedelijk gesneden koek maar voor mij gewoon chinees.   

Wat ik zoek is inderdaad wat Peter J K  en Bert55 ook al samenvatten, gewoon een eenvoudige ofwel lichtsluis of zoals Bert als alternatief aanhaalde een IR sluis  met een led aangesloten.

Ik wil dus gewoon handmatig rijden, waarbij ik mijn stopsecties handmatig activeer en dan gewoon wil zien wanneer er een trein op gestopt staat, dat deze sectie ook effectief  bvb rood oplicht als zijnde bezet en eventueel -zoals ik ook al ergens las - evt blauw oplicht indien vrij maar zefls dat laatste is geen must. 

Gewoon heel simpel ouderwets.

Peter J K haalde terecht aan hoe ik dit zou gaan doen met treinstellen die geduwd worden en waar de lok vanachter zit? 
Hier zou ik ook gewoon opteren om de stopsectie  in bvb 1 spoor vanachter te plaatsen en deze sporen in het schaduwstation zuiver voor te behouden voor geduwde combinaties
Alternatief is eventueel gewoon 2 stopsecties te voorzien afzonderlijk van elkaar.

Ik kan zelf aardig goed solderen en mits een duidelijke uitleg of schema op dummy niveau of eens bij iemand langs te kunnen komen die me een voorbeeld kan laten zien en laten maken, komen ik hopelijk alweer een heel stuk verder.   

Mvg
Peter
Petdig1

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 December 2025, 19:26:30 »
Goede  keuze  :D

Ik gebruike deze sensoren:
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €1,14 | 1-100pcs IR Infrarood Obstakel vermijden Sensor Module voor Arduino Diy Smart Car Robot Reflecterende Optische 3PIN
https://a.aliexpress.com/_EyonfEG

In aantallen kost het erg weinig. Standaard werken ze op reflectie. Gevoeligheid instelbaar.
Als alternatief kun je 1 van de 2 leds eruit solderen en die met uiteraard 2 draden eraan gesoldeerd tegenover weer ergens monteren zodat ze elkaar zien.

Je kunt ook 2 printjes tegenoverelkaar zetten en 1 als “zender” gebruiken en de andere als ontvanger.

Is dit wat je bedoeld?

In stap 2 dan aansluiten indicatieled.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 28 December 2025, 21:50:36 »
waarbij ik mijn stopsecties handmatig activeer en dan gewoon wil zien wanneer er een trein op gestopt staat,

Gewoon heel simpel ouderwets.

Peter J K haalde terecht aan hoe ik dit zou gaan doen met treinstellen die geduwd worden en waar de lok vanachter zit? 

Tot nu toe lees ik niet wat dat handmatig activeren betekent en daaruit trek ik de voorlopige conclusie dat je dat inderdaad heel ouderwets doet door de spanning te onderbreken.  Klopt dat ?

En als het antwoord ja is, houd je er dan rekening mee, soortgelijk als de opmerking van Peter J K, dat een wagon met verlichting of anderszins doorverbonden wielen voor/achter mogelijk de isolatie overbrugt en de lok dus niet stopt ?  Of heb je niet van die wagons ?

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 07:16:14 »
Dat klopt inderdaad. Zoals op mijn eerste post op de foto te zien is gebeurt de onderbreking simpel met een schakelaar. De stop setie is ongeveer 40 cm en zou dus ruim voldoende moeten zijn.
Doorverbonden loks of assen heb ik niet.
Petdig1

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 07:23:54 »
En als je die wel zou hebben ...
Wat is dan het bezwaar om het hele opstelspoor als stopsectie te benoemen en dus in z'n geheel af te schakelen.
Als je met lichtsluizen de positie detecteert heeft dat m.i. geen enkel bezwaar.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bert V

• Online Online
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 08:31:22 »
Eens met wat Eric zegt, het is geen probleem om het hele opstelspoor af te schakelen. Bijkomend voordeel: mocht je per ongeluk vergeten de wissel om te zetten en een nieuwe trein rijdt daardoor het bezette opstelspoor op valt deze direct stil (als de loc voorop gaat uiteraard) en knalt die niet achterop de stilstaande trein.

Groeten,
Bert

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 10:59:18 »
om het hele opstelspoor als stopsectie te benoemen en dus in z'n geheel af te schakelen.

nieuwe trein rijdt daardoor het bezette opstelspoor op valt deze direct stil (als de loc voorop gaat uiteraard)

In theorie mee eens, maar.....   hetzelfde probleem.
Dankzij de fysieke of elektronische vliegwielwerking zal een trein juist niet meteen stoppen, waardoor je net als bij een korter stopstuk het risico loopt, dat de trein niet meteen stopt (overbrugging isolatie), maar waarschijnlijk met horten en stoten verder zal rijden.  Of die uiteindelijk wel stopt hangt af van de verhouding tussen de maximale lengte van de trein, stroomdoorvoerende wagons en de totale lengte van het baanvak. En nog wat andere factoren zoals beginsnelheid en afremcurve (al dan niet door de decoder).

Dan komt er in het algemeen nog iets bij kijken. Vele loc's hebben tegenwoordig een aandrijving middels cardan, worm en wormwiel. Ik ben tot nu tot uitsluitend zelfremmende  eenheden tegengekomen, dus als de spanning wegvalt staat het ook meteen stil.  Daarom zit er meestal een vliegwiel in, om de ergste klap op te vangen, dus rijdt de loc iets door.   Als er dan ook nog een of andere vorm van condensatorwerking bij zit, dan is doorrijden juist ook bedoeld, dus ..... (zie boven).

Bij loc's zonder vliegwiel, of een te klein vliegwiel, krijgt de aandrijving door het wegvallen van de motorkracht en de zelfremmende werking een behoorlijke klap te verwerken.  Dat kan de oorzaak zijn van het loslaten van aandrijfdelen, zoals de worm op de as, of het breken van de cardanas.   Dat zal niet de eerste keer gebeuren, maar is uiteindelijk kat in het bakkie.    Dat maakt deze methode van stoppen niet zo geschikt voor deze aandrijvingen.
Heb je daarentegen de aloude rondmotoren van Fleischmann of Lima:  ga gerust je gang.  Daar zitten alleen rechte tandwielen in.  Nog nooit problemen mee gehad, temeer daar de rondmotor in zichzelf al een (kleine) vliegwielwerking heeft.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:00:54 door maartenvdb »

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 15:22:35 »
Denk dat we weer afwijken van mijn eigenlijke vraag.
Ik wil gewoon gewoon een reeks ledjes laten oplichten als de lichtsluis onderbroken wordt.
Vraag bljjft hoe ? En met wat te verwezelijken en indien mogelijk eenvoudig visueel schema / tekening of wat hulp hoe dit te maken.
Petdig1

bask185

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 16:21:09 »
Citaat
Vraag bljjft hoe ? En met wat te verwezelijken en indien mogelijk eenvoudig visueel schema / tekening of wat hulp hoe dit te maken
Die vragen had ik al lang beantwoord, maar
Citaat
Denk dat we weer afwijken van mijn eigenlijke vraag
Ja dat klopt, daar zijn sommigen bijzonder goed in  :(.  En dan snap ik heel goed dat je sommige dingen mist...

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=117226.msg3222580131#msg3222580131

Dat linker deel van dat schema, dat is die lichtsluis print. Het rechte deel is hoe je leds en een voeding er aan koppelt.

Je kan natuurlijk ook meerdere leds aansluiten.

Het begint bij de spullen in huis te halen, je kan ff op alie een weerstanden kit en led kit kopen. En als je nog niet hebt: een 5V of 12V voeding.
Als je wilt kan ik je een lichtsluis bezorgen, kan je kijken of die bevalt.

In jouw geval zou ik zo'n kale gaten printplaat kopen, en daar van die male headers op solderen (Dan kan je de lichtsluis print met die 3P kabel er in pluggen), en de 5V-12V voeding kan je aansluiten met of een soldering of een screw terminal. En dan kan je de weerstanden ook op de print solderen en je leds kan je met draadje op de print solderen. Of evt kan dat ook via een screw terminal.

Ik zou 2.54mm pitch screw terminals gebruiken

Voor de beeldvorming, dan moet je zoiets als dit in elkaar solderen op die gaten print. Links plug je met kabels die lichtsluizen in, rechts sluit je leds op aan

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:28:20 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 16:23:44 »
We mogen er inderdaad van uit gaan, dat je de wijze van besturing, stoppen e.d. geheel naar eigen wensen hebt ingericht en getest. Dus terug naar de vraag. Ik heb hier een eenvoudig schema, gebaseerd op hoe ik het zelf doe, maar aangepast aan jouw situatie.

Ik heb opstelspoor 1 als situatie genomen. Je kunt dit per opstelspoor kopiëren. Uitleg:
S = stopsectie
sensor A = detectie of een trein zich in de stopsectie bevindt
sensor B = detectie of die trein niet te ver is doorgeschoten (niet jouw vraag, maar ik zou dat voor de veiligheid wel doen. Je hebt er dadelijk immers geen zicht meer op en nu is dat gemakkelijk te realiseren.
A = arduino. Je kunt dit zien als een stekkerdoosje, waar de signalen van de sensor ingaan en de signalen voor de ledjes uitkomen. Ik kan je mijn programmaatje, aangepast voor jouw situatie, geven, zodat je niets hoeft te programmeren. (Wel solderen  ;))
1 = led op jouw schakelbord die bij spoor 1 hoort. Eronder staat een voorstel voor de informatie die je ermee kunt tonen; dat kun je naar eigen wens aanpassen.

NB de sensor die ik gebruik is HW-600, een infrarood reflectiessensor, maar elke sensor is in principe toepasbaar. Dus kijk vooral wat jou het meest aanspreekt. De voeding heb ik apart (5 V) met een leiding onder de baan, dus er loopt alleen de signaaldraad naar de arduino.
NB2 de ledjes die ik gebruik zijn zogenaamde neopixels, WS2812, die je in serie schakelt. Je hebt dus maar één draadje vanuit de arduino nodig, als je zoals bij de sensors de ledjes apart voedt (ook 5V).
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 16:59:50 »
Anders dan de vorige mensen betwijfel ik of TS alles al adequaat heeft getest, aangesloten. etc.
Dat komt door zijn beginzinnen. Die wekken de indruk dat hij in het overwegingsstadium zit. Hij wikt nog.

Dacht hierbij aan een lichtsluis. Zodra de trein stop op de voorziene stopsectie onderbreekt hij ook de lichtstraal. 
Indien dit gebeurt is het de bedoeling dat op een of andere manier manier een aantal leds rood oplichten om aan te geven dat het spoor bezet is.  Zodra de lichtsluis weer vrij komt dienen de leds dus uit te gaan.
Ik volg al een tijdje dit genoeglijk kabbelende beekje tussen vragensteller en reagenten. Ik begrijp eruit dat TS analoog rijdt, en een lichtsluis op het oog heeft die werkt op basis van lichtstraal doorbreking en niet op basis van lichtstraal reflexie.

Bij reflexie is er signaal zolang de trein de straal weerkaatst (trein zit in sluis).
Bij doorbreking is er signaal als de straal niet wordt doorbroken (geen trein in de sluis).
Meestal, want alles valt uiteindelijk ook anders te realiseren ...

Op een bepaald moment stelt Bert55 voor om reflexie lichtsluizen te gebruiken. Logisch, want die zijn bij Ali nog steeds het goedkoopst (Chinees aanbod gezien van 10 ct per stuk) . Die bevestig je onder de bielzen, tussen de rails. met in principe de werking: geen trein, geen weerkaatsing, geen signaal. M.a.w. lichtsluis bezet, dan is er signaal en gaan de leds branden, lichtsluis vrij, geen signaal, leds gaan uit.

Niemand vraagt aan TS: waarom denk je aan een lichtsluis op basis van straaldoorbreking? Digitaal is die vraag irrelevant, analoog ligt dat anders. Wat wil je ermee, en hoe?
En hoe zit die lichtsluis in elkaar die jij kant en klaar of in onderdelen koopt?

Een voorbeeld:
zelfbouw lichtsluis met straaldoorbreking te vinden bij floodland, compleet met schema hoe die te bouwen. Hartstikke fijn natuurlijk, en met veel tevreden gebruikers, maar wel iets duurder dan de reflexie lichtsluizen bij Ali.
Analoog heb je bij deze lichtsluis een (monostabiel) relais nodig met zowel NO als NC aansluiting (als je het type transistor niet wijzigt). Want alleen dan heb je signaal als de trein in de sluis staat en geen signaal als de trein de sluis heeft verlaten.

Daarop moet je ook alert zijn als je een  modelbouwled lichtsluis koopt. Het zelfde principe, maar geen relais.

Digitaal dondert dat niet en kun je het relais ook weg laten. Analoog maakt het juiste relais een wereld van verschil (tenzij je, afijn, technisch gaat doen).
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:02:32 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: Vandaag om 17:19:23 »
Ik begrijp eruit dat TS analoog rijdt,
Dat begrijp je niet goed. Lees reactie #2
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.