Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door bellejt
Vandaag om 14:38:22
Spelregels 'Raadplaatje' door Gerrit H
Vandaag om 14:27:51
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:18:09
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 14:06:36
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Eric B
Vandaag om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 12:08:54
Modelwensen 2026 door prutser
Vandaag om 12:01:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 11:56:03
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:31:23
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:21:57
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23

Auteur Topic: lichtsluis een bezetmelding laten geven  (gelezen 692 keer)

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
lichtsluis een bezetmelding laten geven
« Gepost op: 26 December 2025, 18:05:19 »
Ik ben bezig met mijn schakeltableau's  te maken.
Speciaal voor mijn schaduwstations die,  eens afgewerkt met landschap niet meer zichtbaar zijn, zoek ik een eenvoudig te realiseren oplossing om op mijn schakeltableau dmv rode leds te kunnen zien welk spoor bezet is.
Dacht hierbij aan een lichtsluis . Zodra de trein stop op de voorziene stopsectie onderbreekt hij ook de lichtstraal. 
Indien dit gebeurt is het de bedoeling dat op een of andere manier manier een aantal leds rood oplichten om aan te geven dat het spoor bezet is.
Zodra de lichtsluis weer vrij komt dienen de leds dus uit te gaan.
Is zoiets op een eenvoudig manier te doen en de hamvraag hoe?
heb zelf helaas geen kennis van ontwikkelen of uittekenen van dit soort schema's of wat ik daarvoor nodig heb of hoe te bedraden.
In totaal heb ik 4 schaduwstations van respectievelijk 3 - 4 en 2 x 5 sporen
Wie kan me hierbij verder helpen aub?   

Mvg
Peter
Petdig1

Peter J K

• Offline Offline
Re: lichtsluis een bezetmelding laten geven
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2025, 20:05:31 »
Ik ben momenteel bezig met zoiets te maken. Ik rijd handmatig en gebruik de led-signalen om te zien welke sporen vrij zijn en waar ik moet stoppen. Ik zal in mijn draadje (zie mijn ondertekening) een bericht maken, hoe ik daarmee vorder.
Hoe bestuur jij je treinen? En hoe heb je de stopsectie bedacht: worden de treinen ook gestopt als ze door de lichtsluis gaan?
Bedenk overigens wel, dat je ook graag wilt weten of het einde van de trein ook helemaal in het opstelspoor staat. Je zult dus ook aan het begin van elk opstelspoor een lichtsluisje willen.
Zo zijn er ongetwijfeld nog wat meer vragen. Kun je wat preciezer beschrijven hoe je de functionaliteit wilt?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2025, 23:05:34 »
Hallo Peter,

De treinen rijden bij mij digitaal via een Intellibox maar verder niet gestuurd door een computer.
Maw ik zet zelf de seinen op rood met stopsecties
Voor de schaduwstations dus hetzelfde principe.  Ik zie welk spoor vrij is,  zet de wissels om op mijn tableau en activeer de desbetreffende stopsectie.  Aan de hand van het oplichten van de rode leds zou ik dan moeten kunnen zien dat de trein daar stil staat . Vrijgeven doe ik dan ook weer manueel door het sein op groen te zetten. Een lichtsluis aan het begin van het opstelspoor heb ik niet echt nodig.  Deze zijn allemaal langer dan de langste treinsamenstelling die er komt te rijden.
De lichtsluis moet bij mij de trein dus ook niet laten stoppen.  Enkel de LED bezetting activeren.  Wel zou ik 2 lichtsluisjes op een 10 tal cm naast elkaar zetten zodat zeker een van de 2 detecteerd en je dus eigenlijk een breed detectieveld van zo'n 10 cm hebt. Bij uitrijden van de trein voorkom ik dan misschien ook dat de Leds anders gaan flikkeren tussen bvb goederenwagens wanneer ze tussen de koppeling iedere wel doorschijnen.
Petdig1

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2025, 23:25:13 »
Peter, als je een lichtsluis diagonaal over je spoor zet, creëer je vanzelf een breed detectieveld en heb je van ruimte tussen wagons geen last.
Je zou ook met infrarood reflectie kunnen werken; dat kun je tussen de bielzen wegwerken en werkt ook prima.

Groeten,
Bert

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2025, 23:27:47 »
@Peter: dat lijkt erg op hoe ik het doe, maar ik werk zonder stopsectie en stop handmatig m.b.v. led-indicaties. Ik zal in mijn update uitleggen, hoe ik dat doe; dat is nogal een verhaal.
Ik gebruik de z21 voor de besturing, maar dat maakt niet uit. Wel vraag ik me af, hoe jij dan met je treinen in het schaduwstation omgaat. Heb je er zicht op? Ik gebruik wat spiegeltjes om onder de baan te kunnen spieken.
Stel je stuurt een trein naar een opstelspoor en activeert de stopsectie. Gaat dat via de Intellibox of handmatig? In beide gevallen stopt de trein niet door een dcc-commando, maar doordat hij geen stroom meer krijgt. De trein stopt dus op het moment dat de laatste  as de stopsectie binnenrijdt. Dat kan lastig zijn bij treinstellen waar de motorwagen achterop rijdt. Ik denk, dat het verstandig is, dat je een schetsje maakt en alle scenario’s met jouw huidige en wellicht toekomstige materieel uittekent.
En hoe selecteer je een trein die je uit het schaduwstation laat vertrekken? Daar gebruik ik de spiegeltjes voor, of ik laat me verrassen.

Ik heb hier mijn systeem beschreven.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 01:09:44 door Peter J K. Reden: Link naar beschrijving toegevoegd »
Met vriendelijke groet,

Peter

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 11:37:15 »
Als je tenminste geen Intellibox I hebt (vanwege instabiele spanning op het spoor), zou het ABC systeem van Lenz misschien iets voor je zijn ?
Hoef je binnen jouw concept (bijna) niks zelf uit te vogelen, ook niet over lichtsluizen en led's schakelen.
Misschien jezelf hier eens in verdiepen ?   Baat het niet, schaadt het niet en weet je een hoop meer.

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 11:47:41 »
Het. ABC-systeem regelt het stoppen. Het geeft toch geen indicaties over bezet spoor? Of heb ik iets gemist?
Met vriendelijke groet,

Peter

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:56:23 »
Een vraag die altijd bij mij opkomt als het over lichtsluizen gaat: waarom lichtsluizen?
Waarom geen stroomdetectie?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 12:22:22 »
Klaas, ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik vind lichtsluisjes eenvoudiger te begrijpen en de signalen ervan gemakkelijker te verwerken. Bij stroomdetectie denk ik aan het bezet melden naar een centrale en niet aan het aansturen van ledjes voor een schakelpaneel bij handmatige besturing (met de MM in mijn geval). En je moet ook voorzieningen in je materieel maken m.b.t. stroomverbruik. Maar daar weet jij ongetwijfeld veel op aan te vullen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 12:26:12 »
Als je, zoals Peter met een Arduino werkt lijkt me dat wel duidelijk, volledige scheiding van de stroomkringen, geen zagen/slijpen in de rails, makkelijk iets te verplaatsen (finetunen) en er zijn vast wel meer voordelen te bedenken.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 13:21:13 »
Het. ABC-systeem regelt het stoppen. Het geeft toch geen indicaties over bezet spoor? Of heb ik iets gemist?
Wat je gemist hebt (of je hebt alleen naar de zogeheten diode-methode gekeken) is, dat er naast bezetmelding ook een uitlezing van het bezet staan mogelijk is, dus ook een led (of meerdere) aangesloten kunnen worden, zodat dit kan voldoen aan je wensen voor wat betreft het zichtbaar maken van de bezetmelding.
Daarnaast geeft het ook de mogelijkheid van een beveiligde indeling in blokken met al ingebouwd de signalisering daarvan (Lenz module BM3)  of een aansturing van de beveiliging juist door het zelf te bepalen seinbeeld (rood-geel-groen keuze geeft stoppen - halve snelheid - resp. doorrijden,  Lenz module BM2).  Dit zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om een trein weer te laten vertrekken.

Als je, zoals aangegeven, daarbij denkt aan het doorgeven van de bezetmelding aan de centrale, dan is dat wel mogelijk (XpressNet) maar zeker niet noodzakelijk.  Het kan prima als een stand-alone systeem functioneren, waardoor in de normale uitvoering geen terugmelding nodig is. Wil je extra dingen er bij, dan kan het soms wel gewenst zijn, maar dan komt er soms wel meer bij kijken.  Voorbeeld:  gebruik van RailCom.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:29:03 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 14:06:36 »
Hoewel ik daar zelf geen voorstander van ben toch een andere manier, wel volgens de diode-methode.

Op een baanvak heb je zowel een bezetmelder als, aan het eind, een stopstuk met diodes.  Dan neem je de nadelen en onmogelijkheden voor lief.
De bezetmelder dient zodanig te zijn, dat daar een led op aangesloten kan worden, die de bezetmelding doorgeeft.  Of beter gezegd:  weergeeft, want je hoeft verder niets terug te melden aan de centrale.
Wil je de trein weer laten vertrekken, overbrug je de diodes van het stopstuk middels een schakelaar. 

Wil je helemaal niet dat er automatisch gestopt wordt, dan alleen de bezetmelder gebruiken met led weergave van de toestand.
Dan kun je aan het eind van het baanvak nog een tweede bezetmelder plaatsen, dus dan weet dat de trein daar aangekomen is, en kun je handmatig stoppen of doorrijden.  Dat lijkt dan nog het meeste op het gebruik van lichtsluizen.