Voor H0 geldt een minimumradius van 495mm en ook de profielvrije ruimte zorgt voor beperkingen. Het resultaat daarvan is dat ik in het schaduwstation minder sporen kwijt kan en die heb je nooit genoeg.
Minimaal is 360 mm, aanbevolen ergens tussen 420 en 450 mm. Die 49,5 is wss uit de grote duim gekomen
Grotere stoomlocomotieven van bijvoorbeeld Roco hebben een minimum radius van 420mm. Als je op de website kijkt staat er vaak standaard 360mm bij maar het kan dat in de pdf van de handleiding dan staat minimum 420mm. Die locs zijn samen met 6 assige diesel of elektrische locomotieven naar mijn bescheiden mening de locs die het eerst ontsporen. Voor de vrije ruimte tja dat is gewoon het langste rijtuig of wagen wat je wil inzetten. Wat betreft stroomafname kan je het beste testen met een 2 assig klein locje. Als je dat langzaam over de wissels laat rijden zie je vanzelf of alles goed is. En als je bijvoorbeeld 3 of 4 of zoveel wagens als je wilt gebruiken in een combinatie achter je kleinste 2 assig locje hangt kan dat dan nog je helling op? Of slippen de wielen dan door omdat het iets te steil is? Als je bijvoorbeeld die helling in een bocht hebt wat vaak op een modelbaan het geval is, dan zijn dat de knelpunten.En je moet ook al je rollend materiaal testen, het kan bijvoorbeeld dat bepaalde wagens of locs eerder onsporen of stilvallen. Zo heb ik bijvoorbeeld abteilwagens met treeplanken over de hele lengte maar juist die treeplanken kunnen ook geen radius aan onder 420mm.Verder kan je ook heen en weer rijden met een getrokken of geduwde combinatie. Als dat allemaal kan is je spoor perfect.
NEM Norm 111 Minimum Curve Radii heeft een tabelletje onder paragraaf 3.1. 'Smallest permitted curve radius' daar is 25*G wagon vehicle group B en 30*G voor vehicle group C. Volgens NEM 301 vallen rijstellen van 26m als ICR onder group C. Dan kom ik uit op 30*G = 30*16,5mm = 495mm. Dit is nieuwe materie voor me dus het zou maar zo kunnen dat ik iets verkeerd begrijp of interpreteer. Maar ik word zelden betrapt op een grote fantasie