Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:03:00
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 10:58:21
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door orientexpress
Vandaag om 09:51:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Sam
Vandaag om 09:10:14
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:23:54
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
  

Auteur Topic: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...  (gelezen 3408 keer)

BramFokke

  • Online Online
  • Berichten: 14
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2025, 22:10:38 »
Kan ik me voorstellen. In de zichtbare gedeeltes van mijn raam hanteer ik als minimum R4 (480mm) en zijn de meeste bogen ruimer. Maar voor het schaduwstation zoek ik limiet aan van wat betrouwbaar kan, want krappere boogstralen betekent meer ruimte. Dus kies ik voor R2, omdat het leeuwendeel van het materieel daar overheen zou moeten kunnen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5183
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #16 Gepost op: 10 December 2025, 11:56:16 »
Was er ook niet een soort vuistregel dat Rmin gelijk moet zijn aan de lengte van je langste rijtuig x3. Dan kom je al gouw op 90cm uit. Voor in het zicht dan.

Ik had hier een straal gelegd van 80cm, want meer paste gewoon echt niet. Vanaf de zijkant ziet er wel OK uit, maar van boven zie je toch dat het eigenlijk te krap is.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #17 Gepost op: 10 December 2025, 14:00:15 »
Probeer je eens voor te stellen wat een reiziger doormaakt die in deze situatie door de vouwbalg loopt.
Bogen in model zijn noodgedwongen erg krap. In het grootbedrijf zijn boogstralen vaak een kilometer of groter. In H0 komt dat op 11,5 meter. Als je die wil toepassen moet je vragen of je de balzaal van Trump mag gebruiken. ;D

Bogen in standaard wissels zijn 200 meter, evenals de boog op het Mallard viaduct. In H0 wordt dat 2,30 meter. Zelfs daar hebben we op onze zolderkamers geen ruimte voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BramFokke

  • Online Online
  • Berichten: 14
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2025, 09:55:00 »
Citaat
Probeer je eens voor te stellen wat een reiziger doormaakt die in deze situatie door de vouwbalg loopt.
Bogen in model zijn noodgedwongen erg krap. In het grootbedrijf zijn boogstralen vaak een kilometer of groter. In H0 komt dat op 11,5 meter. Als je die wil toepassen moet je vragen of je de balzaal van Trump mag gebruiken. ;D
Ik heb het hem gevraagd, maar het mocht alleen als hij mijn hele BNLS postgeschiedenis mocht doorkijken en dat durfde ik niet aan  ;D.

Citaat
Bogen in standaard wissels zijn 200 meter, evenals de boog op het Mallard viaduct. In H0 wordt dat 2,30 meter. Zelfs daar hebben we op onze zolderkamers geen ruimte voor.

Ik heb afgelopen lente heb ik de Glacier express genomen. Het Landwasser viaduct voelde alsof we over een R1 baantje wurmden. Was in de praktijk nog steeds 100m dus 115cm in H0  ;D.

Citaat
Was er ook niet een soort vuistregel dat Rmin gelijk moet zijn aan de lengte van je langste rijtuig x3. Dan kom je al gouw op 90cm uit. Voor in het zicht dan.
Is dat een esthetische vuistregel? Of zijn er ook problemen met betrouwbaarheid bij kleinere radii? En zo ja; wat zijn de worst case rijtuigen waarmee ik dat goed kan testen? Het gaat om mijn schaduwstation dus dat eerste vind ik minder belangrijk dan het tweede.

Citaat
De kraanwagen trein van Fleischmann.
Is dat de Fleischmann 5597? Dat ziet er leuk uit, eens kijken of ik die in Houten op de kop kan tikken.



spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2025, 10:38:53 »
Heb je ook 1:87 rijtuigen? Ik merk dat die toch echt flink naar binnen (midden) en buiten (kopse zijdes) uitwijken. Als die goed overal elkaar kunnen passeren, dan zit je denk ik wel goed qua afstand tussen de sporen. De hoogste loc met pantograaf is ook slim. Ookal rij je met pantograaf omlaag, je zal zien dat er per ongeluk 1 omhoog schiet, dan wil je niet dat de pantograaf blijft haken. Daarnaast zou ik zoeken naar je meest kritische materieel. Welk rijtuig of wagon of loc ontspoort het snelst? Als ze alle 3 goed kunnen rijden, dan heb je denk ik echt wel een goed beeld of het werkt.

Groeten,
Rogier

BramFokke

  • Online Online
  • Berichten: 14
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #20 Gepost op: 12 December 2025, 12:49:56 »
Goed dat je het zegt Rogier! Ik dacht dat de Trix DDM 1:87 was, maar het is 1:93,5 ::). Scheelt 2cm.  Ik heb Piko Fyra rijtuigen die wel 1:87 zijn, die voeg ik toe aan de testset. Voor wat betreft de locs rijden ze allemaal goed voor zover ik heb kunnen testen, maar het is redelijk doorsnee materieel, allemaal 4-assige moderne locs. Ik zal niet veel stoomlocs gaan rijden dus voor wat betreft dat materieel kan ik wel wat kieskeuriger zijn.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #21 Gepost op: 12 December 2025, 12:57:58 »
Kan je niet gewoon van styreen een koker maken van 303mm lang en de hoogte en breedte van een rijtuig? Gaatjes in de bodem en twee oude draaistellen er in prikken en je hebt een worst case meetrijtuig.

Of je zaagt twee oude Lima of Jouef rijtuigen door en lijmt ze aan elkaar. Dan ben je daar ook.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #22 Gepost op: 12 December 2025, 13:11:55 »
Of je houdt gewoon de NEM normen aan. Bij de Morop hebben ze die proeven al lang geleden gedaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #23 Gepost op: 12 December 2025, 13:16:46 »
Klopt Klaas, maar de beste manier om de pudding te testen is om er van te eten
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1499
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #24 Gepost op: 12 December 2025, 18:48:53 »
Die normen maken het net een heel stuk eenvoudiger en eenduidiger. Maar ja... Weinig vertrouwen in normen dus...  :o
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3265
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #25 Gepost op: 13 December 2025, 15:22:43 »
Die normen zijn wat abstract en daardoor minder makkelijk in de praktijk te zien. Dus ik snap wel dat iemand dat visueel wil weten. En.... normen zijn generiek en kunnen dus ook wat ruimer zijn dan iemand in zijn specifieke situatie nodig heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #26 Gepost op: 13 December 2025, 19:47:41 »
Voor mij zijn die normen helemaal niet abstract, maar heel erg concreet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BramFokke

  • Online Online
  • Berichten: 14
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 09:11:10 »
Dank voor alle perspectieven!

Over de normen: Ik vind de NEM normen erg leesbaar, dus dat is het probleem niet. Maar de normen zijn beperkend. Voor H0 geldt een minimumradius van 495mm en ook de profielvrije ruimte zorgt voor beperkingen. Het resultaat daarvan is dat ik in het schaduwstation minder sporen kwijt kan en die heb je nooit genoeg. Daarnaast is mijn ervaring in andere domeinen dat zelfs als je je netjes aan alle normen en specificaties houdt een praktijktest de beste manier is om daadwerkelijk te verifiëren of het allemaal gaat werken. Vandaar mijn vraag over 'worst case' materieel.

Op basis van die praktijktest heb ik inmiddels kunnen verifiëren dat ik niet in de knel kom met mijn hellingbaan, zelfs niet met 1:87 rijtuigen en opstaande pantografen. Er is wel een S-bocht in het schaduwstation met een te kort recht stuk waar de lange wagons net niet helemaal lekker overheen gaan, dus dat pas ik aan.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8009
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 09:39:05 »
Normen zijn goed bruikbaar in normale situaties, afwijkende situaties vragen om bijzondere oplossingen en maatregelen.
Als je op je modelbaan krappere bogen toepast dan in door NEM wordt aanbevolen, omdat je nu eenmaal niet meer ruimte hebt, dan moet je dus zorgen voor een groter profiel van vrije ruimte, bij parallelle bogen dus een grotere onderlinge afstand. Lukt dat ook niet dan moet je er dus voor zorgen dat er nooit twee treinen met lange railvoertuigen gelijktijdig door die boog kunnen/mogen rijden.

Ik kom zelf uit de wereld van de branddetectie, waar naast andere normen de NEN 2535 behoorlijk 'heilig" is. Maar ook deze in de basis behoorlijk rechtlijnige norm geeft mogelijkheden om als het niet mogelijk is om detectoren volgens de projectie voor standaardruimten te projecteren, bijvoorbeeld om bouwkundige-, of architectonische redenen, middels een praktijktest (proefbrand), aan de eisende partij aan te tonen dat de door jouw gekozen oplossing ook voldoet aan de normatieve eis(en).
Hoe en waarmee deze proefbranden dienen te worden uitgevoerd is dan ook een onderdeel van deze norm.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 09:57:42 »
In alles is het altijd handig handig om regels/afspraken te hebben. Ze komen vaak voort uit praktische/pragmatische redenen en zijn nagenoeg altijd omringt met vrije ruimte. Het is dan aan de gebruiker te bepalen in welke mate hij gebruik wil maken van de vrije ruimte. En iedereen, weet, dat als je over de grens gaat, het mis kan gaan.
Ik gebruik zelf de normen als een kapstok, waaraan ik mijn eigen dingen kan hangen.
 
... in het schaduwstation minder sporen kwijt kan en die heb je nooit genoeg.

Gelukkig is hier geen norm voor. Maar wel zijn er alternatieven.
Zelf begrijp ik een enorme schaduwstation niet. De gemiddelde modelbaan is niet erg groot en ik denk, dat op de gemiddelde banen vaak niet meer dan 5 treinen tegelijk rijden. Maar misschien moet daar eens een poll over komen.