Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:30:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:33
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door maartenvdb
Vandaag om 11:26:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door spoorzeven
Vandaag om 11:03:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
Kersttrein door 008200
Vandaag om 08:50:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
  

Auteur Topic: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen  (gelezen 9566 keer)

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4598
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #120 Gepost op: 25 November 2025, 21:27:15 »
Nee check.  ;D

Het punt is juist dat ze elkaar gaan aanvullen en dus juist niet hetzelfde inzetgebied krijgen. Want Flirt4 gaat rijden op trajecten waar enkeldeks IC voldoet, korte stukken of lange sprinters met weinig haltes. Die vlieger gaat voor DDNG niet op. Die krijgt de capaciteit van VIRM. Dus wordt op drukke(re) trajecten ingezet waar dubbeldeks materieel nodig is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9056
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #121 Gepost op: 25 November 2025, 22:56:46 »
Tenzij je bv de treindienst Asd Vs neemt, waar in Rsd een stel wordt afgetrapt voor de rustige lijn naar Zeeland.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #122 Gepost op: Vandaag om 07:24:25 »
Nee check.  ;D

Het punt is juist dat ze elkaar gaan aanvullen en dus juist niet hetzelfde inzetgebied krijgen. Want Flirt4 gaat rijden op trajecten waar enkeldeks IC voldoet, korte stukken of lange sprinters met weinig haltes. Die vlieger gaat voor DDNG niet op. Die krijgt de capaciteit van VIRM. Dus wordt op drukke(re) trajecten ingezet waar dubbeldeks materieel nodig is.
Precies, op het drukke traject rijden de DDNG en Flirt gekoppeld. Onderweg wordt gesplitst, de DDNG gaat op de rest van het traject als IC verder en de Flirt als sprinter. Het sprintervervoer op het drukke deel wordt verzorgd door SLT/SNG/Flirt-3.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4598
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #123 Gepost op: Vandaag om 08:16:20 »
Mooi verteld Rick, maar dat gaat dus niet gebeuren in de praktijk en er is vanuit NS ook geen behoefte aan.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #124 Gepost op: Vandaag om 08:48:16 »
Inderdaad Daan, het is mijn idee.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4598
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #125 Gepost op: Vandaag om 08:53:30 »
 (y)

Deze trein zal zijn voor de series (eigen inschatting):
1500/2600 Amsterdam - Amersfoort en Amsterdam - Almere
2000: Rotterdam - Utrecht
2800: Rotterdam - Utrecht
8800: Leiden - Utrecht
6100: Zwolle - Groningen
9000: Zwolle - Leeuwarden

Maar dit is allemaal niet in beton gegoten.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3174
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #126 Gepost op: Vandaag om 09:48:57 »
Ik weet niet of het terecht is, maar ik heb het idee dat de NS nu meer (kleine) deelseries heeft dan eerder. Dit is een serie van 36 treinstellen, dat zorgt toch (naar mijn idee) voor complexiteit in dienstuitvoering, onderhoud, opleiding etc. Voor de liefhebber is het wel leuk, maar of het echt voordelig is?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9056
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #127 Gepost op: Vandaag om 10:57:30 »
Mooi verteld Rick, maar dat gaat dus niet gebeuren in de praktijk en er is vanuit NS ook geen behoefte aan.
Wat niet wil zeggen dat het geen prima idee is. Zie Asd Vs  met splitsen in Rsd.
De DD die nu rijd op Rsd Vs is een enorme overcapaciteit.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4598
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #128 Gepost op: Vandaag om 10:59:08 »
Maar op Asd-Dr heb je de dubbeldekkers wel nodig.

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4598
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #129 Gepost op: Vandaag om 11:20:06 »
Ik weet niet of het terecht is, maar ik heb het idee dat de NS nu meer (kleine) deelseries heeft dan eerder. Dit is een serie van 36 treinstellen, dat zorgt toch (naar mijn idee) voor complexiteit in dienstuitvoering, onderhoud, opleiding etc. Voor de liefhebber is het wel leuk, maar of het echt voordelig is?

Nee. Kleine series zijn niet (per se) wenselijk, maar het is niet altijd te voorkomen.
NS moet DDZ vervangen. Dat wordt DDNG.
Een deel van het ICM wordt nog vervangen door ICNG, maar niet alles als het gaat om serieniveau.
Een deel van het ICM dat dan niet vervangen is door ICNG, wordt opgevangen door Flirt4. In principe is het [huidige zitplaatsen ICM over] - [zitplaatsen nog te leveren ICNG] - [zitplaatsen Flirt 4]. 

Ik heb een grove berekening gemaakt in zitplaatsen:
ICM zitplaatsen over: 15.480
ICNG nog te leveren: 19.717
Flirt Flex te leveren: 8.000
Nog te leveren zitplaatsen = 27.717

Voor het gemak ga ik er even vanuit dat DDNG 1:1 DDZ vervangt.
De conclusie is dus dat NS een fors aantal zitplaatsen toevoegt aan het park. Dat kan of in uitbreiding zitten of een combinatie van uitbreiding en uitfasering. Dan denk ik als eerste aan SLT in de loop van de jaren 30.

Maar er zijn ook uitbreidingen gepland in de vorm van hoger frequent vervoer, zoals PHS. Daar gaat ook materieel aan op.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26999
    • Pagina van klaas
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #130 Gepost op: Vandaag om 11:30:33 »
Tenzij je bv de treindienst Asd Vs neemt, waar in Rsd een stel wordt afgetrapt voor de rustige lijn naar Zeeland.
Dat gebeurt alleen in de spits. Tijdens de daluren is het 1 stel dat de hele rit doet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.