Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:00:28
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 20:28:39
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen  (gelezen 9071 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #105 Gepost op: Vandaag om 16:43:27 »
Het lukte de UIC meer dan 100 jaar geleden toch ook om afspraken te maken voor internationaal inzetbaar personen en goederenmaterieel? Al die luchtrem systemen werken (tot op de dag van vandaag) hetzelfde zodat het allemaal aan elkaar kon worden geknoopt. En zo zijn er nog zat voorbeelden van UIC afspraken en standaardisatie. Snap niet waarom het onmogelijk moet zijn een koppeldoos en interface vast te leggen in een UIC standaard.

Groeten Edwin.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Online Online
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #106 Gepost op: Vandaag om 16:44:12 »
Zou toch moeten kunnen.
Bij geldautomaten werkt het ook. Boven de hardware laag (en nog wat software ) zit een API die gestandaardiseerd is.
Elke softwareboer kan daar een applicatie voor schrijven.
Andersom moet elke automaat met die software kunnen werken.
Uit ervaring weet ik dat het niet altijd goed werkt maar dat heeft meer te maken met eigenwijze programmeurs.

Mvg Rieks

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #107 Gepost op: Vandaag om 17:05:52 »
En ik heb het dan over hoe je het tussen twee treinstellen door zou geven, niet hoe je het intern aan elkaar knoopt.
Dat lijkt me toch wel een dingetje. Stel dat twee fabrikanten een verschillend protocol hebben voor het sluiten van de deuren, en dat de standaard waarmee het over de koppeldoos wordt doorgegeven weer anders is, dan krijg je twee vertaalslagen. Lijkt me onhandig. Dan kun je beter een universeel systeem hebben voor zulke voor de hand liggende zaken die in elk treinstel voorkomen.
Voor minder universele zaken, b.v. de temperatuurbewaking van de aslagers, zou je kunnen besluiten om dat gewoon niet door te geven. Je zou zulke zaken kunnen verzamelen tot een algemeen alarm dat zegt: er is nu iets ergs aan de hand waardoor je direct moet stoppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7942
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #108 Gepost op: Vandaag om 19:21:45 »
In de maritieme wereld kan het ook, zo ongeveer alle apparatuur aan boord van een schip, ongeacht, merk, type, functie et cetera, kan via het NMEA 2000 (0183) protocol met elkaar communiceren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4594
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #109 Gepost op: Vandaag om 19:29:44 »
Zoals? Heb geen idee wat onoverbrugbaar zou kunnen zijn of welke standaardisering duurder kan zijn dan niks dien

Denk aan veiligheidsmeldingen. Stel even dat Flirt 4 koppelbaar moet worden met SLT.
Flirt 4 is veel moderner, heeft meer features. Denk bijvoorbeeld aan de camera's aan de zijkant om het vertrekproces bij de machinist te leggen. Hoe ga je dat boren in SLT?
Daar krijg je nooit een positieve businesscase uit.

Maar zelfs los daarvan, voegt het (in Nederland) heel weinig toe. Wanneer en waar zou NS er gebruik van willen maken?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #110 Gepost op: Vandaag om 19:40:07 »
Van de cameraas of de gekoppelde stellen?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4594
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #111 Gepost op: Vandaag om 19:40:41 »
Gekoppelde stellen tussen twee materieelseries.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9051
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #112 Gepost op: Vandaag om 19:42:07 »
Het lijkt me dat het het inzetproces makkelijker maakt.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #113 Gepost op: Vandaag om 20:30:47 »
Het lijkt mij wel slim om te zorgen dat het materieel in elk geval koppelbaar is om (in geval van nood) af te slepen. Dus dat er mechanisch te koppelen is en dat de remleiding universeel is. Volgens mij was dit ook vroeger altijd zo, en ook bv IRM en ICM zijn op die manier te koppelen.

Zoiets kan je prima als minimale eis in een aanbesteding meenemen. En aangezien de NS geen locs heeft om af te slepen, lijkt het mij vrij belangrijk dat je wel zelf je eigen materieel kan verplaatsen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7942
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #114 Gepost op: Vandaag om 20:36:19 »
Dat was zover mij bekend ook de reden dat bij de 501 destijds de koppeling eerst nog op de oude hoogte zat.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #115 Gepost op: Vandaag om 20:46:52 »
Dus als de €U meer en beter treinverkeer wil hebben tussen de landen moet ze dus weer een maatregel nemen om dit te standariseren omdat de industrie  en maatschappijen dit niet vrijwillig willen doen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8613
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #116 Gepost op: Vandaag om 20:51:38 »
Nee, dat hoeft niet.

Het lijkt mij wel slim om te zorgen dat het materieel in elk geval koppelbaar is om (in geval van nood) af te slepen.
Geen zorgen, dat is het ook.

Denk aan veiligheidsmeldingen. Stel even dat Flirt 4 koppelbaar moet worden met SLT.
Flirt 4 is veel moderner, heeft meer features. Denk bijvoorbeeld aan de camera's aan de zijkant om het vertrekproces bij de machinist te leggen. Hoe ga je dat boren in SLT?
Niet, qua functies werkt de Flirt dan als een SLT óf hij negeert de ontbrekende functionaliteiten van de SLT.
Om vooruit te kijken zou ik eerder comptabiliteit van de Flirt met DD-NG verwachten, gezien beide nog gebouwd moeten worden en hetzelfde inzetgebied krijgen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

WimC

  • Online Online
  • Berichten: 1215
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #117 Gepost op: Vandaag om 20:54:27 »
Dus als de €U meer en beter treinverkeer wil hebben tussen de landen moet ze dus weer een maatregel nemen om dit te standariseren omdat de industrie  en maatschappijen dit niet vrijwillig willen doen.
Het al dan niet kunnen koppelen van de nieuwe Flirts van de NS met ander materieel van de NS heeft weinig relatie met beter en meer treinverkeer tussen landen. De Flirt is voor binnenlands verkeer en gaat niet de grens over. Kan ook niet de grens over, vanwege ander voltage.
Grt, Wim

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4594
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #118 Gepost op: Vandaag om 21:07:11 »
Om vooruit te kijken zou ik eerder comptabiliteit van de Flirt met DD-NG verwachten, gezien beide nog gebouwd moeten worden en hetzelfde inzetgebied krijgen.
Hetzelfde inzetgebied? Deze moet je me even uitleggen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8613
  • Spoor N
Re: NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
« Reactie #119 Gepost op: Vandaag om 21:17:12 »
Intercity-diensten. Dat was een korte uitleg. 8)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.