Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:29:43
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor  (gelezen 6428 keer)

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #30 Gepost op: 05 December 2025, 18:22:52 »
Kijk.  (y)
Vakmensen zijn er nog gelukkig. ;D

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #31 Gepost op: 12 December 2025, 15:47:54 »
Voorlopig heb ik toch maar wat messing buis besteld via AliExpress. Als dat niet bruikbaar blijkt, ga ik eens buurten bij de plaatselijke klokkenmaker.

Grappig: om te voorkomen dat ze knikken onderweg vanuit China, heeft de leverancier van de messing buisjes ze vastgeplakt… aan een aluminium buisje van dezelfde lengte. (Gek genoeg zijn ze niet ín het buisje gestopt, wat ook had gepast.) Drie buisje voor de spotprijs van twee!

Maar deze buisjes hebben hetzelfde probleem als de eerder bestelde stalen busjes: de maat klopt niet. Ik heb voor de zekerheid twee diameters besteld: 2,1 en 2,2mm. Het Fleischmann-motorasje past echter in geen van beide! En volgens dit oude meetapparaat (nog van Opa Bogman), is het asje iets meer dan 2,15mm dik:



Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #32 Gepost op: 12 December 2025, 16:06:12 »
Dat zou dan toch in een binnengat van 2,2 moeten passen?

En wanneer je eerst het busje er in perst en daarna met een boortje van 2,2 na boort?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #33 Gepost op: 12 December 2025, 16:14:55 »
Wat te denken van een messing aslagertje van ø 2 mm?
Zelf gebruikte ik zo’n lagertje (axle bearing) om de fietsspaak, met een doorsnede van 2,0 mm, van een wisselbediening door te laten lopen. Voordeel van een ruimer is dat je heel voorzichtig wat materiaal wegschraapt. Net zolang proberen tot het past. Volgens mij is dat de werkwijze die je zoekt.



Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #34 Gepost op: 12 December 2025, 16:25:10 »
En volgens dit oude meetapparaat (nog van Opa Bogman), is het asje iets meer dan 2,15mm dik:

Volgens mijn professionele geijkte apparatuur 2,197mm. 8)
Getrokken buis met een binnendiameter is niet nauwkeurig. Logisch dat het niet past.
Gat in een bronzen bus van 2.2 zou moeten passen, mits de fabrikant de toleranties naar de goede kant aanhoudt; en het gat ook rond is.
Of de fabrikant verkoopt iets met een kleine ondermaat als het de bedoeling is dat het na montage naar de juiste maat geruimd wordt. Doen ze bijv. ook met klepgeleiders in een motor.

Bart
« Laatst bewerkt op: 12 December 2025, 16:28:12 door Bahn-AG »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #35 Gepost op: 12 December 2025, 17:36:43 »
Getrokken buis met een binnendiameter is niet nauwkeurig.

Daar zit het ‘m in: de toleranties staan er niet bij maar zijn blijkbaar nogal ruim, ook voor die stalen busjes. Ik heb vanmiddag twee boortjes gekocht van 2,1 en 2,2mm. De dikste past ook niet in de ruimste messing buis, dus mijn meting klopt wel.

Tot nu toe zoek ik een zeer precies passend lager, ervan uitgaande dat dat nodig is: het gaat om een motortje dat met hoge toeren ronddraait. Daarom wil ik niet zelf een busje uitvijlen. Maar dan is waarschijnlijk duurder spul nodig. Misschien zo’n bouchon.

Aan de andere kant: ik heb genoeg oude motortjes om het uit te proberen. En intussen vraag ik me wel af waarom ze in Thailand geen last hebben van gierende Fleischmann-motoren? De busjes die Hans Grasmaijer gebruikte zijn volgens het zakje 2,4mm, wat toch een slingerend asje zou moeten opleveren.

Ik heb wel een Utrechtse klokkenmaker aan de lijn gehad, die zegt dat ‘ie mijn trein wel kan verbussen ;) en vraagt om wat foto’s op te sturen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7763
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #36 Gepost op: 12 December 2025, 18:24:46 »
Dat boortje van 2,2 mm heeft toch wel nauwe toleranties? Een keertje er doorheen halen en je bent er lijkt me
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #37 Gepost op: 12 December 2025, 18:51:35 »

Tot nu toe zoek ik een zeer precies passend lager, ervan uitgaande dat dat nodig is: het gaat om een motortje dat met hoge toeren ronddraait. Daarom wil ik niet zelf een busje uitvijlen. Maar dan is waarschijnlijk duurder spul nodig. Misschien zo’n bouchon.


Ik heb het vermoeden dat je het iets te goed wilt doen. Zo nauw komt het allemaal niet, tis geen stoomturbine van 20000 pk...

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #38 Gepost op: 12 December 2025, 19:31:16 »
Dat zou heel goed kunnen; ik ben wel een beetje perfectionistisch :). Uit dit experiment leid ik af dat het zo nauwkeurig moet. Ik zal eens proberen op te meten wat de binnendiameter is van zo’n uitgelubberd lager.

Wie weet hoe dat diktemetertje heet? Volgens dat ding is het boortje iets minder dan 2,2mm (en iets dikker dan het motorasje). Dat zal zijn omdat de boormachine ook een beetje slingert. Ik ben benieuwd wat de tolerantie is van een gat dat je daarmee boort.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #39 Gepost op: 12 December 2025, 19:53:35 »
Dat heet een micrometer. ;D

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #40 Gepost op: 12 December 2025, 21:25:41 »
Het is een schroefmaat ( en ook nog een niet nauwkeurige), een micrometer meet in duizendsten ;D

De motoras mag best wat speling hebben,(een paar honderdsten) zodat deze nog geen graad kantelt in het gat. Maak je het te passend, zonder enige radiale speling, loopt de zaak vast.
In dit geval gaat te veel precisie tegenwerken.

Met de eerder getoonde conische ruimers kan je het gat op maat maken, met een boor niet.
Met een boor boor je een gat 0,2mm onder de maat en ruim je het gat stukje voor stukje groter tot de as licht kantelend in het gat past.
Consequentie van een conische ruimer is wel dat je gat ook conisch is maar dat werkt bij deze diameters in je voordeel.
Boven de vier mm. kan je beter cilindrische ruimers gebruiken maar dan moet je wel goed centrisch kunnen werken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde