Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Menno
Vandaag om 17:59:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:36:43
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 17:33:02
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 17:11:05
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:09:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:50:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
  

Auteur Topic: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor  (gelezen 6082 keer)

Jelle1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #30 Gepost op: 05 December 2025, 18:22:52 »
Kijk.  (y)
Vakmensen zijn er nog gelukkig. ;D

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 15:47:54 »
Voorlopig heb ik toch maar wat messing buis besteld via AliExpress. Als dat niet bruikbaar blijkt, ga ik eens buurten bij de plaatselijke klokkenmaker.

Grappig: om te voorkomen dat ze knikken onderweg vanuit China, heeft de leverancier van de messing buisjes ze vastgeplakt… aan een aluminium buisje van dezelfde lengte. (Gek genoeg zijn ze niet ín het buisje gestopt, wat ook had gepast.) Drie buisje voor de spotprijs van twee!

Maar deze buisjes hebben hetzelfde probleem als de eerder bestelde stalen busjes: de maat klopt niet. Ik heb voor de zekerheid twee diameters besteld: 2,1 en 2,2mm. Het Fleischmann-motorasje past echter in geen van beide! En volgens dit oude meetapparaat (nog van Opa Bogman), is het asje iets meer dan 2,15mm dik:



Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7758
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 16:06:12 »
Dat zou dan toch in een binnengat van 2,2 moeten passen?

En wanneer je eerst het busje er in perst en daarna met een boortje van 2,2 na boort?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 16:14:55 »
Wat te denken van een messing aslagertje van ø 2 mm?
Zelf gebruikte ik zo’n lagertje (axle bearing) om de fietsspaak, met een doorsnede van 2,0 mm, van een wisselbediening door te laten lopen. Voordeel van een ruimer is dat je heel voorzichtig wat materiaal wegschraapt. Net zolang proberen tot het past. Volgens mij is dat de werkwijze die je zoekt.



Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 16:25:10 »
En volgens dit oude meetapparaat (nog van Opa Bogman), is het asje iets meer dan 2,15mm dik:

Volgens mijn professionele geijkte apparatuur 2,197mm. 8)
Getrokken buis met een binnendiameter is niet nauwkeurig. Logisch dat het niet past.
Gat in een bronzen bus van 2.2 zou moeten passen, mits de fabrikant de toleranties naar de goede kant aanhoudt; en het gat ook rond is.
Of de fabrikant verkoopt iets met een kleine ondermaat als het de bedoeling is dat het na montage naar de juiste maat geruimd wordt. Doen ze bijv. ook met klepgeleiders in een motor.

Bart
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:28:12 door Bahn-AG »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
  • Klaar voor vertrek
Re: Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 17:36:43 »
Getrokken buis met een binnendiameter is niet nauwkeurig.

Daar zit het ‘m in: de toleranties staan er niet bij maar zijn blijkbaar nogal ruim, ook voor die stalen busjes. Ik heb vanmiddag twee boortjes gekocht van 2,1 en 2,2mm. De dikste past ook niet in de ruimste messing buis, dus mijn meting klopt wel.

Tot nu toe zoek ik een zeer precies passend lager, ervan uitgaande dat dat nodig is: het gaat om een motortje dat met hoge toeren ronddraait. Daarom wil ik niet zelf een busje uitvijlen. Maar dan is waarschijnlijk duurder spul nodig. Misschien zo’n bouchon.

Aan de andere kant: ik heb genoeg oude motortjes om het uit te proberen. En intussen vraag ik me wel af waarom ze in Thailand geen last hebben van gierende Fleischmann-motoren? De busjes die Hans Grasmaijer gebruikte zijn volgens het zakje 2,4mm, wat toch een slingerend asje zou moeten opleveren.

Ik heb wel een Utrechtse klokkenmaker aan de lijn gehad, die zegt dat ‘ie mijn trein wel kan verbussen ;) en vraagt om wat foto’s op te sturen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf