Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Wim1969
Vandaag
om 18:59:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
GerardvV
Vandaag
om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0.
door
Eric B
Vandaag
om 18:06:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Miniature Holland
Vandaag
om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Miniature Holland
Vandaag
om 17:19:21
Project seaside Germany
door
Ronald69
Vandaag
om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren
door
kar
Vandaag
om 16:15:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:37:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0
door
Dave.......
Vandaag
om 14:38:26
Duits transport, waar in NL?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Besselspoor
Vandaag
om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm
door
sncf231e
Vandaag
om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Luc2000
Vandaag
om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:24:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
mDDM, waarom 3 draaistellen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: mDDM, waarom 3 draaistellen? (gelezen 1426 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26867
mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Gepost op:
25 October 2025, 21:14:16 »
Vandaag reden er in Zeeland enkele stammen mDDM. Dat herinnerde me er weer aan dat de motorwagen 3 draaistellen heeft. Ik heb dat altijd een beetje raadselachtig gevonden, waarom is dat?
Wikipedia zegt dat het nodig was om voldoende motorvermogen te krijgen. Het gaat om 2400 kW, dat kon kennelijk niet in 2 draaistellen.
Maar als ik kijk naar moderne e-locs, zoals b.v. de reeksen 186 en 189, dan zie ik dat die ongeveer het dubbele motorvermogen hebben en dat kan wel in 2 draaistellen. De gewichten zijn ongeveer gelijk dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
chrvdv37402
Offline
Berichten: 320
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #1 Gepost op:
25 October 2025, 21:56:37 »
Is beter in bogen dan een drie-assig draaistel.
Gelogd
Groeten Christian
Eric B
Offline
Berichten: 7739
NS tijdperk II(c)/III
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #2 Gepost op:
25 October 2025, 21:58:25 »
Citaat
Uit adhesie overweging werd voor gekozen het benodigde vermogen over 6 assen te verdelen.
Bron.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4030
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #3 Gepost op:
25 October 2025, 21:59:53 »
Hoi Klaas ,
Ik heb altijd gedacht dat het meer adhesie geeft en je dus wat sneller weg kan rijden, maar nu laat je mij ook twijfelen door dit te vergelijken met een 4 assige elok met een groter vermogen, En nou weet ik het ook niet meer ...
Groeten ,
Peter die heel toevallig een paar dagen geleden in een MDDm heeft gezeten..
1 minuut eerder heeft Eric hetzelfde geschreven zie ik bij het plaatsen van mijn bericht...
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 22:02:04 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
henk
Offline
Berichten: 22627
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #4 Gepost op:
25 October 2025, 22:00:03 »
In Railmagazine 140 van december 1996 staat een artikel over de levering van het eerste exemplaar. Volgens dat artikel heeft het te maken met ruimtegebrek in de mDDM waarin ook nog passagiers moesten passen. Op het benedendek staat de apparatuur. In de draaistellen past een 400 kW motor per as.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
TonM
Offline
Berichten: 2617
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #5 Gepost op:
25 October 2025, 22:02:14 »
Het had ook met twee draaistellen gekund, maar dan hadden de ontwerpers grotere tractiemotoren moeten gebruiken om het gewenste vermogen te krijgen. En om grotere tractiemotoren op de assen te kunnen plaatsen, hadden de draaistellen groter moeten worden. Als ze dat hadden gedaan dan was de onderkant van de mDDM hoger komen te liggen dan de andere DDM-bakken, met gevolgen voor de ruimte voor apparatuur op de benedenverdieping of voor passagiers op de bovenverdieping. Dat wilde de NS dus niet.
Vandaar meer van die kleinere motoren met minder vermogen per stuk en zes assen om ze allemaal te plaatsen.
En als ze hadden gekozen voor 3-assige draaistellen, dan hadden n.m.b.m. de draaikommen boven de middelste assen moeten komen. En dan was het draaistel weer hoger geworden waardoor de onderkant van de mDDM hoger was komen te liggen, enz.
Drie 2-assige draaistellen is dan een logische oplossing.
Grtz, Ton
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 23:49:15 door TonM
»
Gelogd
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10762
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #6 Gepost op:
25 October 2025, 22:02:47 »
Zat net in ‘Op de Rails’ te zoeken. In een artikel in het decembernummer van 1996 staat dezelfde verklaring. Er zijn asynchrone motoren van elk 400kW toegepast en om hetzelfde vermogen te krijgen als een 1700 is gekozen voor een derde draaistel.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26867
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #7 Gepost op:
25 October 2025, 22:21:07 »
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het argument van ruimte vind ik het meest overtuigend. Omdat er ook nog mensen bovenop zitten moet de tractie-installatie zakken en moeten de motoren kleiner worden.
De vergelijking met de 1700 gaat niet helemaal op. Die heeft een vermogen dat bijna 2 keer zo groot is. En heeft ook enorme motoren die ver in de bak steken. Dat had bij de mDDM's niet gekund.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22627
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #8 Gepost op:
25 October 2025, 22:32:33 »
De 1700 heeft dan ook één dikke motor per draaistel.
Bij de mDDM gaat het om voldoende vermogen om een 1700 een beetje te kunnen bijhouden bij de acceleratie en zo.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26867
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #9 Gepost op:
25 October 2025, 22:47:44 »
Ja, die dikke motor in een 1600/1700 doet denken aan een Fleischmann of Lima draaistel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4030
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #10 Gepost op:
Vandaag
om 10:53:10 »
Ja ,
Dat vind ik ook. Heb ze wel eens in Tilburg gezien bij een NVBS excursie,
Ook de tussen tandwielen lijken er op.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Dick55
Offline
Berichten: 366
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #11 Gepost op:
Vandaag
om 11:19:14 »
Omdat de motorrijtuigen uitwisselbaar en koppelbaar moeten zijn met de 1700'en, waarmee ze in treinschakeling kunnen rijden, moeten ze minimaal een vermogen van 2400 kW kunnen leveren. Daar dit niet mogelijk wordt geacht met slechts twee draaistellen, worden de rijtuigen op drie draaistellen geplaatst, waardoor de bijzondere asindeling Bo'Bo'Bo' is gekozen.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat deze oplossing was gekozen om de belasting per as laag te houden.
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5405
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #12 Gepost op:
Vandaag
om 11:42:24 »
Het gaat er dus niet om dat 2400 kW niet in te bouwen is in twee draaistellen, Dick. Het gaat er om dat 2400 kW niet in te bouwen is in twee draaistellen met ook nog een reizigerscompartiment erboven. Dát is nu juist de cruciale toevoeging die je in jouw bericht niet noemt.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26867
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #13 Gepost op:
Vandaag
om 13:02:44 »
@Dick55: wat jij schrijft komt rechtstreeks uit wikipedia. Dat had ik ook allang gezien, en daar kwam mijn vraag uit voort. Ik vroeg me af: hoezo kan je geen 2400kW in twee draaistellen krijgen als e-locs makkelijk het dubbele halen?
Maar voor mij is het mysterie nu opgelost.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karben
Offline
Berichten: 1438
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #14 Gepost op:
Vandaag
om 13:17:01 »
Was er niet als proef een ander, reeds afgevoerd, voertuig (hondekop?) op drie twee-assige draaistellen gebouwd?
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
mDDM, waarom 3 draaistellen?