Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:33
Rondom Charlois
door
Alewijn
25 October 2025, 23:41:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje
door
eemstede
25 October 2025, 23:04:07
Duits transport, waar in NL?
door
R1954
25 October 2025, 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867
door
einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3
door
Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0
door
FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
25 October 2025, 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025
door
borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel
door
bellejt
25 October 2025, 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
25 October 2025, 15:51:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
mDDM, waarom 3 draaistellen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: mDDM, waarom 3 draaistellen? (gelezen 343 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26863
mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Gepost op:
25 October 2025, 21:14:16 »
Vandaag reden er in Zeeland enkele stammen mDDM. Dat herinnerde me er weer aan dat de motorwagen 3 draaistellen heeft. Ik heb dat altijd een beetje raadselachtig gevonden, waarom is dat?
Wikipedia zegt dat het nodig was om voldoende motorvermogen te krijgen. Het gaat om 2400 kW, dat kon kennelijk niet in 2 draaistellen.
Maar als ik kijk naar moderne e-locs, zoals b.v. de reeksen 186 en 189, dan zie ik dat die ongeveer het dubbele motorvermogen hebben en dat kan wel in 2 draaistellen. De gewichten zijn ongeveer gelijk dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
chrvdv37402
Offline
Berichten: 320
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #1 Gepost op:
25 October 2025, 21:56:37 »
Is beter in bogen dan een drie-assig draaistel.
Gelogd
Groeten Christian
Eric B
Offline
Berichten: 7737
NS tijdperk II(c)/III
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #2 Gepost op:
25 October 2025, 21:58:25 »
Citaat
Uit adhesie overweging werd voor gekozen het benodigde vermogen over 6 assen te verdelen.
Bron.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4029
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #3 Gepost op:
25 October 2025, 21:59:53 »
Hoi Klaas ,
Ik heb altijd gedacht dat het meer adhesie geeft en je dus wat sneller weg kan rijden, maar nu laat je mij ook twijfelen door dit te vergelijken met een 4 assige elok met een groter vermogen, En nou weet ik het ook niet meer ...
Groeten ,
Peter die heel toevallig een paar dagen geleden in een MDDm heeft gezeten..
1 minuut eerder heeft Eric hetzelfde geschreven zie ik bij het plaatsen van mijn bericht...
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 22:02:04 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
henk
Offline
Berichten: 22626
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #4 Gepost op:
25 October 2025, 22:00:03 »
In Railmagazine 140 van december 1996 staat een artikel over de levering van het eerste exemplaar. Volgens dat artikel heeft het te maken met ruimtegebrek in de mDDM waarin ook nog passagiers moesten passen. Op het benedendek staat de apparatuur. In de draaistellen past een 400 kW motor per as.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
TonM
Offline
Berichten: 2615
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #5 Gepost op:
25 October 2025, 22:02:14 »
Het had ook met twee draaistellen gekund, maar dan hadden de ontwerpers grotere tractiemotoren moeten gebruiken om het gewenste vermogen te krijgen. En om grotere tractiemotoren op de assen te kunnen plaatsen, hadden de draaistellen groter moeten worden. Als ze dat hadden gedaan dan was de onderkant van de mDDM hoger komen te liggen dan de andere DDM-bakken, met gevolgen voor de ruimte voor apparatuur op de benedenverdieping of voor passagiers op de bovenverdieping. Dat wilde de NS dus niet.
Vandaar meer van die kleinere motoren met minder vermogen per stuk en zes assen om ze allemaal te plaatsen.
En als ze hadden gekozen voor 3-assige draaistellen, dan hadden n.m.b.m. de draaikommen boven de middelste assen moeten komen. En dan was het draaistel weer hoger geworden waardoor de onderkant van de mDDM hoger was komen te liggen, enz.
Drie 2-assige draaistellen is dan een logische oplossing.
Grtz, Ton
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 23:49:15 door TonM
»
Gelogd
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10762
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #6 Gepost op:
25 October 2025, 22:02:47 »
Zat net in ‘Op de Rails’ te zoeken. In een artikel in het decembernummer van 1996 staat dezelfde verklaring. Er zijn asynchrone motoren van elk 400kW toegepast en om hetzelfde vermogen te krijgen als een 1700 is gekozen voor een derde draaistel.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26863
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #7 Gepost op:
25 October 2025, 22:21:07 »
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het argument van ruimte vind ik het meest overtuigend. Omdat er ook nog mensen bovenop zitten moet de tractie-installatie zakken en moeten de motoren kleiner worden.
De vergelijking met de 1700 gaat niet helemaal op. Die heeft een vermogen dat bijna 2 keer zo groot is. En heeft ook enorme motoren die ver in de bak steken. Dat had bij de mDDM's niet gekund.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22626
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #8 Gepost op:
25 October 2025, 22:32:33 »
De 1700 heeft dan ook één dikke motor per draaistel.
Bij de mDDM gaat het om voldoende vermogen om een 1700 een beetje te kunnen bijhouden bij de acceleratie en zo.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26863
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #9 Gepost op:
25 October 2025, 22:47:44 »
Ja, die dikke motor in een 1600/1700 doet denken aan een Fleischmann of Lima draaistel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
mDDM, waarom 3 draaistellen?