Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 15:27:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
tothebeach
Vandaag
om 15:25:09
Rivarossi br 56 HR2891S
door
rhberk
Vandaag
om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Peter J K
Vandaag
om 15:18:10
Piko Hobby lok welke condensator er uit?
door
rhberk
Vandaag
om 14:41:07
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Ronald69
Vandaag
om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jelmer
Vandaag
om 14:27:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Daan!
Vandaag
om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209
door
Albert de Heer
Vandaag
om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder.
door
odaoda
Vandaag
om 12:35:51
Roco 2025
door
1200blauw
Vandaag
om 12:27:53
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord
door
Floris Dilz
Vandaag
om 11:48:28
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Eric B
Vandaag
om 11:05:55
De Projecten van RetroJack
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
rhberk
Vandaag
om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe?
door
Jelmer
Vandaag
om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Sven
Vandaag
om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
10 December 2025, 21:29:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
mDDM, waarom 3 draaistellen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: mDDM, waarom 3 draaistellen? (gelezen 13902 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Gepost op:
25 October 2025, 21:14:16 »
Vandaag reden er in Zeeland enkele stammen mDDM. Dat herinnerde me er weer aan dat de motorwagen 3 draaistellen heeft. Ik heb dat altijd een beetje raadselachtig gevonden, waarom is dat?
Wikipedia zegt dat het nodig was om voldoende motorvermogen te krijgen. Het gaat om 2400 kW, dat kon kennelijk niet in 2 draaistellen.
Maar als ik kijk naar moderne e-locs, zoals b.v. de reeksen 186 en 189, dan zie ik dat die ongeveer het dubbele motorvermogen hebben en dat kan wel in 2 draaistellen. De gewichten zijn ongeveer gelijk dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
chrvdv37402
Offline
Berichten: 330
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #1 Gepost op:
25 October 2025, 21:56:37 »
Is beter in bogen dan een drie-assig draaistel.
Gelogd
Groeten Christian
Eric B
Offline
Berichten: 7994
NS tijdperk II(c)/III
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #2 Gepost op:
25 October 2025, 21:58:25 »
Citaat
Uit adhesie overweging werd voor gekozen het benodigde vermogen over 6 assen te verdelen.
Bron.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4050
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #3 Gepost op:
25 October 2025, 21:59:53 »
Hoi Klaas ,
Ik heb altijd gedacht dat het meer adhesie geeft en je dus wat sneller weg kan rijden, maar nu laat je mij ook twijfelen door dit te vergelijken met een 4 assige elok met een groter vermogen, En nou weet ik het ook niet meer ...
Groeten ,
Peter die heel toevallig een paar dagen geleden in een MDDm heeft gezeten..
1 minuut eerder heeft Eric hetzelfde geschreven zie ik bij het plaatsen van mijn bericht...
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 22:02:04 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
henk
Offline
Berichten: 22751
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #4 Gepost op:
25 October 2025, 22:00:03 »
In Railmagazine 140 van december 1996 staat een artikel over de levering van het eerste exemplaar. Volgens dat artikel heeft het te maken met ruimtegebrek in de mDDM waarin ook nog passagiers moesten passen. Op het benedendek staat de apparatuur. In de draaistellen past een 400 kW motor per as.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
TonM
Offline
Berichten: 2627
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #5 Gepost op:
25 October 2025, 22:02:14 »
Het had ook met twee draaistellen gekund, maar dan hadden de ontwerpers grotere tractiemotoren moeten gebruiken om het gewenste vermogen te krijgen. En om grotere tractiemotoren op de assen te kunnen plaatsen, hadden de draaistellen groter moeten worden. Als ze dat hadden gedaan dan was de onderkant van de mDDM hoger komen te liggen dan de andere DDM-bakken, met gevolgen voor de ruimte voor apparatuur op de benedenverdieping of voor passagiers op de bovenverdieping. Dat wilde de NS dus niet.
Vandaar meer van die kleinere motoren met minder vermogen per stuk en zes assen om ze allemaal te plaatsen.
En als ze hadden gekozen voor 3-assige draaistellen, dan hadden n.m.b.m. de draaikommen boven de middelste assen moeten komen. En dan was het draaistel weer hoger geworden waardoor de onderkant van de mDDM hoger was komen te liggen, enz.
Drie 2-assige draaistellen is dan een logische oplossing.
Grtz, Ton
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 23:49:15 door TonM
»
Gelogd
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10776
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #6 Gepost op:
25 October 2025, 22:02:47 »
Zat net in ‘Op de Rails’ te zoeken. In een artikel in het decembernummer van 1996 staat dezelfde verklaring. Er zijn asynchrone motoren van elk 400kW toegepast en om hetzelfde vermogen te krijgen als een 1700 is gekozen voor een derde draaistel.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #7 Gepost op:
25 October 2025, 22:21:07 »
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het argument van ruimte vind ik het meest overtuigend. Omdat er ook nog mensen bovenop zitten moet de tractie-installatie zakken en moeten de motoren kleiner worden.
De vergelijking met de 1700 gaat niet helemaal op. Die heeft een vermogen dat bijna 2 keer zo groot is. En heeft ook enorme motoren die ver in de bak steken. Dat had bij de mDDM's niet gekund.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22751
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #8 Gepost op:
25 October 2025, 22:32:33 »
De 1700 heeft dan ook één dikke motor per draaistel.
Bij de mDDM gaat het om voldoende vermogen om een 1700 een beetje te kunnen bijhouden bij de acceleratie en zo.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #9 Gepost op:
25 October 2025, 22:47:44 »
Ja, die dikke motor in een 1600/1700 doet denken aan een Fleischmann of Lima draaistel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4050
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #10 Gepost op:
26 October 2025, 10:53:10 »
Ja ,
Dat vind ik ook. Heb ze wel eens in Tilburg gezien bij een NVBS excursie,
Ook de tussen tandwielen lijken er op.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Dick55
Offline
Berichten: 375
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #11 Gepost op:
26 October 2025, 11:19:14 »
Omdat de motorrijtuigen uitwisselbaar en koppelbaar moeten zijn met de 1700'en, waarmee ze in treinschakeling kunnen rijden, moeten ze minimaal een vermogen van 2400 kW kunnen leveren. Daar dit niet mogelijk wordt geacht met slechts twee draaistellen, worden de rijtuigen op drie draaistellen geplaatst, waardoor de bijzondere asindeling Bo'Bo'Bo' is gekozen.
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat deze oplossing was gekozen om de belasting per as laag te houden.
Gelogd
Jeroen Water
Online
Berichten: 5432
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #12 Gepost op:
26 October 2025, 11:42:24 »
Het gaat er dus niet om dat 2400 kW niet in te bouwen is in twee draaistellen, Dick. Het gaat er om dat 2400 kW niet in te bouwen is in twee draaistellen met ook nog een reizigerscompartiment erboven. Dát is nu juist de cruciale toevoeging die je in jouw bericht niet noemt.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27031
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #13 Gepost op:
26 October 2025, 13:02:44 »
@Dick55: wat jij schrijft komt rechtstreeks uit wikipedia. Dat had ik ook allang gezien, en daar kwam mijn vraag uit voort. Ik vroeg me af: hoezo kan je geen 2400kW in twee draaistellen krijgen als e-locs makkelijk het dubbele halen?
Maar voor mij is het mysterie nu opgelost.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Karben
Offline
Berichten: 1461
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
«
Reactie #14 Gepost op:
26 October 2025, 13:17:01 »
Was er niet als proef een ander, reeds afgevoerd, voertuig (hondekop?) op drie twee-assige draaistellen gebouwd?
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
mDDM, waarom 3 draaistellen?