Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:41:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
  

Auteur Topic: mDDM, waarom 3 draaistellen?  (gelezen 333 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Gepost op: Vandaag om 21:14:16 »
Vandaag reden er in Zeeland enkele stammen mDDM. Dat herinnerde me er weer aan dat de motorwagen 3 draaistellen heeft. Ik heb dat altijd een beetje raadselachtig gevonden, waarom is dat?
Wikipedia zegt dat het nodig was om voldoende motorvermogen te krijgen. Het gaat om 2400 kW, dat kon kennelijk niet in 2 draaistellen.
Maar als ik kijk naar moderne e-locs, zoals b.v. de reeksen 186 en 189, dan zie ik dat die ongeveer het dubbele motorvermogen hebben en dat kan wel in 2 draaistellen. De gewichten zijn ongeveer gelijk dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

chrvdv37402

  • Offline Offline
  • Berichten: 320
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 21:56:37 »
Is beter in bogen dan een drie-assig draaistel.
Groeten Christian

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7737
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 21:58:25 »
Citaat
Uit adhesie overweging werd voor gekozen het benodigde vermogen over 6 assen te verdelen.

Bron.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4029
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 21:59:53 »
Hoi Klaas ,
Ik heb altijd gedacht dat het meer adhesie  geeft en je dus wat sneller weg kan rijden, maar nu  laat je mij ook twijfelen door dit te vergelijken met een 4 assige elok met een groter vermogen, En nou weet ik het ook niet meer ... ??? :(

 Groeten ,
Peter die heel toevallig  een paar dagen geleden in een MDDm  heeft gezeten..

1 minuut eerder heeft Eric hetzelfde geschreven zie ik bij het plaatsen van mijn bericht...
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:02:04 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 22:00:03 »
In Railmagazine 140 van december 1996 staat een artikel over de levering van het eerste exemplaar. Volgens dat artikel heeft het te maken met ruimtegebrek in de mDDM waarin ook nog passagiers moesten passen. Op het benedendek staat de apparatuur. In de draaistellen past een 400 kW motor per as.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 22:02:14 »
Het had ook met twee draaistellen gekund, maar dan hadden de ontwerpers grotere tractiemotoren moeten gebruiken om het gewenste vermogen te krijgen. En om grotere tractiemotoren op de assen te kunnen plaatsen, hadden de draaistellen groter moeten worden. Als ze dat hadden gedaan dan was de onderkant van de mDDM hoger komen te liggen dan de andere DDM-bakken, met gevolgen voor de ruimte voor apparatuur op de benedenverdieping of voor passagiers op de bovenverdieping. Dat wilde de NS dus niet.

Vandaar meer van die kleinere motoren met minder vermogen per stuk en zes assen om ze allemaal te plaatsen.

En als ze hadden gekozen voor 3-assige draaistellen, dan hadden n.m.b.m. de draaikommen boven de middelste assen moeten komen. En dan was het draaistel weer hoger geworden waardoor de onderkant van de mDDM hoger was komen te liggen, enz.
Drie 2-assige draaistellen is dan een logische oplossing.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 23:49:15 door TonM »
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 22:02:47 »
Zat net in ‘Op de Rails’ te zoeken. In een artikel in het decembernummer van 1996 staat dezelfde verklaring. Er zijn asynchrone motoren van elk 400kW toegepast en om hetzelfde vermogen te krijgen als een 1700 is gekozen voor een derde draaistel.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 22:21:07 »
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Het argument van ruimte vind ik het meest overtuigend. Omdat er ook nog mensen bovenop zitten moet de tractie-installatie zakken en moeten de motoren kleiner worden.

De vergelijking met de 1700 gaat niet helemaal op. Die heeft een vermogen dat bijna 2 keer zo groot is. En heeft ook enorme motoren die ver in de bak steken. Dat had bij de mDDM's niet gekund.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 22:32:33 »
De 1700 heeft dan ook één dikke motor per draaistel.
Bij de mDDM gaat het om voldoende vermogen om een 1700 een beetje te kunnen bijhouden bij de acceleratie en zo.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: mDDM, waarom 3 draaistellen?
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 22:47:44 »
Ja, die dikke motor in een 1600/1700 doet denken aan een  Fleischmann of Lima draaistel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.