Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's  (gelezen 2128 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Mijn YouTube filmpjes
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Gepost op: 27 September 2025, 20:03:54 »
Ik ben weer bezig met een stroomlijn treinstel dit keer de mat' 36 ElD-4. Zoals de naam aangeeft is dit een treinstel bestaand uit 4 bakken. Het ontwerp stamt uit 1936 en was bedoeld voor de elektrificatie van het middennet. Oorspronkelijk was het een ElD-3 die in 1942 werd uitgebreid met een extra tussenbak om het enorm toegenomen vervoersaanbod te kunnen verwerken. Deze tussenbak leek veel op de bestaande tussenbak maar was echter gebouwd met mat' 40 technieken. Dit was zichtbaar door onder andere de schuifdeuren, ventilatoren op het dak, een andere aanzuigopening voor de verwarming en de waterbak voor de toiletten die nu in de bak was aangebracht i.p.v. op het dak.
Deze verschillen zijn opgenomen in de bouwset. Maakt het altijd interessant die detailverschillen.

De bouw van de ElD-4 verschilt niet veel van de bouwset van de El-2/ElD-3. De zelfde constructie en bouwwijze. Maar ook de dezelfde probleempjes en rare dingen.
De bouw is op zich zelf eenvoudig maar de uitdagingen die je tegenkomt om het tot een betrouwbaar rijdend model te maken zijn aanzienlijk.

Het eerste waar ik afweek van de bouwset was de aandrijving. In de set zit een motordraaistelletje dat an sich prima in elkaar te krijgen is en ook zal bewegen. Echter had ik de ervaring van de ElD-3 waar behoorlijk aan gesleuteld moest worden voor het tot betrouwbaar resultaat kwam. Deze keer heb ik de aandrijving vervangen door de Piko hondenkop aandrijving. Deze aandrijving heb ik al een aantal keren toegepast in andere treinstellen en dat beviel prima.

Ik ben begonnen om te kijken of het wel gaat passen en dat gaat prima. Je moet het Piko frame een klein beetje versmallen en de schortplaten kaal maken.











Je ziet dat ik van het messing onderstel beperkt delen hoef te verwijderen. Alles doe ik stap voor stap. Teveel weghalen is altijd zonde, ook hier geld drie keer meten en dan pas weghalen.







Voor de motor ben ik ook aan de slag geweest met een micromotor i.p.v. de Piko motor. Eens kijken of dat wel zo geweldig is.











De Piko motor ligt dus niet teveel in het zicht, de Micromotor nog minder dus ook netjes.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 5453
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2025, 21:46:14 »
Ossiepossie meneer Bennis, waarnaar je de energie vandaan (y) (y). Onstuitbaar heet dat geloof ik ;D
Tbinnebarretije…

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2025, 23:01:06 »
Rob,

Ik ben van de spinazie generatie dus ik worstel en maak treintjes af. ;D Wat daarbij helpt is gepensioneerd zijn en een modelbouw studio waardoor je lekker kan doorbouwen ;D
Maar wees niet bang er komen vele ergernissen aan, dit was nog eenvoudig.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Vroeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2025, 07:41:28 »
Wordt vast weer een mooie project  (y)
We gaan het volgende.

Groetjes Michiel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2025, 07:59:48 »
Mooie set weer Rob.

Veel plezier met de bouw en ergernissen. ;D
Even een aandacht puntje, zou je het grijze blok van je micro motor aan de boven zijde niet af vijlen.
Zo komt deze nog lager te liggen en dus ook minder in het zicht. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2025, 12:03:51 »
De bovenzijde van de micromotor huls verlagen kan, maar is niet echt noodzakelijk want hij zit net onder de raamlijn waar ook nog een een raamlijst in komt.
Ik kan het nog later aanpassen. Ik wou eerst de micromotor uitproberen om te zien of hij in staat is om een vierwagentrein in beweging te krijgen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2025, 19:57:19 »
Nog een eenvoudig werkje is het plaatsen van de tussenschotten in de kappen. Ze passen goed en met de tabjes op het dak zet je vast voor het solderen. Ook wat erg handig is zijn de kleine etslijntjes aan de binnenkant van de kap zodat je het tussenschotten goed kan uitlijnen in de kap. FritsT zou zeggen recht is recht en haaks is haaks ;-)

Het eerste is de kap van de CDk/BDk. De schotjes ter plaatse van de motor en het Piko draaistel moet je aanpassen zodanig dat de motor goed past en het draaistel vrijelijk kan draaien en kantelen.





Als de kap dan plaatst en de neus er op zet dan krijg je dit als resultaat.



Dan volgt nog het verwijderen van de tabs op het dak met een zijsnijtang. Vervolgens de restanten met soldeer vol solmuren. Afvijlen en vervolgens met korrel 600 waterproof glad maken. Als je toch aan het solmuren ben neem dan meteen de IN- en UITbordjes mee als je naoorlogse versie maakt. Soldeer ook de messing dak details er op, behalve de isolatorpot voor de luchtleiding. Die zit in de weg voor het gladmaken van overgang tussen de kop en de kap. Ook de stroomlijn kano's laat ik voorlopig er af, komt later wel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2025, 19:21:06 »
Mooie vorderingen weer Rob.  (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #8 Gepost op: 03 October 2025, 20:00:41 »
De tussenbakken C/B en Ce/Be zijn niet spannend, eigenlijk meer van het zelfde.







Grappig om de verschillen te zien tussen de twee bakken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 19:52:47 »
Het andere koprijtuig de Bk/Ak leek in de eerste instantie ook niet bijzonder totdat ik tot ontdekking kwam dat de twee tussenwanden in het midden gespiegeld zijn.
Hier heb ik dus de eerste ergernis te pakken. Wat is nu het geval, Als ik in het rijtuig sta en kijk naar de kop dan zit bij het coupé de zijgang rechts. Bij de open compartimenten is de indeling 2 stoelen links van het middenpad en rechts 1 stoel. Dit is anders dan bij mat'40, mat'46 en mat'54. Daar is het andersom. Hier de bouwtekening uit het HUA.



Hier een foto van de 252 waar dit ook zo is.



Van de interieurdelen van de bouwset voor de Bk/Ak is het deel voor de open compartimenten verkeerd. Als je het omdraait dan is de middengang op de juiste plaats maar het eindkopschot zit nu aan de verkeerde kant. Oh jee hoe gaan we dit weer oplossen.

Dus mijn advies aan degene die dit gaan bouwen is om de tussenschotten om te draaien en de om te vouwen delen niet te vouwen met vouwlijn naar binnen maar naar buiten!!!!!!
Anders komt de kap bevestiging niet overeen met de gaten in de onderbak. Het enige is dan de etslijn van de binnendeur dan aan de verkeerde kant zit. Het is wat het is...





Dan nog een probleem met de Bk/Ak, in het midden van de bak zit een toilet en mini keuken. Het toilet heeft een smal toilet raam, de keuken zou een groter raam, een driekwart raam, echter zit daar een smal toiletraam. Hier een foto van het origineel afkomstig uit de beeldbank HUA.



De oplossing is het raam vervangen door een FRIE exemplaar. Het raampje groter vijlen is de oplossing.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40