Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
Vandaag om 00:30:45
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
01 October 2025, 08:46:50
  

Auteur Topic: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's  (gelezen 979 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
    • Mijn YouTube filmpjes
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Gepost op: 27 September 2025, 20:03:54 »
Ik ben weer bezig met een stroomlijn treinstel dit keer de mat' 36 ElD-4. Zoals de naam aangeeft is dit een treinstel bestaand uit 4 bakken. Het ontwerp stamt uit 1936 en was bedoeld voor de elektrificatie van het middennet. Oorspronkelijk was het een ElD-3 die in 1942 werd uitgebreid met een extra tussenbak om het enorm toegenomen vervoersaanbod te kunnen verwerken. Deze tussenbak leek veel op de bestaande tussenbak maar was echter gebouwd met mat' 40 technieken. Dit was zichtbaar door onder andere de schuifdeuren, ventilatoren op het dak, een andere aanzuigopening voor de verwarming en de waterbak voor de toiletten die nu in de bak was aangebracht i.p.v. op het dak.
Deze verschillen zijn opgenomen in de bouwset. Maakt het altijd interessant die detailverschillen.

De bouw van de ElD-4 verschilt niet veel van de bouwset van de El-2/ElD-3. De zelfde constructie en bouwwijze. Maar ook de dezelfde probleempjes en rare dingen.
De bouw is op zich zelf eenvoudig maar de uitdagingen die je tegenkomt om het tot een betrouwbaar rijdend model te maken zijn aanzienlijk.

Het eerste waar ik afweek van de bouwset was de aandrijving. In de set zit een motordraaistelletje dat an sich prima in elkaar te krijgen is en ook zal bewegen. Echter had ik de ervaring van de ElD-3 waar behoorlijk aan gesleuteld moest worden voor het tot betrouwbaar resultaat kwam. Deze keer heb ik de aandrijving vervangen door de Piko hondenkop aandrijving. Deze aandrijving heb ik al een aantal keren toegepast in andere treinstellen en dat beviel prima.

Ik ben begonnen om te kijken of het wel gaat passen en dat gaat prima. Je moet het Piko frame een klein beetje versmallen en de schortplaten kaal maken.











Je ziet dat ik van het messing onderstel beperkt delen hoef te verwijderen. Alles doe ik stap voor stap. Teveel weghalen is altijd zonde, ook hier geld drie keer meten en dan pas weghalen.







Voor de motor ben ik ook aan de slag geweest met een micromotor i.p.v. de Piko motor. Eens kijken of dat wel zo geweldig is.











De Piko motor ligt dus niet teveel in het zicht, de Micromotor nog minder dus ook netjes.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2025, 21:46:14 »
Ossiepossie meneer Bennis, waarnaar je de energie vandaan (y) (y). Onstuitbaar heet dat geloof ik ;D
Tbinnebarretije…

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2025, 23:01:06 »
Rob,

Ik ben van de spinazie generatie dus ik worstel en maak treintjes af. ;D Wat daarbij helpt is gepensioneerd zijn en een modelbouw studio waardoor je lekker kan doorbouwen ;D
Maar wees niet bang er komen vele ergernissen aan, dit was nog eenvoudig.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Vroeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #3 Gepost op: 28 September 2025, 07:41:28 »
Wordt vast weer een mooie project  (y)
We gaan het volgende.

Groetjes Michiel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #4 Gepost op: 28 September 2025, 07:59:48 »
Mooie set weer Rob.

Veel plezier met de bouw en ergernissen. ;D
Even een aandacht puntje, zou je het grijze blok van je micro motor aan de boven zijde niet af vijlen.
Zo komt deze nog lager te liggen en dus ook minder in het zicht. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #5 Gepost op: 28 September 2025, 12:03:51 »
De bovenzijde van de micromotor huls verlagen kan, maar is niet echt noodzakelijk want hij zit net onder de raamlijn waar ook nog een een raamlijst in komt.
Ik kan het nog later aanpassen. Ik wou eerst de micromotor uitproberen om te zien of hij in staat is om een vierwagentrein in beweging te krijgen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2025, 19:57:19 »
Nog een eenvoudig werkje is het plaatsen van de tussenschotten in de kappen. Ze passen goed en met de tabjes op het dak zet je vast voor het solderen. Ook wat erg handig is zijn de kleine etslijntjes aan de binnenkant van de kap zodat je het tussenschotten goed kan uitlijnen in de kap. FritsT zou zeggen recht is recht en haaks is haaks ;-)

Het eerste is de kap van de CDk/BDk. De schotjes ter plaatse van de motor en het Piko draaistel moet je aanpassen zodanig dat de motor goed past en het draaistel vrijelijk kan draaien en kantelen.





Als de kap dan plaatst en de neus er op zet dan krijg je dit als resultaat.



Dan volgt nog het verwijderen van de tabs op het dak met een zijsnijtang. Vervolgens de restanten met soldeer vol solmuren. Afvijlen en vervolgens met korrel 600 waterproof glad maken. Als je toch aan het solmuren ben neem dan meteen de IN- en UITbordjes mee als je naoorlogse versie maakt. Soldeer ook de messing dak details er op, behalve de isolatorpot voor de luchtleiding. Die zit in de weg voor het gladmaken van overgang tussen de kop en de kap. Ook de stroomlijn kano's laat ik voorlopig er af, komt later wel.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40