Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Hans van Kampen
Vandaag om 17:45:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Module vliegveld Jan van Mourik door Jelmer
Vandaag om 17:25:08
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 17:23:00
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Rob Ellerman
Vandaag om 12:32:53
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 11:00:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
  

Auteur Topic: LIMA IRM Cardanassen  (gelezen 1825 keer)

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
LIMA IRM Cardanassen
« Gepost op: 03 September 2025, 17:11:38 »
Beste allemaal:
Waarschijnlijk is mijn probleem al eens aan de orde geweest, maar ik hoop dat jullie mij even op weg kunnen helpen.
Ik word wat ouder en zo ook mijn modeltreinen. Ik dacht deze week weer eens mijn oude LIMA IRM op de baan te zetten, maar een wielstel werd niet aangedreven. Een cardanas had nog maar een "bolletje" en werd dus niet aangedreven. Kortom: waar vind ik een nieuwe cardanas of is er een creatieve oplossing???
Bij voorbaat dank voor de info,
vriendelijke groeten,
Marius

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #1 Gepost op: 04 September 2025, 00:48:46 »
ik maak ze wel eens zelf.
misschien kun je er wat mee. bijvoorbeeld door een gaatje in het bolletje te boren en er een staafje in te lijmen?
of dat gaat kan ik zo niet inschatten zonder fotootje  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Beneluxspoor.net Team Encyclopedie

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
  • Gevorderd beginner.
    • Beneluxspoor.net Encyclopedie
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #2 Gepost op: 04 September 2025, 16:03:25 »
Heb je hier iets aan?
Zelf even op lengte maken.
https://fischer-modell.de/fischer-modell-20003405-Kardanwelle-5-26mm
Semi-beroeps electronica-bedenker/aanpasser.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #3 Gepost op: 04 September 2025, 17:35:51 »
Alleen jammer van dat ene bolletje waar de uitsteeksels 90 graden verdraaid zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2025, 19:11:10 »
Dat is denk ik expres, zodat deze het wiebelen van een standaard cardan compenseert (als je ooit een oude Citroën 2CV hebt gereden dan voel je dat in een bocht, toen gebruikten ze nog geen homokineten)

Ik vind zo'n in te korten cardan as wel een goed idee (y) Misschien ga ik er wel een paar bestellen als reserve of voor een van mijn inhumane experimenten (treinen zijn geen mensen immers)

Mvg,

Robert

patrick

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2025, 19:57:24 »
Ik heb waarschijnlijk wel nog een cardan over!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2025, 20:35:21 »
Dat is denk ik expres, zodat deze het wiebelen van een standaard cardan compenseert (als je ooit een oude Citroën 2CV hebt gereden dan voel je dat in een bocht, toen gebruikten ze nog geen homokineten)
De situaties zijn niet vergelijkbaar. De ideale situatie is dat beide cardankoppelingen dezelfde hoek maken in hetzelfde vlak. Bij de 2CV was daar geen sprake van. De koppeling aan de motorzijde veranderde nauwelijks van hoek, terwijl de koppeling bij het wiel juist een grote hoek maakte bij het ver uitsturen. De koppelingen konden elkaars gedrag dus niet compenseren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2025, 20:41:36 »
Een cardanas kun je heel makkelijk inkorten of verlengen met een (leeg geschreven) bolpoint stift.
(Ooit een goed idee van Klaas  (y))

Mvg, Johan

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5423
  • Modelspoor is emotie...
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 09:48:09 »
Bel of mail even naar Piet Peetoom van GM&S. Ik weet voor 99,9% zeker dat hij je verder kan helpen.
Www.gmens.nl

Rob
Tbinnebarretije…

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 09:48:26 »
Ik heb ook geen idee of het helpt of dat dit probleem zich überhaupt voordoet bij onze modellen. Maar sommigen fabrikanten doen dus de kruiskoppelingen gekruist om dit te voorkomen :) Bij een modeltrein is de koppeling bij de motor idealiter ook "recht", maar bij een draaistel moet het kunnen draaien natuurlijk en is de hoek variabel. De Lima/Rivarossi IRM hebben dan ook nog de cardan koppeling van het draaistel niet boven het draaipunt van het draaistel zitten zodat deze uitzwenkt en dus een grotere hoek maakt in een boog en de hoek bij de motor ook iets veranderd.

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 10:17:56 »
Maar sommigen fabrikanten doen dus de kruiskoppelingen gekruist om dit te voorkomen :)
Dat is een foute interpretatie van de regel dat de twee kruiskoppelingen 90 graden verdraaid moeten zijn.
Ik heb een willekeurig plaatje van het internet geplukt waarop dit te zien is.

De 90 graden verdraaiing geldt voor de ingaande vorken van de koppeling. Als je van links naar rechts het plaatje langs gaat zie je inderdaad dat de ingaande vork van de eerste koppeling haaks staat op de ingaande vork van de tweede. Maar vanuit het midden gezien staan beide vorken gelijk.
Als je googelt op cardankoppeling dan vind je talloze plaatjes die hetzelfde laten zien.

Citaat
Bij een modeltrein is de koppeling bij de motor idealiter ook "recht", maar bij een draaistel moet het kunnen draaien natuurlijk en is de hoek variabel.
Idealiter maken beide koppelingen dezelfde hoek, en dat bereik je door te zorgen dat de koppeling aan de draaistelzijde verder naar voren ligt, dus het midden van de tussenas ongeveer boven het draaipunt van het draaistel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 10:48:27 »
Voor mijn begrip. Wat is nu de ingaande vork? Ik zie eigenlijk niks haaks.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:17:27 »
Hoi:
Ik ben blij met al deze fijne reacties. Zelf maken gaat bij mij niet lukken. Ik hoop dat de heer Peetoom mij terugbelt; daar heb ik in het verleden al fijn contact mee gehad.  Patrick: ik hou me aanbevolen! Laat mij even in een PB weten hoe verder; de cardanas is van bol tot bol ca 52 mm lang. Voorlopig dank allemaal!
vriendelijke groet
Marius

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 12:12:49 »
Ik heb het plaatje voorzien van verklarende teksten.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: LIMA IRM Cardanassen
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 12:49:33 »
Helder, dank u.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.