Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 4541 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Minder wissels
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2025, 19:06:28 »
Wissels kunnen erg nuttig zijn, met de nadruk op kunnen. Gisteren zaten we in de intercity van Amersfoort naar Zwolle. Vanaf  Nijkerk was het stoppen en optrekken en vóór Putten zelfs tien minuten wachten. Oorzaak was de vertraagde stopper die er voor reed. Nu heb je bij Putten, Nunspeet en 't Harde uitwijksporen, maar daar werd geen gebruik van gemaakt. In plaats van de stopper even aan de kant te zetten om de intercity te laten passeren, bleven we tot aan Zwolle doorsukkelen achter de stopper. Kennelijk is het de bedoeling twee groepen treinpassagiers de aansluiting te laten missen. ??? Als je van de mogelijkheid geen gebruik maakt kun je ze net zo goed verwijderen. :(
En dat is niet de enige keer. Tijdens mijn werkzame leven reed ik dit traject dagelijks vv en tenminste één keer per week was het raak.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8657
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2025, 19:10:05 »
Wat ook niet verwonderlijk is, Henk.
Overigens ben ik van mening dat het hele verkeer/vervoer-klimaat anti OV is. Geen geld voor op zich goede projecten als de Zuiderzeelijn, geen investeringen van rijkswege in lange afstandstreinen, een mallotige concurrentiedrang waarvan ze nadelen ook al lang bekend zijn.
Ik zie het hele wisselverwijderverhaal als een kostenefficientieverhaal, waarbij de noodzaak van die dingen tot een minimum is teruggeredeneerd.

Maar goed.
Ik heb mn zegje wel gezegd. Helpen doet t niet. Ik ben blij dat ik over een auto beschik.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2025, 19:12:08 door Huup »

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Minder wissels
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2025, 19:46:18 »
Huup is blij dat hij rijdt!


'Blij dat ik rij' , een oude slogan.
Nog een ouwe: Waar zouden we zijn zonder trein?
Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: Minder wissels
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2025, 21:26:21 »
Vergeet je fiets niet.  :P  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7611
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minder wissels
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2025, 21:55:30 »
De redenaties van ProRail rammelen regelmatig aan alle kanten ...

Een mooi voorbeeld is het verwijderen van het derde spoor in Heerhugowaard. Hierdoor zouden er volgens de ProRail logica meer trienen kunnen rijden ...

Echter, zelfs een kind in de basisschool leeftijd kan dat simpel weerleggen, met 3 sporen konden er 3 treinen tegelijk in Hwd aanwezig zijn en ook gelijktijdig in 3 richtingen (tw. Amr, Hdr en Hn) vertrekken, nu nog maar 2.
Waar voorheen een trein uit de 4800 serie richting Hn even te Hwd kon worden opgehouden om de kruising te Obd te verleggen naar Hwd, kan dat tegenwoordig nauwelijks meer, zonder in conflict te komen met o.a. treinen uit de 3000 serie. Met als gevolg dat een vertraagde 4800 naar Hn, botweg in Amr wordt opgeheven.

In mijn woordenboek heet dat incompetentie.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8657
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #35 Gepost op: 31 August 2025, 22:10:57 »
Vergeet je fiets niet.  :P  :)
Rapper op de trapper! (eerste enige echte fietsersbond).

Idd, Eric

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Minder wissels
« Reactie #36 Gepost op: 31 August 2025, 22:43:08 »
Wissels kunnen erg nuttig zijn, met de nadruk op kunnen. Gisteren zaten we in de intercity van Amersfoort naar Zwolle. Vanaf  Nijkerk was het stoppen en optrekken en vóór Putten zelfs tien minuten wachten. Oorzaak was de vertraagde stopper die er voor reed. Nu heb je bij Putten, Nunspeet en 't Harde uitwijksporen, maar daar werd geen gebruik van gemaakt. In plaats van de stopper even aan de kant te zetten om de intercity te laten passeren, bleven we tot aan Zwolle doorsukkelen achter de stopper. Kennelijk is het de bedoeling twee groepen treinpassagiers de aansluiting te laten missen. ??? Als je van de mogelijkheid geen gebruik maakt kun je ze net zo goed verwijderen. :(
En dat is niet de enige keer. Tijdens mijn werkzame leven reed ik dit traject dagelijks vv en tenminste één keer per week was het raak.

Men durft/ mag niet aan ARI zitten lijkt het wel.
Vaak bel ik even als ik op de TimTim zoiets zie gebeuren, helaas doet de treindienstleider er vaak weinig mee.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #37 Gepost op: 01 September 2025, 07:52:17 »
... ARI...

De Alternatieve Richting Inslaan?
De Algemene Rijrichting Instructie?
De Afrikaanse Ridders en Indianen?
...

Niet iedereen is Meester Dave, dus help eens even?

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Minder wissels
« Reactie #38 Gepost op: 01 September 2025, 08:30:14 »
Automatische rijweg instelling

Mvg Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #39 Gepost op: 01 September 2025, 08:34:01 »
Nou, eigenlijk zeg je in eerdere posts wel dat het niet werkt Rick. Veel aandacht voor minder flexibiliteit, weinig voor minder storingen en meer capaciteit. Ik begrijp altijd dat vooral die capaciteit belangrijk wordt gevonden. Er zijn niet zoveel mogelijkheden voor meer capaciteit.
Volgens mij zeg ik niets anders dan eerst, zolang alles volgens dienstregeling gaat werkt het maar dat gaat het niet altijd. Van het extra werk dat het NS oplevert heb jij geen last, voor de reiziger is het dus in orde. En het gaat mij niet alleen over Utrecht maar heel het land.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4579
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Minder wissels
« Reactie #40 Gepost op: 01 September 2025, 08:41:11 »
De redenaties van ProRail rammelen regelmatig aan alle kanten ...

Een mooi voorbeeld is het verwijderen van het derde spoor in Heerhugowaard. Hierdoor zouden er volgens de ProRail logica meer trienen kunnen rijden ...

Echter, zelfs een kind in de basisschool leeftijd kan dat simpel weerleggen, met 3 sporen konden er 3 treinen tegelijk in Hwd aanwezig zijn en ook gelijktijdig in 3 richtingen (tw. Amr, Hdr en Hn) vertrekken, nu nog maar 2.
Waar voorheen een trein uit de 4800 serie richting Hn even te Hwd kon worden opgehouden om de kruising te Obd te verleggen naar Hwd, kan dat tegenwoordig nauwelijks meer, zonder in conflict te komen met o.a. treinen uit de 3000 serie. Met als gevolg dat een vertraagde 4800 naar Hn, botweg in Amr wordt opgeheven.

In mijn woordenboek heet dat incompetentie.

Hier in "mijn buurt" hebben ze station Naarden - Bussum een tijd geleden gestript. Van 4 naar 2 sporen. Sindsdien is het hele traject traject Weesp - Hilversum 2-sporig, waardoor vertraagde stoppertjes de Intercity's lekker ophouden.   

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Minder wissels
« Reactie #41 Gepost op: 01 September 2025, 09:26:57 »
Al die wissels zijn ooit bedoeld geweest als corrective maatregel: bij vertraging kun je inhalen. Ook wellicht nog wat legacy van oude emplacementen en lokaal goederenvervoer, wat allang niet meer is. Ik snap dat je op een geschikt moment opruimt wat niet meer nodig is.

Maar voor wat betreft die vertragingen en het sneeuwbal effect als gevolg daarvan: wat is de root cause van die vertragingen? Als je die aanpakt, het je minder noodzaak voor overloopwissels en derde/vierde sporen. Nu moet je niet het paard achter de wagen spannen, maar is daar data over?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4271
Re: Minder wissels
« Reactie #42 Gepost op: 01 September 2025, 09:41:21 »
Waar ik wel benieuwd naar ben: als je de hele infra nu inricht naar de huidige dienstregelingen/trajecten, maak je je het dan ook in de toekomst niet moeilijk als je daar weer wijzigingen in wil aanbrengen? Of gaat dat nooit meer gebeuren?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4579
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Minder wissels
« Reactie #43 Gepost op: 01 September 2025, 09:44:56 »
Ongetwijfeld is dat vaak het geval. Bij Naarden - Bussum ligt nu een parkeerplaats op de plek waar vroeger spoor 3 en 4, en nog een extra uithaalspoor was.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7611
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minder wissels
« Reactie #44 Gepost op: 01 September 2025, 09:53:04 »
Dat is nog niet zolang geleden al eens voorgekomen Martijn ...
Prorail had bedacht dat het verkopen van stukken grond die ze dachten niet meer nodig te hebben, een mooie manier was om geld in het laatje te krijgen.
Niet veel later bleek dat een deel van die gronden toch eigenlijk wél nodig was, terugkopen voor de oude prijs was natuurlijk geen optie, dus uiteindelijk koste ook deze actie weer eens veel meer dan hij opleverde ...

Bij grote (beursgenoteerde) ondernemingen zouden de aandeelhouders bij dit soort beleid vrijwel zeker harde maatregelen eisen, de enige aandeelhouder van ProRail vindt het blijkbaar allemaal wel goed zo ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.