Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Met een sik
Vandaag om 18:37:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:37:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:35:58
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 18:29:23
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 17:47:05
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Modeltreinenbeurzen door Scratchbuilt
Vandaag om 17:18:25
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door saskia
Vandaag om 17:08:53
Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 16:58:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
  

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 10324 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #15 Gepost op: 29 August 2025, 20:55:30 »
Precies Rick, dat dus.
Minder wissels is minder flexibiliteit. Nu. Over jaren.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22607
Re: Minder wissels
« Reactie #16 Gepost op: 29 August 2025, 21:12:28 »
Maar dus tevens minder storingen en meer capaciteit. Over jaren.
Jullie doen net of het een zero-sum game is. Dat is niet zo.

Er is een optimum in het aantal wissels. Dat was volgens Prorail in Utrecht dus niet bij 186 wissels. Te veel wissels die niet of nauwelijks bijdroegen aan de flexibiliteit, maar wel verstoringen konden veroorzaken en de capaciteit nodeloos beperkten.
Als je dan te veel wissels weghaalt, dan kan de vermindering van de flexibiliteit te groot worden. Als het waar is dat Prorail in Utrecht weer een paar wissels wil bijplaatsen, dan zijn ze kennelijk tot de conclusie gekomen dat 60 wissels ook niet het optimum is.

En ja, je neemt letterlijk een figuurlijk een wissel op de toekomst. Voorspellen is moeilijk. Maar de oude situatie was gebasseerd op het veel minder frequente treinverkeer van tientallen jaren geleden. Momenteel krijgt met name het capaciteitsvraagstuk een hogere prioriteit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #17 Gepost op: 29 August 2025, 21:26:06 »
In mijn beleving zijn er nu meer sein en wisselstoringen dan voorheen. En geraak je er zelden langs. Ook niet lp grlgere stations.
Dat was voorheen echt beter.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Minder wissels
« Reactie #18 Gepost op: 29 August 2025, 21:33:23 »
Op TT751 zie ik ook veel meldingen van wisselstoringen. Maar ze vertellen er nooit bij wat voor storing het is.
Het kan een enkel wissel zijn waarvan de motor defect is, of een weggewaaide krant tussen de tongen. Maar het kan ook aan de centrale aansturing liggen waardoor meerdere wissels niet meer werken. In dat geval ligt het dus niet aan het aantal wissels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #19 Gepost op: 29 August 2025, 22:13:03 »
Er is een optimum in het aantal wissels. Dat was volgens Prorail in Utrecht dus niet bij 186 wissels. Te veel wissels die niet of nauwelijks bijdroegen aan de flexibiliteit, maar wel verstoringen konden veroorzaken en de capaciteit nodeloos beperkten.
Als je dan te veel wissels weghaalt, dan kan de vermindering van de flexibiliteit te groot worden. Als het waar is dat Prorail in Utrecht weer een paar wissels wil bijplaatsen, dan zijn ze kennelijk tot de conclusie gekomen dat 60 wissels ook niet het optimum is.
Ik denk dat Prorail te ver doorschiet in het aantal wissel dat verwijderd wordt, natuurlijk zijn er wissels die niet (meer) nodig zijn maar nu wordt er teveel flexibiliteit weggehaald. Ook inhaalsporen en overloopwissels worden verwijderd, dat is leuk zolang het goed gaat maar zodra er iets defect gaat staat alles vast. Wat betreft Utrecht, een stoptrein vanuit de richting Woerden moet voor Vleuten (Vtn) naar de binnensporen gaan mocht er tussen Vleuten en Utrecht spoor 20/21 iets gebeurd zijn. Dan sla je dus drie stations over, iets wat met enige regelmaat gebeurt. Nu zeg ik niet dat er bij elk station een overloopmogelijkheid moet zijn maar het artikel vergelijkt het Nederlands spoor met een metrobedrijf en die bieden wel veel overloopmogelijkheden.
Met andere plannormen zou je trouwens ook meer capaciteit kunnen krijgen zonder wissels te verwijderen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22607
Re: Minder wissels
« Reactie #20 Gepost op: 30 August 2025, 10:38:36 »
‘Beleving’, ‘denk’. Ik weet het natuurlijk ook niet, maar ik weet wel dat Prorail de enige club is met voldoende inzicht in de doorstroming van de treinen om de voor- en nadelen van meer of minder wissels goed te kunnen afwegen. En dat een kritisch ingestelde club als Rover de mening heeft bijgesteld.

Verder ga ik ervan uit dat bij Prorail mensen werken die weten waarmee ze bezig zijn. Ze zijn vast niet feilloos, maar ik zie op het forum best veel Prorail-bashing zonder veel onderbouwing. Gaat niet zozeer over dit draadje trouwens.

En tot slot ben ik alleen maar een tevreden klant die meermalen per week via Utrecht CS reist. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik sinds de verbouwing nu vaker volgens dienstregeling van A naar B wordt gebracht dan voor de verbouwing. Het nieuwe station vind ik sowieso een verademing. Is uiteraard ook maar n=1.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Minder wissels
« Reactie #21 Gepost op: 30 August 2025, 13:39:48 »
Plus, een argument wat ik ook vrijwel niemand mee zie nemen;
Wissels onderhouden, en op te duur vervangen als ze aan hun levensduur zijn, kost ook geld.

Prorail krijgt een budget om het spoor te onderhouden en moet het daar maar mee doen en dat reikt ook niet tot de hemel.


Dus het is leuk om te denken "Laat die 25 extra wissels maar liggen voor de flexibiliteit" maar dan heb je het wel over ettelijke miljoenen Euro's.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #22 Gepost op: 30 August 2025, 14:54:20 »
Mja, weghalen kost ook geld en als een veranderende dienstregeling of opvatting over flexibiliteit terugleggen vereist, kost dat ook geld.
Er is een verschil tussen opdoeken en optimaliseren van je infra.
Van het laatste is mi geen sprake. Dat je als organisatie te weinig geld krijgt, màg simpelweg geen argument zijn voor opdoeken, maar voor protest.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Minder wissels
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2025, 10:47:26 »
Het 'weghalen kost ook geld' is ook een eeuwige dooddoener, op enig moment is een wissel (en vaak een complete wisselstraat) gewoon einde levensduur en zul je er wat mee moeten.

Laten liggen en niets doen is dan ook geen optie meer.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
    • Mijn website
Re: Minder wissels
« Reactie #24 Gepost op: 31 August 2025, 10:57:11 »
Ik had drie wissels in mijn grootspoor (1:32 ;) ) buiten baan en heb ze in de loop van tijd alledrie verwijderd. Wat een opluchting !

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Minder wissels
« Reactie #25 Gepost op: 31 August 2025, 13:19:11 »
Zie je wel, hoor je het ook eens van een ervaringsdeskundige. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #26 Gepost op: 31 August 2025, 17:14:30 »
Het 'weghalen kost ook geld' is ook een eeuwige dooddoener, op enig moment is een wissel (en vaak een complete wisselstraat) gewoon einde levensduur en zul je er wat mee moeten.

Laten liggen en niets doen is dan ook geen optie meer.
Slijtage, nodig wissel: vervangen. Hadden we het niet over  :angel:

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22607
Re: Minder wissels
« Reactie #27 Gepost op: 31 August 2025, 17:22:03 »
Ja, is onderdeel van het kostbare onderhoud van een wissel. Dus, een wissel dat meer problemen veroorzaakt dan oplost, gewoon weghalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #28 Gepost op: 31 August 2025, 18:15:45 »
Of eerst kijken waardoor deze extra problemen worden veroorzaakt? :angel:

‘Beleving’, ‘denk’.
Volgende keer zal ik het als feit neerzetten als je dat wilt. ;)

Citaat
Ik weet het natuurlijk ook niet, maar ik weet wel dat Prorail de enige club is met voldoende inzicht in de doorstroming van de treinen om de voor- en nadelen van meer of minder wissels goed te kunnen afwegen.
De vervoerders (als gebruikers van dezelfde infra) hebben dat inzicht ook, Prorail vraagt aan de gebruikers advies over infrawijzigingen.

Citaat
Verder ga ik ervan uit dat bij Prorail mensen werken die weten waarmee ze bezig zijn.
Natuurlijk, maar er zijn wel afdelingen binnen Prorail met conflicterende belangen.

Citaat
En tot slot ben ik alleen maar een tevreden klant die meermalen per week via Utrecht CS reist. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik sinds de verbouwing nu vaker volgens dienstregeling van A naar B wordt gebracht dan voor de verbouwing. Het nieuwe station vind ik sowieso een verademing. Is uiteraard ook maar n=1.
Dat is waar het om gaat, ik zeg ook niet dat het niet werkt. Ik ben wel benieuwd of bij een verstoring de gevolgen wel groter voor je zijn dan die waren voor de verbouwing of dat je daar niets van hebt gemerkt.

Wissels onderhouden, en op te duur vervangen als ze aan hun levensduur zijn, kost ook geld.

Prorail krijgt een budget om het spoor te onderhouden en moet het daar maar mee doen en dat reikt ook niet tot de hemel.

Dus het is leuk om te denken "Laat die 25 extra wissels maar liggen voor de flexibiliteit" maar dan heb je het wel over ettelijke miljoenen Euro's.
Waarmee de kosten worden doorgezet naar andere partijen zoals bij het omrangeren op de vorige pagina.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22607
Re: Minder wissels
« Reactie #29 Gepost op: 31 August 2025, 18:42:09 »
Nou, eigenlijk zeg je in eerdere posts wel dat het niet werkt Rick. Veel aandacht voor minder flexibiliteit, weinig voor minder storingen en meer capaciteit. Ik begrijp altijd dat vooral die capaciteit belangrijk wordt gevonden. Er zijn niet zoveel mogelijkheden voor meer capaciteit.

Maar dit is nog een heel redelijk draadje. Prorail lijkt voor velen een soort nationale boksbal te zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.