Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:09:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:04:27
Line-up foto's van modellen door Huup
Vandaag om 18:02:34
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 18:02:21
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door martijnhaman
Vandaag om 17:55:37
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 16:16:53
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 14:53:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
  

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 11483 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Minder wissels
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2025, 19:06:28 »
Wissels kunnen erg nuttig zijn, met de nadruk op kunnen. Gisteren zaten we in de intercity van Amersfoort naar Zwolle. Vanaf  Nijkerk was het stoppen en optrekken en vóór Putten zelfs tien minuten wachten. Oorzaak was de vertraagde stopper die er voor reed. Nu heb je bij Putten, Nunspeet en 't Harde uitwijksporen, maar daar werd geen gebruik van gemaakt. In plaats van de stopper even aan de kant te zetten om de intercity te laten passeren, bleven we tot aan Zwolle doorsukkelen achter de stopper. Kennelijk is het de bedoeling twee groepen treinpassagiers de aansluiting te laten missen. ??? Als je van de mogelijkheid geen gebruik maakt kun je ze net zo goed verwijderen. :(
En dat is niet de enige keer. Tijdens mijn werkzame leven reed ik dit traject dagelijks vv en tenminste één keer per week was het raak.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9126
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2025, 19:10:05 »
Wat ook niet verwonderlijk is, Henk.
Overigens ben ik van mening dat het hele verkeer/vervoer-klimaat anti OV is. Geen geld voor op zich goede projecten als de Zuiderzeelijn, geen investeringen van rijkswege in lange afstandstreinen, een mallotige concurrentiedrang waarvan ze nadelen ook al lang bekend zijn.
Ik zie het hele wisselverwijderverhaal als een kostenefficientieverhaal, waarbij de noodzaak van die dingen tot een minimum is teruggeredeneerd.

Maar goed.
Ik heb mn zegje wel gezegd. Helpen doet t niet. Ik ben blij dat ik over een auto beschik.
« Laatst bewerkt op: 31 August 2025, 19:12:08 door Huup »

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Minder wissels
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2025, 19:46:18 »
Huup is blij dat hij rijdt!


'Blij dat ik rij' , een oude slogan.
Nog een ouwe: Waar zouden we zijn zonder trein?
Ronald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22749
Re: Minder wissels
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2025, 21:26:21 »
Vergeet je fiets niet.  :P  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7991
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minder wissels
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2025, 21:55:30 »
De redenaties van ProRail rammelen regelmatig aan alle kanten ...

Een mooi voorbeeld is het verwijderen van het derde spoor in Heerhugowaard. Hierdoor zouden er volgens de ProRail logica meer trienen kunnen rijden ...

Echter, zelfs een kind in de basisschool leeftijd kan dat simpel weerleggen, met 3 sporen konden er 3 treinen tegelijk in Hwd aanwezig zijn en ook gelijktijdig in 3 richtingen (tw. Amr, Hdr en Hn) vertrekken, nu nog maar 2.
Waar voorheen een trein uit de 4800 serie richting Hn even te Hwd kon worden opgehouden om de kruising te Obd te verleggen naar Hwd, kan dat tegenwoordig nauwelijks meer, zonder in conflict te komen met o.a. treinen uit de 3000 serie. Met als gevolg dat een vertraagde 4800 naar Hn, botweg in Amr wordt opgeheven.

In mijn woordenboek heet dat incompetentie.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9126
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #35 Gepost op: 31 August 2025, 22:10:57 »
Vergeet je fiets niet.  :P  :)
Rapper op de trapper! (eerste enige echte fietsersbond).

Idd, Eric

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4485
Re: Minder wissels
« Reactie #36 Gepost op: 31 August 2025, 22:43:08 »
Wissels kunnen erg nuttig zijn, met de nadruk op kunnen. Gisteren zaten we in de intercity van Amersfoort naar Zwolle. Vanaf  Nijkerk was het stoppen en optrekken en vóór Putten zelfs tien minuten wachten. Oorzaak was de vertraagde stopper die er voor reed. Nu heb je bij Putten, Nunspeet en 't Harde uitwijksporen, maar daar werd geen gebruik van gemaakt. In plaats van de stopper even aan de kant te zetten om de intercity te laten passeren, bleven we tot aan Zwolle doorsukkelen achter de stopper. Kennelijk is het de bedoeling twee groepen treinpassagiers de aansluiting te laten missen. ??? Als je van de mogelijkheid geen gebruik maakt kun je ze net zo goed verwijderen. :(
En dat is niet de enige keer. Tijdens mijn werkzame leven reed ik dit traject dagelijks vv en tenminste één keer per week was het raak.

Men durft/ mag niet aan ARI zitten lijkt het wel.
Vaak bel ik even als ik op de TimTim zoiets zie gebeuren, helaas doet de treindienstleider er vaak weinig mee.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Minder wissels
« Reactie #37 Gepost op: 01 September 2025, 07:52:17 »
... ARI...

De Alternatieve Richting Inslaan?
De Algemene Rijrichting Instructie?
De Afrikaanse Ridders en Indianen?
...

Niet iedereen is Meester Dave, dus help eens even?

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Minder wissels
« Reactie #38 Gepost op: 01 September 2025, 08:30:14 »
Automatische rijweg instelling

Mvg Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8632
  • Spoor N
Re: Minder wissels
« Reactie #39 Gepost op: 01 September 2025, 08:34:01 »
Nou, eigenlijk zeg je in eerdere posts wel dat het niet werkt Rick. Veel aandacht voor minder flexibiliteit, weinig voor minder storingen en meer capaciteit. Ik begrijp altijd dat vooral die capaciteit belangrijk wordt gevonden. Er zijn niet zoveel mogelijkheden voor meer capaciteit.
Volgens mij zeg ik niets anders dan eerst, zolang alles volgens dienstregeling gaat werkt het maar dat gaat het niet altijd. Van het extra werk dat het NS oplevert heb jij geen last, voor de reiziger is het dus in orde. En het gaat mij niet alleen over Utrecht maar heel het land.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Minder wissels
« Reactie #40 Gepost op: 01 September 2025, 08:41:11 »
De redenaties van ProRail rammelen regelmatig aan alle kanten ...

Een mooi voorbeeld is het verwijderen van het derde spoor in Heerhugowaard. Hierdoor zouden er volgens de ProRail logica meer trienen kunnen rijden ...

Echter, zelfs een kind in de basisschool leeftijd kan dat simpel weerleggen, met 3 sporen konden er 3 treinen tegelijk in Hwd aanwezig zijn en ook gelijktijdig in 3 richtingen (tw. Amr, Hdr en Hn) vertrekken, nu nog maar 2.
Waar voorheen een trein uit de 4800 serie richting Hn even te Hwd kon worden opgehouden om de kruising te Obd te verleggen naar Hwd, kan dat tegenwoordig nauwelijks meer, zonder in conflict te komen met o.a. treinen uit de 3000 serie. Met als gevolg dat een vertraagde 4800 naar Hn, botweg in Amr wordt opgeheven.

In mijn woordenboek heet dat incompetentie.

Hier in "mijn buurt" hebben ze station Naarden - Bussum een tijd geleden gestript. Van 4 naar 2 sporen. Sindsdien is het hele traject traject Weesp - Hilversum 2-sporig, waardoor vertraagde stoppertjes de Intercity's lekker ophouden.   

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Minder wissels
« Reactie #41 Gepost op: 01 September 2025, 09:26:57 »
Al die wissels zijn ooit bedoeld geweest als corrective maatregel: bij vertraging kun je inhalen. Ook wellicht nog wat legacy van oude emplacementen en lokaal goederenvervoer, wat allang niet meer is. Ik snap dat je op een geschikt moment opruimt wat niet meer nodig is.

Maar voor wat betreft die vertragingen en het sneeuwbal effect als gevolg daarvan: wat is de root cause van die vertragingen? Als je die aanpakt, het je minder noodzaak voor overloopwissels en derde/vierde sporen. Nu moet je niet het paard achter de wagen spannen, maar is daar data over?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4317
Re: Minder wissels
« Reactie #42 Gepost op: 01 September 2025, 09:41:21 »
Waar ik wel benieuwd naar ben: als je de hele infra nu inricht naar de huidige dienstregelingen/trajecten, maak je je het dan ook in de toekomst niet moeilijk als je daar weer wijzigingen in wil aanbrengen? Of gaat dat nooit meer gebeuren?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4711
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Minder wissels
« Reactie #43 Gepost op: 01 September 2025, 09:44:56 »
Ongetwijfeld is dat vaak het geval. Bij Naarden - Bussum ligt nu een parkeerplaats op de plek waar vroeger spoor 3 en 4, en nog een extra uithaalspoor was.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7991
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Minder wissels
« Reactie #44 Gepost op: 01 September 2025, 09:53:04 »
Dat is nog niet zolang geleden al eens voorgekomen Martijn ...
Prorail had bedacht dat het verkopen van stukken grond die ze dachten niet meer nodig te hebben, een mooie manier was om geld in het laatje te krijgen.
Niet veel later bleek dat een deel van die gronden toch eigenlijk wél nodig was, terugkopen voor de oude prijs was natuurlijk geen optie, dus uiteindelijk koste ook deze actie weer eens veel meer dan hij opleverde ...

Bij grote (beursgenoteerde) ondernemingen zouden de aandeelhouders bij dit soort beleid vrijwel zeker harde maatregelen eisen, de enige aandeelhouder van ProRail vindt het blijkbaar allemaal wel goed zo ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.