Er is een optimum in het aantal wissels. Dat was volgens Prorail in Utrecht dus niet bij 186 wissels. Te veel wissels die niet of nauwelijks bijdroegen aan de flexibiliteit, maar wel verstoringen konden veroorzaken en de capaciteit nodeloos beperkten.Als je dan te veel wissels weghaalt, dan kan de vermindering van de flexibiliteit te groot worden. Als het waar is dat Prorail in Utrecht weer een paar wissels wil bijplaatsen, dan zijn ze kennelijk tot de conclusie gekomen dat 60 wissels ook niet het optimum is.
Het 'weghalen kost ook geld' is ook een eeuwige dooddoener, op enig moment is een wissel (en vaak een complete wisselstraat) gewoon einde levensduur en zul je er wat mee moeten.Laten liggen en niets doen is dan ook geen optie meer.
‘Beleving’, ‘denk’.
Ik weet het natuurlijk ook niet, maar ik weet wel dat Prorail de enige club is met voldoende inzicht in de doorstroming van de treinen om de voor- en nadelen van meer of minder wissels goed te kunnen afwegen.
Verder ga ik ervan uit dat bij Prorail mensen werken die weten waarmee ze bezig zijn.
En tot slot ben ik alleen maar een tevreden klant die meermalen per week via Utrecht CS reist. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik sinds de verbouwing nu vaker volgens dienstregeling van A naar B wordt gebracht dan voor de verbouwing. Het nieuwe station vind ik sowieso een verademing. Is uiteraard ook maar n=1.
Wissels onderhouden, en op te duur vervangen als ze aan hun levensduur zijn, kost ook geld.Prorail krijgt een budget om het spoor te onderhouden en moet het daar maar mee doen en dat reikt ook niet tot de hemel.Dus het is leuk om te denken "Laat die 25 extra wissels maar liggen voor de flexibiliteit" maar dan heb je het wel over ettelijke miljoenen Euro's.