Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:39:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
BNLS modules: de groeten uit Berkel door nighttrain1
Vandaag om 17:52:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:49:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:02:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
29 August 2025, 22:41:22

Auteur Topic: Minder wissels  (gelezen 1573 keer)

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Minder wissels
« Reactie #15 Gepost op: 29 August 2025, 20:55:30 »
Precies Rick, dat dus.
Minder wissels is minder flexibiliteit. Nu. Over jaren.

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 August 2025, 21:12:28 »
Maar dus tevens minder storingen en meer capaciteit. Over jaren.
Jullie doen net of het een zero-sum game is. Dat is niet zo.

Er is een optimum in het aantal wissels. Dat was volgens Prorail in Utrecht dus niet bij 186 wissels. Te veel wissels die niet of nauwelijks bijdroegen aan de flexibiliteit, maar wel verstoringen konden veroorzaken en de capaciteit nodeloos beperkten.
Als je dan te veel wissels weghaalt, dan kan de vermindering van de flexibiliteit te groot worden. Als het waar is dat Prorail in Utrecht weer een paar wissels wil bijplaatsen, dan zijn ze kennelijk tot de conclusie gekomen dat 60 wissels ook niet het optimum is.

En ja, je neemt letterlijk een figuurlijk een wissel op de toekomst. Voorspellen is moeilijk. Maar de oude situatie was gebasseerd op het veel minder frequente treinverkeer van tientallen jaren geleden. Momenteel krijgt met name het capaciteitsvraagstuk een hogere prioriteit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

• Online Online
« Reactie #17 Gepost op: 29 August 2025, 21:26:06 »
In mijn beleving zijn er nu meer sein en wisselstoringen dan voorheen. En geraak je er zelden langs. Ook niet lp grlgere stations.
Dat was voorheen echt beter.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 29 August 2025, 21:33:23 »
Op TT751 zie ik ook veel meldingen van wisselstoringen. Maar ze vertellen er nooit bij wat voor storing het is.
Het kan een enkel wissel zijn waarvan de motor defect is, of een weggewaaide krant tussen de tongen. Maar het kan ook aan de centrale aansturing liggen waardoor meerdere wissels niet meer werken. In dat geval ligt het dus niet aan het aantal wissels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 29 August 2025, 22:13:03 »
Er is een optimum in het aantal wissels. Dat was volgens Prorail in Utrecht dus niet bij 186 wissels. Te veel wissels die niet of nauwelijks bijdroegen aan de flexibiliteit, maar wel verstoringen konden veroorzaken en de capaciteit nodeloos beperkten.
Als je dan te veel wissels weghaalt, dan kan de vermindering van de flexibiliteit te groot worden. Als het waar is dat Prorail in Utrecht weer een paar wissels wil bijplaatsen, dan zijn ze kennelijk tot de conclusie gekomen dat 60 wissels ook niet het optimum is.
Ik denk dat Prorail te ver doorschiet in het aantal wissel dat verwijderd wordt, natuurlijk zijn er wissels die niet (meer) nodig zijn maar nu wordt er teveel flexibiliteit weggehaald. Ook inhaalsporen en overloopwissels worden verwijderd, dat is leuk zolang het goed gaat maar zodra er iets defect gaat staat alles vast. Wat betreft Utrecht, een stoptrein vanuit de richting Woerden moet voor Vleuten (Vtn) naar de binnensporen gaan mocht er tussen Vleuten en Utrecht spoor 20/21 iets gebeurd zijn. Dan sla je dus drie stations over, iets wat met enige regelmaat gebeurt. Nu zeg ik niet dat er bij elk station een overloopmogelijkheid moet zijn maar het artikel vergelijkt het Nederlands spoor met een metrobedrijf en die bieden wel veel overloopmogelijkheden.
Met andere plannormen zou je trouwens ook meer capaciteit kunnen krijgen zonder wissels te verwijderen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 10:38:36 »
‘Beleving’, ‘denk’. Ik weet het natuurlijk ook niet, maar ik weet wel dat Prorail de enige club is met voldoende inzicht in de doorstroming van de treinen om de voor- en nadelen van meer of minder wissels goed te kunnen afwegen. En dat een kritisch ingestelde club als Rover de mening heeft bijgesteld.

Verder ga ik ervan uit dat bij Prorail mensen werken die weten waarmee ze bezig zijn. Ze zijn vast niet feilloos, maar ik zie op het forum best veel Prorail-bashing zonder veel onderbouwing. Gaat niet zozeer over dit draadje trouwens.

En tot slot ben ik alleen maar een tevreden klant die meermalen per week via Utrecht CS reist. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik sinds de verbouwing nu vaker volgens dienstregeling van A naar B wordt gebracht dan voor de verbouwing. Het nieuwe station vind ik sowieso een verademing. Is uiteraard ook maar n=1.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 13:39:48 »
Plus, een argument wat ik ook vrijwel niemand mee zie nemen;
Wissels onderhouden, en op te duur vervangen als ze aan hun levensduur zijn, kost ook geld.

Prorail krijgt een budget om het spoor te onderhouden en moet het daar maar mee doen en dat reikt ook niet tot de hemel.

Dus het is leuk om te denken "Laat die 25 extra wissels maar liggen voor de flexibiliteit" maar dan heb je het wel over ettelijke miljoenen Euro's.

Huup

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 14:54:20 »
Mja, weghalen kost ook geld en als een veranderende dienstregeling of opvatting over flexibiliteit terugleggen vereist, kost dat ook geld.
Er is een verschil tussen opdoeken en optimaliseren van je infra.
Van het laatste is mi geen sprake. Dat je als organisatie te weinig geld krijgt, màg simpelweg geen argument zijn voor opdoeken, maar voor protest.