Een voeding die dubbel geisoleerd is kan perfect een hoogohmig pad hebben tussen netspanning en de veilige laagspanning. Vereist dan wel 1-fout veilige voorziening zoal 2 condensators in serie. Dit is dan zo ontworpen omdat het pad vereist is voor EMC problemen op te lossen ( meestal common mode noise)
Als je om wat voor reden dan ook de primaire fase met aarde zou verbinden, slaan toch de zekeringen door? Ook de buitenkant van mijn metalen computeromhulling zit, voor zover ik weet, direct aan aarde. Dat is toch eerder veilig dan onveilig?Ik begrijp wel de opmerking dat je moet weten welk type weerstand je moet nemen. Bij problemen moet de weerstand naar oneindig gaan, en niet naar kortsluiting.Maar nogmaals: ik ben geen expert op dit gebied maar ben wel leergierig.Groet, Aiko
Klaas, ik weet niet of ik je vraag goed begrijp maar een voeding kan dubbel geisoleerd zijn en tegelijk een hoogohmig pad hebben van de netspanning naar de veilige spanning. Je moet rekening houden met een aantal zaken zoals het principe van de 1-fout veilig. Een component mag defect gaan ( open of short) en het moet veilig blijven, vandaar 2 in serie. Puur functioneel heeft dit pad geen nut maar wel voor EMI problemen op te lossen.
In een pc zit aarding meestal aan gnd dus kortsluiting tussen aarde en fase en mogelijke gevolgen is daar een ontwerpsituatie waar rekening mee gehouden moet worden Als je zelf aanpassingen doet heb je niet altijd zicht op de neveneffecten. Kan prima werken, des te beter echter het kan ook anders lopen.
De condensator of weerstand tussen netspanning en laagspanning bij een schakelende voeding dient om EMC problemen op te lossen ( zogenaamde common mode storing). Omdat in deze toepassing de laagspanning aanraakbaar is (rails) dienen er ook 2 condensatoren of weerstanden in serie geplaatst te worden. Reden hiervoor is dat ook bij 1 fout in de voeding ( bv 1 condensator die defect gaat en laagohmig wordt) het nog veilig moet blijven.
Dat laatste was mijn eigenlijke vraag. Hoe werkt deze koppeling voor het voorkomen van EMI? Of anders gesteld: wat gaat er mis als je deze koppeling weglaat?
Maar vanuit mijn nieuwsgierigheid (ik heb immers ooit EL gestudeerd) wil ik het ook graag begrijpen. Waaraan moet je in de ontwerpfase denken en welke neveneffecten mag je verwachten. Heeft het vooral met EMI storing te maken, of ook met veiligheid (dikte van banen, ruimte tussen leidingen)? Is er misschien ergens iets op Internet te vinden wat hier wat dieper op ingaat.
Groet, AikoPS: ik begrijp dat je ground-loops moet voorkomen. Ik heb daarom geleerd (bij de bouw van HIFI versterkers) dat je alle verbindingen naar GND altijd via afzonderlijke draden naar 1 punt moet leggen (voor PCB ontwerp met MCUs kan soms een wat andere aanpak beter zijn). Maar een 1MOhm weerstand naar GND kan je toch moeilijk als ground-loop zien?
Een weerstand tussen primaire en secundaire heb ik nog nooit gezien.
De condensator tussen primaire en secundaire zijde zit er om HF-storing af te voeren, ontstaan door de intrinsieke werking van de voeding zelf. De trafo in de voeding is helaas niet ideaal, maar vertoont capacitief gedrag, versterkt door de hoge frequentie waarop de voeding werkt.Om aan emissienormen wat betreft uitgestraalde storing (generated emission) (en vast ook ontvangen storing, receiving emissions) te voldoen, moet de storing, ontstaan aan de secundaire kant, afgevoerd worden, anders kan de laagspanningskant een soort zender worden, die de HF-storing uitgebreid verspreid.
Tot zover is het duidelijk. Maar waarom zit die condensator primair aan de voeding, en niet aan het aardcontact?
Dan is de voeding intrinsiek al onveilig, want Y-condensatoren mogen niet laag-ohmig/kortsluiting vormen bij defect raken, die moeten open gaan of in ieder geval hoogohmiger worden dan ze al waren.De reden dat je er 2 in serie ziet zal vermoed ik meer te maken hebben met de lucht- en kruip-isolatieafstanden, die met 1 condensator moeilijker gehaald kunnen worden dan met 2 in serie. Je ziet namelijk vaak tussen de aansluitingen van zo'n condensator ook een sleuf in de print zitten, om de kruipweg te vergroten.
De HF storingen worden opgewekte in de elektronica die de primaire van de trafo aanstuurt. Door parasitaire capaciteiten tussen de primaire en secundaire van de wikkelingen zetten zij hun weg voort in de secundaire. A) de situatie dat er geen condensator(s) tussen primaire en secundaire staanVia de bedrading naar een externe belasting zoekt de HF stroom zijn weg in de vorm van een common mode verstoring. Functioneel hoeft dit niet altijd een probleem te zijn (maar kan wel) echter volgens de normen moet dit binnen de perken blijven. Common mode noise zal via lussen in de bedrading ook straling uitzenden en mogelijk andere apparaten verstoren.B) situatie met condensator tussen primaire en secundaire.De HF storingen die op de secundaire van de trafo verschijnen zullen teruggekoppeld worden naar de primaire (weg van de minste weerstand). Het directe gevolg is dat de stromen niet via de bedrading buitenom zullen lopen en je apparaat door de keuren geraakt :-)