Let wel: bij beide metingen het meetinstrument op wisselspanningsbereik zetten.
Tenslotte kan je natuurlijk ook altijd nog een “good old” ringkern trafo gebruiken.
Er is best een goede verklaring voor. Laten we allereerst voor de gewone modelspoorder even spanning en stroom gaan scheiden.Zeker omdat in vorige reacties de term stroom iets te makkelijk is gebruikt.Spanning: Die loopt overal, en is overal normaal gesproken hetzelfde (Voltage)Stroom: Het resultaat van de aanwezige spanning bij een verbruiker, en de weerstand van deze verbruiker (Amperage)De spanning loopt overal, de stroom zoekt de weg terug van de minste weerstand.
Tot zover zou je zeggen dat er niks aan de hand is. Maar bij veel van die voedingen is er bewust een verbinding gemaakt tussen primair en secundair, meestal via een weerstand van 10 Mohm. Dat schijnt nodig te zijn om het ding goed te laten werken, maar het fijne weet ik daar ook niet van.Deze verbinding komt meestal voor in schakelende voedingen die een aardaansluiting hebben. In dubbel geïsoleerde voedingen komt het minder voor, hoewel ik het niet durf uit te sluiten.
Vanwege de hoge weerstand van 10 Mohm kan er niet veel stroom lopen, maar er kan wel een aanzienlijke spanning optreden t.o.v. aarde. In de ordegrootte van 100 volt. Als je werkt met twee boosters die een eigen voeding hebben, dan kan het zo maar zijn dat die spanning door beide boosters op een andere spoorstaaf wordt gezet. En dat kan inderdaad problemen opleveren als de decoder daar tussen zit.
@Tom (overet): Ik denk niet dat er schakelende voedingen speciaal voor modelspoor zijn ontwikkeld. Er zijn wel schakelende voedingen die geschikt zijn bevonden voor modelspoor. Karst Drenth van Yamorc heeft hier onderzoek naar gedaan. Zijn bevindingen: voedingen met een aardaansluiting hebben bijna altijd de beruchte hoogohmige koppeling tussen primair en secundair, Dubbelgeïsoleerde hebben die koppeling niet. Zijn advies is dus om altijd een dubbelgeïsoleerde te nemen. Hij levert zelf een type dat volgens hem het beste geschikt is.
Mijn vermoeden is echter dat het desondanks verstandig blijft om de 0Volt aan de secundaire kant van de voeding via een weerstand van 1MOhm aan de echte aarde te brengen, zodat deze niet zweeft.