Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:04:50
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:53:09
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 13:19:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09

Auteur Topic: booster vraag  (gelezen 6894 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: booster vraag
« Reactie #90 Gepost op: 11 August 2025, 21:16:15 »
Let wel: bij beide metingen het meetinstrument op wisselspanningsbereik zetten.
Trfo's waar wisselstroom uitkomt snap ik.
Maar bij voedingen is er toch gelijkstroom aan de uitgang ?  Waarom dan de meter op de stand wisselstroom  ???

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #91 Gepost op: 11 August 2025, 21:32:11 »
Bij gelijkspanningsvoedingen is de polariteit wel bekend. Dus het gelijkstellen van plus en min is geen probleem.
Maar bij schakelende voedingen gaat het om de lekspanning die uit het primaire deel komt, en dat is 50Hz wisselspanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 11 August 2025, 21:54:47 »
Dank voor je uitleg Klaas!

Mvg, Johan

Patrick Smout

• Offline Offline
Re: booster vraa
« Reactie #93 Gepost op: 11 August 2025, 22:53:36 »
De condensator of weerstand tussen netspanning en laagspanning bij een schakelende voeding dient om EMC problemen op te lossen ( zogenaamde common mode storing). Omdat in deze toepassing de laagspanning aanraakbaar is (rails) dienen er ook 2 condensatoren of weerstanden in serie geplaatst te worden. Reden hiervoor is dat ook bij 1 fout in de voeding ( bv 1 condensator die defect gaat en laagohmig wordt) het nog veilig moet blijven.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Overet

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: Vandaag om 08:50:48 »
Betekent dit dan dat we niet iedere willekeurige schakelende voeding kunnen/mogen/moeten gebruiken, maar alleen specifiek voor modelspoor ontwikkelde voedingen? Ik schat in dat er zo hier en daar best een oude laptopvoeding dienst doet onder een baan.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: Vandaag om 09:21:20 »
Weer het een en ander aan praktische kennis opgedaan.
Klaas:   (y)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #96 Gepost op: Vandaag om 09:45:08 »
@Tom (overet): Ik denk niet dat er schakelende voedingen speciaal voor modelspoor zijn ontwikkeld. Er zijn wel schakelende voedingen die geschikt zijn bevonden voor modelspoor. Karst Drenth van Yamorc heeft hier onderzoek naar gedaan. Zijn bevindingen: voedingen met een aardaansluiting hebben bijna altijd de beruchte hoogohmige koppeling tussen primair en secundair, Dubbelgeïsoleerde hebben die koppeling niet. Zijn advies is dus om altijd een dubbelgeïsoleerde te nemen. Hij levert zelf een type dat volgens hem het beste geschikt is.

Er zijn vast veel laptop voedingen in gebruik omdat die met 19 volt een bruikbare spanning leveren voor een digitale modelbaan. Maar bij mijn weten zijn die allemaal geaard, en dus volgens de visie van Karst ongeschikt.

Zelf gebruik ik een paar schakelende voedingen van Meanwell. Die hebben een aardaansluiting die ik dus braaf met aarde heb verbonden. Maar in mijn geval gaat het om een analoge baan zonder verbinding met een computer, dus geen probleem. Die voedingen hebben wel de beruchte verbinding tussen primair en secundair, en daardoor meet ik op mijn rails ongeveer 90 volt t.o.v. aarde. Maar die spanning kakt direct in zodra ik de rails aanraak. Er zit dis zeer weinig vermogen achter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Overet

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: Vandaag om 10:26:40 »
Klaas, bedankt voor de heldere uitleg (y)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: Vandaag om 10:40:14 »
Ik ben geen expert in voedingen, dus geen garantie dat het onderstaande klopt.

Als je een schakelende voedingen gebruikt, zou je de 0Volt (dus secundaire voedingskant) via een hoogohmige weerstand van b.v. 1 MOhm aan (rand)aarde kunnen leggen. Dan zou de 90Volt die Klaas meet, weg moeten zijn. Maar (zoals eerder gezegd) NOOIT een uitgang van een H-brug booster aan aarde leggen.

Beter lijkt me om, als je bijvoorbeeld Mean Well voedingen gebruikt, meteen een type voor medische toepassingen te nemen (zoals de MSP serie). Die zijn iets duurder, maar hebben veel hogere eisen voor wat betreft lekstroom. De term waarop je kan zoeken is MOPP (Means Of Patient Protection).

Tenslotte kan je natuurlijk ook altijd nog een “good old” ringkern trafo gebruiken. Ook bij die heb je overigens verschillende isolatie klassen.  Aar zoals gezegd, ik ben geen expert op dit gebied.

Groet, Aiko

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: Vandaag om 11:08:25 »
Meanwell medische voedingen zijn dubbelgeisoleerd (zonder randaarde)
GSM40B15-P1J serie waarbij 15 het voltage is.
GSM40B12-P1J  12V
GSM40B19-P1J  19V
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:09:58 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #100 Gepost op: Vandaag om 12:08:49 »
Tenslotte kan je natuurlijk ook altijd nog een “good old” ringkern trafo gebruiken.
Daar komt wisselspanning uit, is niet altijd wat je nodig hebt. Dan moet er nog een gelijkrichter achter en misschien een stabilisator.
Maar een ringkerntrafo en elke andere gewone trafo, heeft een capacitieve overdracht van primair naar secundair.
Sluit een trafo maar eens aan op het lichtnet en meet dan de spanning tussen de secundaire en aarde. Je zal verbaasd zijn.

Een schakelende voeding voor medische toepassing is waarschijnlijk de veiligste oplossing. Misschien heeft Karst ook zo'n medische voeding gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: Vandaag om 12:17:06 »
Je moet, denk ik, letten op de lekstroom. Bij een “gewone” (inbouw) Mean Well schakelende voeding, zoals de LRS-100 series, staat: leakage current: <0,75mA (dus 750 µA)

Bij de “medische” voedingen, zoals de MSP-100 en de GSM40B series, staat zoiets als Touch leakage current < 100 µA @ 264VAC. Dat is dus bijna 10 keer minder, en dus beter dan “gewone” voedingen. Daarbij heeft de MSP-100 geen MOPP (Means Of Patient Protection), maar de GSM-series wel (en is dus nog wat veiliger).

Mijn vermoeden is echter dat het desondanks verstandig blijft om de 0Volt aan de secundaire kant van de voeding via een weerstand van 1MOhm aan de echte aarde te brengen, zodat deze niet meer zweeft.

Hetzelfde geldt voor de PC kant. Zeker als die niet met een geaarde stekker op een geaard stopcontact zit, kan die ook zweven. Om een modelbaan en een PC met elkaar te verbinden, blijft een galvanisch gescheiden USB connector raadzaam.

@Klaas: je hebt gelijk. Natuurlijk komt er uit een ringkern trafo wisselstroom en moet je die (afhankelijk van de toepassing) nog gelijkrichten. En ook bij ringkern trafo’s is er vaak een lekstroom, maar voor zover ik weet is die vaak weer kleiner dan 10 µA. Maar nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied en hoor graag als dat anders is.

Groet, Aiko