Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door M. Ardon
Vandaag om 16:22:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
  

Auteur Topic: booster vraag  (gelezen 1063 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
booster vraag
« Gepost op: 05 August 2025, 14:50:11 »
Allen, kan ik van 2 digikeijs boosters 1 zwaardere maken? Dus 2x 3A boosters naar 6A uitgang?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6330
  • ***
Re: booster vraag
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2025, 14:52:52 »
NIET! ;D
Je deelt de baan op in geïsoleerde delen die je elk met een booster voed. Waarom zou je 6 A willen trekken? Worden je rails knap krom van ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2025, 15:13:36 »
Allereerst de vraag: waarom zou je dit willen?

Op zich moet het wel kunnen, want als een loc de boosterscheiding overbrugt, staan ze ook direct parallel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
Re: booster vraag
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2025, 17:58:30 »
NIET! ;D
Je deelt de baan op in geïsoleerde delen die je elk met een booster voed. Waarom zou je 6 A willen trekken? Worden je rails knap krom van ;D.
hmmm vreemd, dan heeft elke Ecos gebruiker kromme rails, die geeft toch 6A standaard.

Allereerst de vraag: waarom zou je dit willen?

Op zich moet het wel kunnen, want als een loc de boosterscheiding overbrugt, staan ze ook direct parallel.

Uit gemakzucht, dan hoef ik geen gescheiden bekabeling, is volgens mij gemakkelijker voor de terug melding.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
Re: booster vraag
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2025, 20:18:24 »
Hallo naamgenoot,

Ik voed mijn (vrij grote) baan al circa vijftien jaar met de Power 8 van Uhlenbrock. Er staat dus circa 7A (140 W) op de baan en dat gaat prima. Je moet wel heel goed letten op sluimerend kortsluiting. Omdat lange treinstellen in het begin wel eens over gepolariseerde wissels stonden bij het starten van de baan, leverde dat wel eens gesmolten draaistellen en geblakerde bezetmelders op. Nu zorg ik ervoor dat treinstellen niet over wissels staan bij het afsluiten. Eigenlijk zou ik nog eens kortsluitdetectie in de baan moeten bouwen, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik heb wel lampjes aangesloten en als die uitgaan is het snel de baan uitzetten. Daar moet dus nog een keer een schakeling achter gezet worden.
Of je echter die twee 3A boosters samen parallel kunt zetten, durf ik niet te zeggen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2264
Re: booster vraag
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2025, 20:22:22 »
hier 2 esu boosters 8 amp in gebruik en nog nooit problemen gehad.Slaan supersnel af zelfs bij fluisterstromen of als ik toevallig met natte vingers aan de sporen kom wat wel wat tintelt :)
Als er minstens 8 treinen tegelijk rijden in het gevoede deel is dat geen overdaad
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2025, 21:20:27 »
Slaan supersnel af zelfs bij fluisterstromen of als ik toevallig met natte vingers aan de sporen kom wat wel wat tintelt :)
Dit snap ik niet goed. 8 A is toch geen fluisterstroom. En loopt er 8 A door je natte vinger?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6200
Re: booster vraag
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2025, 21:59:26 »
Heb een baan van redelijke afmeting, staan nu ca 15 treinen in schaduwstation, grootse deel met geluid en de nodige verlichting in treinstellen.

Staat op 2x amp (Z21 & Z21 booster) elk half schaduwstation en helft van hieboven gelegen hoofdspoor. ik kan in iTrain opgenomen vermogen monitoren en is mij nig niet gelukt om ze in de buurt van de 3 amp te krijgen.
Alles staat wel zo ingesteld in iTrain dat geluid en meeste lichtfunctties uitgaan bij inrijden schaduwstation.

Komt straks voor stationsdeels op hoger niveau nog een extra Z21 booster bij, draait alles zonder problemen op 3x 3amp.

Rails zelf zal geen enkele moeite hebben met hoger amperage maar bedrading onder de baan moet er wel tegen bestand zijn. Hou het voor de veiligheid dus liever op 3amp per voeding.



reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 105
    • traintastic.org
Re: booster vraag
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2025, 22:08:53 »
Boosters parallel zetten lijkt me zeer onverstandig, ik zie niet expliciet in de DR5033 handleiding dat het niet mag, echter staat er ook niet in dat het wel mag.

Sowieso kom je met je kortsluit beveiliging in de knoei, als de load niet 50/50 verdeeld is over de boosters door bijvoorbeeld voedingspannings verschil, of net iets meer weerstand in de bedrading heb je kan dat 1 booster meer vermogen levert en dus mogelijk afschakelt. Daarnaast zullen ze ook netjes synchroone hun signaal op de baan moeten zetten, dat zal met 2 dezelfde wel redelijk kloppen, maar je kunt altid kleine timing verschillen hebben door toleraties in de componenten.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: booster vraag
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2025, 23:37:13 »
Ik heb 3 stroomkringen in gebruik, gevoed door 2 Uhlenbrock Power4 Boosters en de IB2, alle 3,5A. Alles aangesloten volgens het common ground principe, dus heeeeel simpel. Blokken en secties zij dus maar door één railstaaf geïsoleerd. Ik noem het de plus, maar waarschijnlijk vinden de puristen dat verkeerd verwoord.
De bezetmelders worden dus gevoed door één van de boosters, afhankelijk in welke stroomkring het blok zich bevindt. Op de baan rijden maximaal 12 (redeljk lange) treinen gelijktijdig. Driekwart is personentrein met LED interieurverlichting. Op de IB2 zie ik dat de boosters max 75% worden belast, maar meestal zit het rond de 40-60%.
Nooit heb ik overwogen om de boosters parallel te schakelen. Iets zegt me dat het niet de bedoeling is...
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6711
Re: booster vraag
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 06:43:07 »

hier 2 esu boosters 8 amp in gebruik en nog nooit problemen gehad.Slaan supersnel af zelfs bij fluisterstromen of als ik toevallig met natte vingers aan de sporen kom wat wel wat tintelt :)


Dit soort teksten kun je beter achterweg laten, er klopt niets van. Een booster slaat niet af bij een natte vinger op het spoor.


....... ik zie niet expliciet in de DR5033 handleiding dat het niet mag, echter staat er ook niet in dat het wel mag.


Er staat nadrukkelijk in dat boostersecties gescheiden moeten zijn. Dat betekent automatisch dat je ze niet parallel mag zetten.

Gr, Ben.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 925
Re: booster vraag
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 10:28:12 »
Citaat
Er staat nadrukkelijk in dat boostersecties gescheiden moeten zijn. Dat betekent automatisch dat je ze niet parallel mag zetten.

Dit vind ik nogal kort door de bocht, Ik zie niet wat daar automatisch uit te besluiten valt, dan vind ik de reactie van Klaas

Citaat
Op zich moet het wel kunnen, want als een loc de boosterscheiding overbrugt, staan ze ook direct parallel

wel geloofwaardiger.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: booster vraag
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 13:18:00 »
Zonder boosterscheiding komt overeen met permanent parallel aansluiten. Dus als de gebruiksaanwijzing stelt dat de boostersecties volledig gescheiden moeten worden, volgt daaruit dat het niet de bedoeling is de boosters permanent parallel aan te sluiten.

Van het elektrisch hoe en waarom heb ik geen verstand. Misschien dat de beveiligingen niet op permanent parallel aansluiten zijn toegesneden? Maar de gebruiksaanwijzing is duidelijk, al of niet terecht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6330
  • ***
Re: booster vraag
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 14:08:29 »
Ik zou zeggen: probeer het lekker uit en laat ons weten of ze het blijven doen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
Re: booster vraag
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 14:12:45 »
Allereerst de vraag: waarom zou je dit willen?

Op zich moet het wel kunnen, want als een loc de boosterscheiding overbrugt, staan ze ook direct parallel.

Heb hier ook al eens over na zitten denken, als de boosters nl een halve volt (bijv) verschillen in uitgangsspanning lopen er behoorlijke stromen door de stroomafnemertjes van je loc. Ik heb er nog nooit iets over gelezen dat dit problemen verooezaakte, maar toch....