Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 18:12:48
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:56:39
Met welke tang knip je verenstaal? door RetroJack
Vandaag om 17:54:40
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
  

Auteur Topic: Göhrener Viaduct  (gelezen 3988 keer)

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
Göhrener Viaduct
« Gepost op: 19 July 2025, 12:00:19 »
Wat ik wilde zien maar nooit zag...zou een subtitel kunnen zijn.
De brug is volgens wikipedia 297 lang en 68 meter hoog met 12 zichtbare open bogen.
Oorspronkelijk was het zichtbare bruggedeelte 512 meter lang met 21 openingen, gebouwd als 2 laags model. Sorry Geert geen bouwterm!)
Helaas heb ik op internet of in onze eigen literatuur geen tekening gevonden.
Uit openbare fotos kun je opmaken dat de brug in de lengte niet symetrisch is.
Op een foto met een stoomtrein kun je 8 bogen in het westelijke deel tellen, daarna volgen 2 en 3 waarna het middendeel volgt.
Dat middendeel bestaat uit 2 grotere bogen waarvan de middelste pilaar in het water staat. Dan kom je voor het westelijke deel tot de middenpliraar al op 14 bogen. Oorspronkelijk had het oostelijke deel dus minder.
Tegenwoordig is de lijn over de brug enkelsporig en onder de draad.
Heeft iemand van jullie misschien detailplaatjes (omdat je er bent geweest, of uit een andere bron) of nog mooier een tekening?
Misschien (waarschijnlijk) wordt het nooit iets maar het is een geweldig thema (beetje groot) om na te bouwen.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2025, 18:55:13 »
Ik ben al wat verder gekomen met mn zoektocht naar info.
In 2020 is een firma bezig geweest voegen van een deel van de brug te repareren.
Op de site van de firma staat een foto met een detail van de brug.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Gohrener-Viaduktbovenaanzicht-1ste-verdieping-687d1b114c754.pdf

Nameten op Google earth (niet erg nauwkeurig, omdat de luchtopname niet goed is) geeft een lengte van 60 meter voor het middengedeelte (2 bogen, 1 middensteun in de rivier en 2 steunen op de oever) daarna 3 bogen (63 meter aan beide kanten) en daarna het huidige laatst zichtbare stuk met 2 bogen aan beide zijden. Dat maakt de 12 huidige bogen, de rest van de brugdelen is (waarschijnlijk) aan beide kanten opgevuld, maar het bovendek van de oorspronkelijke brug is er nog.
De 512 meter of 381 meter is zelfs in schaal H0 zoveel dat je veel zult moeten aanpassen.
In werkelijkheid is er vlak na de rechte brug aan beide kanten een boog, maar de beide bogen zullen toch een grote straal moeten krijgen, waarschijnlijk dus een project dat nooit gerealiseerd zal worden, tenzij iemand een ruimte heeft van een meter of 8-10?
De hoogte van de brug is 68 meter! Tel daar nog de nodige struiken bij... 1 meter hoog in H0! Wel enorm imposant!

Station Baarn HIJSM

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17885
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2025, 20:07:52 »
Misschien verkeerde rubriek?

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2025, 21:30:13 »

Misschien (waarschijnlijk) wordt het nooit iets maar het is een geweldig thema (beetje groot) om na te bouwen.

hmm.. het lijkt een baan plan..  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2025, 22:23:38 »
Wel een ambitieus plan! Is een kleinere schaal nog te overwegen?

Ik ben nooit ter plaatse geweest, wel bij die andere (Göltzschtalbrücke).

Op het wereldwijde web zijn wel plaatjes te vinden. Helaas geen tekeningen en/of maatvoering gevonden.
Zo is te zien dat de brug ooit bestond uit 9+5+2+5 bogen. De 9 bogen van de "aanbrug" hebben iets hogere bogen, dus een dunnere rijvloer.
De westelijke 9 bogen zijn er niet meer, op een foto zag ik nog wel een paar dichtgemetselde bogen.

Göhrener Viadukt

De overspanningslengte is bij benadering te bepalen, bv door de raampjes te tellen van een trein op de brug:

raampjes tellen

Edit nog een link toegevoegd:
meer raampjes tellen

een kleine + een grote overspanning = 2 rijtuigen à 26,4 m = 52,8 m.

Btw: is de bovenleiding al klaar of bestaat deze alleen nog op papier? Op de bekende foto's is nog niets te zien...

Veel succes!
« Laatst bewerkt op: 20 July 2025, 22:31:37 door grossraumwagen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2025, 22:24:15 »
De hoogte van de brug is 68 meter! Tel daar nog de nodige struiken bij... 1 meter hoog in H0! Wel enorm imposant!
Dat viaduct is ook niet voor niks in twee etages gebouwd.
Het startbericht suggereert dat je overweegt om het na te bouwen. De beste aanpak is om er dan zelf een keer naar toe te gaan om foto's te maken me wat basisafmetingen te meten.
Als het als model te groot wordt kun je nog overwegen om creatief met de schaal om te gaan, b.v. 1:100 doen in plaats van 1:87. Geen hond die het verschil ziet
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2025, 22:41:44 »
Klaas, helaas. Ik was dat van plan, maar op de dag dat ik daar naartoe zou...lag ik in het ziekenhuis, letterlijk onder het mes. Heup gebroken.
Ik noem het niet voor niks projekt 13.
Ronald. Misschien komt het er nooit van maar ik ben al wel begonnen met het maken van een tekening, nou ja meer schets.
Kees, ik ken iemand die nog wel een geschikte stoomloc heeft voor de brug  :o

Nog steeds hoogst onwaarschijnlijk dat het er ooit van komt, maar dromen mag toch wel? Zo te lezen zijn er in elk geval een paar van jullie die de moeite hebben genomen dit geweldige spoormonument op foto's te bekijken.

En ja gelukkig geen bovenleiding, scheelt weer.
Station Baarn HIJSM

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2025, 22:48:56 »
Tegenwoordig is de lijn over de brug enkelsporig en onder de draad.
Het leek in jouw eerste posting dat de draad al een feit was, maar gelukkig ontbreekt er een lettertje en is de lijn (nog?) zonder de draad. :)

En natuurlijk: Beterschap!

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2025, 15:58:15 »
Ik heb een schetsje gemaakt voor een mogelijkheid.
Blauw is de rivier.
De spoorlijn  (zwart) met het viaduct (geel, tot nu toe beperkt tot het middendeel), het spoortje onder langs de rivier.
Gebouwen zijn er wel maar dat is van later zorg, bovendien kan ik daar wel mee spelen.
Langs de linkeroever loopt een weg.
Het geheel is niet meer dan een schets, op basis van Google Earth dus de verhoudingen zijn wel goed.
Een eventuele mogelijkheid is om het lage spoortje (enkelspoor) op iets van 75 cm hoogte te maken. Het viaduct zal dan op ongeveer 175 cm komen.
Je kijkt dan op ongeveer ooghoogte staand tegen de treinen aan die op het viaduct rijden. Voor kinderen en mensen in bv een rolstoel is er dan ook iets te zien.
Het spoor langs de rivier eindigt op de rand van de bak. Eventuele treinen moeten daar dus keren maar een andere mogelijkheid is om het spoor overwoekerd en buiten gebruik te laten zijn.
Aan de rechterkant zou eventueel voor zowel hoog- als laagspoor een opstelbak kunnen komen. Als... dan zal het spoor buiten het zicht iets naar beneden moeten lopen. Maar daar zijn vast ook wel slimme mogelijkheden voor te bedenken.
Zoals gezegd, of de baan er ooit komt is zeer de vraag, maar ik hoop met deze schets meer te voldoen aan de titel van de rubriek (Ronald  ;D)
Dingen als mogelijke boogstraal heb ik helemaal niet naar gekeken, maar het groen langs de baan (ook in werkelijkheid) kan veel verbloemen. Letterlijk dus.


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanschets-6880e6d86547c.pdf
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #10 Gepost op: 30 July 2025, 18:14:49 »
Omdat het ontwerp en daarmee de beoogde lengte allesbepalend is voor een eventueel baanplan ga ik toch maar hier verder.
Als het niet mag, dat wil zeggen ergens anders zou thuishoren dan hoor ik het graag. Ik besef dat het op het randje zit.
Ik heb inmiddels een tekening gemaakt van het middendeel. Dat is nog niet goed, maar het voordeel van digitaal tekenen is dat je alles makkelijker kunt schuiven totdat het een beetje lijkt.
Voor mij is nu duidelijk dat de onderste bogen nog iets hoger moeten. Verder is de voet van de pijlers een beetje maar niet heel erg aflopend. Het deel in het water is iets breder (lijkt) dan het bovenste deel waar de pijlers op rusten.
De opbouw van de stenen van deze drie middelste (bij vloed in het water staande) pijlers zijn niet identiek, dat maakt het wel spannend vind ik.
Wordt vervolgd.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tekening-3-688a44cc1dcfc.pdf


Station Baarn HIJSM

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 15:04:11 »
Ik heb een tekening gemaakt, nou ja meer een schets, want helemaal klopt het niet. Of zoals u wilt...het klopt helemaal niet.
Maar ik vind het voor de beeldvorming goed genoeg.
Als het ooit wordt gebouwd, dan maak ik van de bogen een mal, zodat dezelfde bogen ook dezelfde afmetingen zullen krijgen.

De tekening is voor nu gemaakt om te bepalen wat het baanplan zou kunnen worden.
De brug is recht, om ruimte te besparen kan die het beste in een diagonaal komen. Het spoor dat langs de rivier loopt is een niet meer gebruikt, erg overgroeit stuk spoor waar misschien een loc of wagen komt te staan, rijden hoeft hier niks. Het idee om op 2 niveaus iets te laten rijden, voor lange en korte mensen is leuk maar dat zou later nog kunnen. Dat beneden spoor eindigt hoe dan ook aan de voorzijde van de baan.
Het spoor op het viaduct kan in het groen verdwijnen aan beide kanten, om ruimte te besparen komt er geen lus. Treinen zullen met de hand "gerangeerd" moeten worden. Dat wil zeggen dat zeker aan 1 kant de mogelijkheid moet komen om een tweede trein samen te stellen, min of meer uit het zicht. De baan is immers enkelspoor. Of dat aan beide kanten moet?
Dus in elk geval aan 1 zijde 50 - 75 cm eraan.
Zoals nu getekend is de lengte in H0 van het zichtbare deel 3 meter, dat klopt niet helemaal maar komt mij niet slecht uit. Het geheel inclusief dat samenstelspoor zou dus een totaal van bijna 4 meter worden...ik ben (word) gek.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tekening-13-689350a0ac4c2.pdf

Een globaal schema zal ik hier nog posten en dan maar eens beginnen met het middenstuk (uiteraard in een nieuw draadje, om het netjes te houden).
De brug is een combinatie van graniet en ander natuursteen, dat is nog een behoorlijke uitdaging.
Een aantal posts, video's en een prachtig artikel in de MRRC, leren me dat er net zoveel bouwmethodes zijn als bouwers.
Overigens zal het echte bouwen nog even duren helaas, eerst de research.
Station Baarn HIJSM

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 15:19:20 »
Mooie tekening, maar volgens mij moet er linksonder nog een boog bij; er zijn er nu 3, net als rechts. Zoals het getekend is klopt dat niet.

M.vr.groet,

Aad