Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Göhrener Viaduct  (gelezen 470 keer)

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Göhrener Viaduct
« Gepost op: 19 July 2025, 12:00:19 »
Wat ik wilde zien maar nooit zag...zou een subtitel kunnen zijn.
De brug is volgens wikipedia 297 lang en 68 meter hoog met 12 zichtbare open bogen.
Oorspronkelijk was het zichtbare bruggedeelte 512 meter lang met 21 openingen, gebouwd als 2 laags model. Sorry Geert geen bouwterm!)
Helaas heb ik op internet of in onze eigen literatuur geen tekening gevonden.
Uit openbare fotos kun je opmaken dat de brug in de lengte niet symetrisch is.
Op een foto met een stoomtrein kun je 8 bogen in het westelijke deel tellen, daarna volgen 2 en 3 waarna het middendeel volgt.
Dat middendeel bestaat uit 2 grotere bogen waarvan de middelste pilaar in het water staat. Dan kom je voor het westelijke deel tot de middenpliraar al op 14 bogen. Oorspronkelijk had het oostelijke deel dus minder.
Tegenwoordig is de lijn over de brug enkelsporig en onder de draad.
Heeft iemand van jullie misschien detailplaatjes (omdat je er bent geweest, of uit een andere bron) of nog mooier een tekening?
Misschien (waarschijnlijk) wordt het nooit iets maar het is een geweldig thema (beetje groot) om na te bouwen.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 18:55:13 »
Ik ben al wat verder gekomen met mn zoektocht naar info.
In 2020 is een firma bezig geweest voegen van een deel van de brug te repareren.
Op de site van de firma staat een foto met een detail van de brug.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Gohrener-Viaduktbovenaanzicht-1ste-verdieping-687d1b114c754.pdf

Nameten op Google earth (niet erg nauwkeurig, omdat de luchtopname niet goed is) geeft een lengte van 60 meter voor het middengedeelte (2 bogen, 1 middensteun in de rivier en 2 steunen op de oever) daarna 3 bogen (63 meter aan beide kanten) en daarna het huidige laatst zichtbare stuk met 2 bogen aan beide zijden. Dat maakt de 12 huidige bogen, de rest van de brugdelen is (waarschijnlijk) aan beide kanten opgevuld, maar het bovendek van de oorspronkelijke brug is er nog.
De 512 meter of 381 meter is zelfs in schaal H0 zoveel dat je veel zult moeten aanpassen.
In werkelijkheid is er vlak na de rechte brug aan beide kanten een boog, maar de beide bogen zullen toch een grote straal moeten krijgen, waarschijnlijk dus een project dat nooit gerealiseerd zal worden, tenzij iemand een ruimte heeft van een meter of 8-10?
De hoogte van de brug is 68 meter! Tel daar nog de nodige struiken bij... 1 meter hoog in H0! Wel enorm imposant!

Station Baarn HIJSM

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 20:07:52 »
Misschien verkeerde rubriek?

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2570
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 21:30:13 »

Misschien (waarschijnlijk) wordt het nooit iets maar het is een geweldig thema (beetje groot) om na te bouwen.

hmm.. het lijkt een baan plan..  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop


grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1222
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 22:23:38 »
Wel een ambitieus plan! Is een kleinere schaal nog te overwegen?

Ik ben nooit ter plaatse geweest, wel bij die andere (Göltzschtalbrücke).

Op het wereldwijde web zijn wel plaatjes te vinden. Helaas geen tekeningen en/of maatvoering gevonden.
Zo is te zien dat de brug ooit bestond uit 9+5+2+5 bogen. De 9 bogen van de "aanbrug" hebben iets hogere bogen, dus een dunnere rijvloer.
De westelijke 9 bogen zijn er niet meer, op een foto zag ik nog wel een paar dichtgemetselde bogen.

Göhrener Viadukt

De overspanningslengte is bij benadering te bepalen, bv door de raampjes te tellen van een trein op de brug:

raampjes tellen

Edit nog een link toegevoegd:
meer raampjes tellen

een kleine + een grote overspanning = 2 rijtuigen à 26,4 m = 52,8 m.

Btw: is de bovenleiding al klaar of bestaat deze alleen nog op papier? Op de bekende foto's is nog niets te zien...

Veel succes!
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:31:37 door grossraumwagen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 22:24:15 »
De hoogte van de brug is 68 meter! Tel daar nog de nodige struiken bij... 1 meter hoog in H0! Wel enorm imposant!
Dat viaduct is ook niet voor niks in twee etages gebouwd.
Het startbericht suggereert dat je overweegt om het na te bouwen. De beste aanpak is om er dan zelf een keer naar toe te gaan om foto's te maken me wat basisafmetingen te meten.
Als het als model te groot wordt kun je nog overwegen om creatief met de schaal om te gaan, b.v. 1:100 doen in plaats van 1:87. Geen hond die het verschil ziet
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 22:41:44 »
Klaas, helaas. Ik was dat van plan, maar op de dag dat ik daar naartoe zou...lag ik in het ziekenhuis, letterlijk onder het mes. Heup gebroken.
Ik noem het niet voor niks projekt 13.
Ronald. Misschien komt het er nooit van maar ik ben al wel begonnen met het maken van een tekening, nou ja meer schets.
Kees, ik ken iemand die nog wel een geschikte stoomloc heeft voor de brug  :o

Nog steeds hoogst onwaarschijnlijk dat het er ooit van komt, maar dromen mag toch wel? Zo te lezen zijn er in elk geval een paar van jullie die de moeite hebben genomen dit geweldige spoormonument op foto's te bekijken.

En ja gelukkig geen bovenleiding, scheelt weer.
Station Baarn HIJSM

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1222
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 22:48:56 »
Tegenwoordig is de lijn over de brug enkelsporig en onder de draad.
Het leek in jouw eerste posting dat de draad al een feit was, maar gelukkig ontbreekt er een lettertje en is de lijn (nog?) zonder de draad. :)

En natuurlijk: Beterschap!