Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 21:57:29
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:02:47
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: Göhrener Viaduct  (gelezen 3831 keer)

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Göhrener Viaduct
« Gepost op: 19 July 2025, 12:00:19 »
Wat ik wilde zien maar nooit zag...zou een subtitel kunnen zijn.
De brug is volgens wikipedia 297 lang en 68 meter hoog met 12 zichtbare open bogen.
Oorspronkelijk was het zichtbare bruggedeelte 512 meter lang met 21 openingen, gebouwd als 2 laags model. Sorry Geert geen bouwterm!)
Helaas heb ik op internet of in onze eigen literatuur geen tekening gevonden.
Uit openbare fotos kun je opmaken dat de brug in de lengte niet symetrisch is.
Op een foto met een stoomtrein kun je 8 bogen in het westelijke deel tellen, daarna volgen 2 en 3 waarna het middendeel volgt.
Dat middendeel bestaat uit 2 grotere bogen waarvan de middelste pilaar in het water staat. Dan kom je voor het westelijke deel tot de middenpliraar al op 14 bogen. Oorspronkelijk had het oostelijke deel dus minder.
Tegenwoordig is de lijn over de brug enkelsporig en onder de draad.
Heeft iemand van jullie misschien detailplaatjes (omdat je er bent geweest, of uit een andere bron) of nog mooier een tekening?
Misschien (waarschijnlijk) wordt het nooit iets maar het is een geweldig thema (beetje groot) om na te bouwen.
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2025, 18:55:13 »
Ik ben al wat verder gekomen met mn zoektocht naar info.
In 2020 is een firma bezig geweest voegen van een deel van de brug te repareren.
Op de site van de firma staat een foto met een detail van de brug.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Gohrener-Viaduktbovenaanzicht-1ste-verdieping-687d1b114c754.pdf

Nameten op Google earth (niet erg nauwkeurig, omdat de luchtopname niet goed is) geeft een lengte van 60 meter voor het middengedeelte (2 bogen, 1 middensteun in de rivier en 2 steunen op de oever) daarna 3 bogen (63 meter aan beide kanten) en daarna het huidige laatst zichtbare stuk met 2 bogen aan beide zijden. Dat maakt de 12 huidige bogen, de rest van de brugdelen is (waarschijnlijk) aan beide kanten opgevuld, maar het bovendek van de oorspronkelijke brug is er nog.
De 512 meter of 381 meter is zelfs in schaal H0 zoveel dat je veel zult moeten aanpassen.
In werkelijkheid is er vlak na de rechte brug aan beide kanten een boog, maar de beide bogen zullen toch een grote straal moeten krijgen, waarschijnlijk dus een project dat nooit gerealiseerd zal worden, tenzij iemand een ruimte heeft van een meter of 8-10?
De hoogte van de brug is 68 meter! Tel daar nog de nodige struiken bij... 1 meter hoog in H0! Wel enorm imposant!

Station Baarn HIJSM

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17876
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2025, 20:07:52 »
Misschien verkeerde rubriek?

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2025, 21:30:13 »

Misschien (waarschijnlijk) wordt het nooit iets maar het is een geweldig thema (beetje groot) om na te bouwen.

hmm.. het lijkt een baan plan..  ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop


grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2025, 22:23:38 »
Wel een ambitieus plan! Is een kleinere schaal nog te overwegen?

Ik ben nooit ter plaatse geweest, wel bij die andere (Göltzschtalbrücke).

Op het wereldwijde web zijn wel plaatjes te vinden. Helaas geen tekeningen en/of maatvoering gevonden.
Zo is te zien dat de brug ooit bestond uit 9+5+2+5 bogen. De 9 bogen van de "aanbrug" hebben iets hogere bogen, dus een dunnere rijvloer.
De westelijke 9 bogen zijn er niet meer, op een foto zag ik nog wel een paar dichtgemetselde bogen.

Göhrener Viadukt

De overspanningslengte is bij benadering te bepalen, bv door de raampjes te tellen van een trein op de brug:

raampjes tellen

Edit nog een link toegevoegd:
meer raampjes tellen

een kleine + een grote overspanning = 2 rijtuigen à 26,4 m = 52,8 m.

Btw: is de bovenleiding al klaar of bestaat deze alleen nog op papier? Op de bekende foto's is nog niets te zien...

Veel succes!
« Laatst bewerkt op: 20 July 2025, 22:31:37 door grossraumwagen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2025, 22:24:15 »
De hoogte van de brug is 68 meter! Tel daar nog de nodige struiken bij... 1 meter hoog in H0! Wel enorm imposant!
Dat viaduct is ook niet voor niks in twee etages gebouwd.
Het startbericht suggereert dat je overweegt om het na te bouwen. De beste aanpak is om er dan zelf een keer naar toe te gaan om foto's te maken me wat basisafmetingen te meten.
Als het als model te groot wordt kun je nog overwegen om creatief met de schaal om te gaan, b.v. 1:100 doen in plaats van 1:87. Geen hond die het verschil ziet
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2025, 22:41:44 »
Klaas, helaas. Ik was dat van plan, maar op de dag dat ik daar naartoe zou...lag ik in het ziekenhuis, letterlijk onder het mes. Heup gebroken.
Ik noem het niet voor niks projekt 13.
Ronald. Misschien komt het er nooit van maar ik ben al wel begonnen met het maken van een tekening, nou ja meer schets.
Kees, ik ken iemand die nog wel een geschikte stoomloc heeft voor de brug  :o

Nog steeds hoogst onwaarschijnlijk dat het er ooit van komt, maar dromen mag toch wel? Zo te lezen zijn er in elk geval een paar van jullie die de moeite hebben genomen dit geweldige spoormonument op foto's te bekijken.

En ja gelukkig geen bovenleiding, scheelt weer.
Station Baarn HIJSM

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2025, 22:48:56 »
Tegenwoordig is de lijn over de brug enkelsporig en onder de draad.
Het leek in jouw eerste posting dat de draad al een feit was, maar gelukkig ontbreekt er een lettertje en is de lijn (nog?) zonder de draad. :)

En natuurlijk: Beterschap!

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2025, 15:58:15 »
Ik heb een schetsje gemaakt voor een mogelijkheid.
Blauw is de rivier.
De spoorlijn  (zwart) met het viaduct (geel, tot nu toe beperkt tot het middendeel), het spoortje onder langs de rivier.
Gebouwen zijn er wel maar dat is van later zorg, bovendien kan ik daar wel mee spelen.
Langs de linkeroever loopt een weg.
Het geheel is niet meer dan een schets, op basis van Google Earth dus de verhoudingen zijn wel goed.
Een eventuele mogelijkheid is om het lage spoortje (enkelspoor) op iets van 75 cm hoogte te maken. Het viaduct zal dan op ongeveer 175 cm komen.
Je kijkt dan op ongeveer ooghoogte staand tegen de treinen aan die op het viaduct rijden. Voor kinderen en mensen in bv een rolstoel is er dan ook iets te zien.
Het spoor langs de rivier eindigt op de rand van de bak. Eventuele treinen moeten daar dus keren maar een andere mogelijkheid is om het spoor overwoekerd en buiten gebruik te laten zijn.
Aan de rechterkant zou eventueel voor zowel hoog- als laagspoor een opstelbak kunnen komen. Als... dan zal het spoor buiten het zicht iets naar beneden moeten lopen. Maar daar zijn vast ook wel slimme mogelijkheden voor te bedenken.
Zoals gezegd, of de baan er ooit komt is zeer de vraag, maar ik hoop met deze schets meer te voldoen aan de titel van de rubriek (Ronald  ;D)
Dingen als mogelijke boogstraal heb ik helemaal niet naar gekeken, maar het groen langs de baan (ook in werkelijkheid) kan veel verbloemen. Letterlijk dus.


https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Baanschets-6880e6d86547c.pdf
Station Baarn HIJSM

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Göhrener Viaduct
« Reactie #10 Gepost op: 30 July 2025, 18:14:49 »
Omdat het ontwerp en daarmee de beoogde lengte allesbepalend is voor een eventueel baanplan ga ik toch maar hier verder.
Als het niet mag, dat wil zeggen ergens anders zou thuishoren dan hoor ik het graag. Ik besef dat het op het randje zit.
Ik heb inmiddels een tekening gemaakt van het middendeel. Dat is nog niet goed, maar het voordeel van digitaal tekenen is dat je alles makkelijker kunt schuiven totdat het een beetje lijkt.
Voor mij is nu duidelijk dat de onderste bogen nog iets hoger moeten. Verder is de voet van de pijlers een beetje maar niet heel erg aflopend. Het deel in het water is iets breder (lijkt) dan het bovenste deel waar de pijlers op rusten.
De opbouw van de stenen van deze drie middelste (bij vloed in het water staande) pijlers zijn niet identiek, dat maakt het wel spannend vind ik.
Wordt vervolgd.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tekening-3-688a44cc1dcfc.pdf


Station Baarn HIJSM