Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
Vandaag om 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
Vandaag om 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen  (gelezen 9631 keer)


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #31 Gepost op: 14 July 2025, 19:23:18 »
Bij slepen van een 600 met 60/65 moeten de tractiemotoren ontkoppeld worden. Kenners kunnen wel aangeven hoe dat precies gebeurt.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #32 Gepost op: 16 July 2025, 12:39:39 »
behalve de serie 501-510, daarbij was de maximum snelheid 45km/u bij ontkoppelde motoren

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #33 Gepost op: 17 July 2025, 00:13:50 »
Nou een persoon om de eigen rem te bedienen lijkt me niet echt het meest benodigd, daar zat het risico niet. Een trein moet, inclusief de eventueel onberemde wagens, voldoende remvermogen hebben om te mogen rijden.

Ik denk dat bedoeld wordt dat bij eventuele koppeling breuk iemand die sik kon remmen, niet mee remmen met de trein zelf.

Citaat
Vroeger was het inderdaad gebruikelijk dat op de posten werd gecontroleerd of de laatste wagen nog aanwezig was (sluitplaatjes en later knipperbollen). Met de doorontwikkeling van spoorstromen en detectie is dat in de loop van de tijd wel weggevallen. In principe is bij een doorgaand geremde trein het remsysteem fail-safe, dus bij een breuk in de leiding stopt alles. Het meevoeren van wagens achterop met niet-doorverbonden remleiding is dus altijd wel een risico geweest, maar de traditionele technische spoordetectiesystemen zouden mitigerend genoeg moeten zijn; het blok zou dan altijd bezet blijven. Pas in latere laren is men toch wat meer gaan kijken naar 'ja maar wat als' risico's en bovendien hebben moderne technische systemen helaas ook een negatief effect op de detectie van lichte voertuigen (en dus de garantie dat bij het breken van een trein het blok bezet blijft) gekregen. Het is ongetwijfeld ook een van de redenen geweest dat het zo werd dat er geen onberemde wagens meer achterop mochten worden vervoerd. 'train integrity' is vandaag de dag weer belangrijker dan ooit geworden - sterker nog bij de nieuwste generatie ERTMS is het zelfs van eminent belang geworden. Het rijden van treinen(opvolging) geheel zonder fysieke blokken en dus fysiek gescheiden kortsluitsecties heeft namelijk één groot risico wat niet zonder fysieke oplossingen (in dit geval: assentellers) te voorkomen is: wat als er een trein doormidden breekt. Je hebt dus minstens fysieke meetpunten nodig om de integriteit van de trein te checken.

Ik denk dat je wat ingewikkeld denkt, de reden dat een ongeremde wagen (een wagen zonder luchtrem of met de luchtrem afgesloten) niet meer achterop mee mag is dat bij een koppeling breuk wel leuk je treinleiding leeg loopt maar er gebeurt niks met die wagen. Dus die klapt of achterop de remmende trein of gaat bij helling op de andere kant op met alle gevolgen van dien. Nogal gevaarlijk bij een achterop komende trein, je blok kan wel bezet blijven maar die wagen kan best een vaart krijgen en meerdere blokken terug gaan en stopt ook niet voor een bezet blok waar een achterop komende trein rijdt.

"Het meevoeren van wagens achterop met niet-doorverbonden remleiding is dus altijd wel een risico geweest"

Op de sikken na was dit eigenlijk nooit het geval, zodra de luchtrem op goederentreinen ingevoerd werd werden alle ongeremde wagens voorzien van een luchtleiding, vanaf de jaren 30 zal er dus nooit een wagen achterop hebben gelopen zonder doorverbonden luchtleiding, tenzij het een sik was. De sik moest tot de CW wel achterop, anders kon überhaupt de rest van de trein niet worden geremd.

Groeten Edwin.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #34 Gepost op: 17 July 2025, 08:40:40 »
...bij een koppeling breuk wel leuk je treinleiding leeg loopt maar er gebeurt niks met die wagen. Dus die klapt of achterop de remmende trein of gaat bij helling op de andere kant op met alle gevolgen van dien. Nogal gevaarlijk bij een achterop komende trein, je blok kan wel bezet blijven maar die wagen kan best een vaart krijgen en meerdere blokken terug gaan en stopt ook niet voor een bezet blok waar een achterop komende trein rijdt.

Interessante gedachte, maar het is niet heel waarschijnlijk dat de koppeling van de laatste wagon breekt.. Die heeft immers de laagste krachten te verstouwen. Bovendien; als de trein remt omdat de laatste wagon los komt, klapt die wagon vermoedelijk niet heel hard op de trein; afstand is daarvoor nog te klein. Terugrollen is een risico, maar zoals gezegd; onwaarschijnlijk dat dit om 1 wagon gaat. Mij lijkt het waarschijnlijker zoals Sicco het zegt: dat het aantal ongeremde wagons het remmen van de trein niet teveel hindert, met bijkomend voordeel dat in geval van ongeremde wagons in het treindeel wat onverhoopt los komt bij breuk, dit aandeel niet te groot mag zijn om het 'automatisch' remmen (tgv onderbroken leiding) niet te verhinderen.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2025, 08:42:38 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #35 Gepost op: 17 July 2025, 10:36:51 »
Ik denk dat je sowieso wilt voorkomen dat een treindeel losslaat. En als het gebeurd, dat het ongecontroleerd rijdt. Vandaar de doorgaande treinleiding. Als er ergens een koppeling breekt, komt de gehele trein tot stilstand, ook het deel wat niet breekt zal namelijk lucht verliezen. Kortom, als een koppeling breekt, zal de gehele trein tot stilstand komen en dus kan een trein niet ongemerkt iets verliezen.

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #36 Gepost op: 17 July 2025, 10:54:28 »
Laatste fase: nooit achterop

Dus dit is ook de meest logische....  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #37 Gepost op: 17 July 2025, 11:15:02 »
Timtrein .
Bij opzending boven de 60/65 km , moeten de tractie motoren los gekoppeld worden en door de aanwezige spieën geborgd worden . Tevens moet de overbrenging van de snelheidsmeter losgekoppeld worden , om het reageren van het snelhiedsrelais te voorkomen , deze opent een luchtventiel ,en de fluit/rem treed in werking .

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #38 Gepost op: 17 July 2025, 12:57:55 »
Opzenden DE - Locomotieven serie 500/600/700 volgens de C 6500/4 . 1955.
De tandwieloverbrenging , welke 21,7 : 1 bedraagt , kan worden uitgeschakeld om in staat te zijn de locomotief te kunnen vervoeren met snelheden boven 32 km/h zonder beschadiging van de motoren . De motor is op de wielas gemonterd met glijlagers . De tussenas is met rollagers gelagerd in twee huizen , die ieder met 4 tapbouten 261 aan het motorframe bevestigd zijn . Bovendien zijn de kappen van deze huizen voorzien van 2 draadgaten 264 ,. Bij het ontkoppelen van de tussenas moeten de olieafsluitringen aan ieder aseinde verwijderd worden . Daarna moeten de afdrukbouten 263 in de gaten 264 gedraaid worden , terwijl tegelijkertijd de bouten 261 gelost moeten worden . De afdrukbouten moeten zolang aahgedraaid worden totdat het mogelijk is om U-vormige afstandstukjes 264 om de bouten 261 te schuiven , tussen de flenzen van huis 262 en motorframe . Daarna moeten de afdrukbouten 263 gelost en de bouten 261 vastgedraaid worden .
N.B. Om de locomotief te slepen boven een snelheid van 32 km/h is het niet nodig de koppelstangen af te nemen . Bij het vervoeren van de locomotieven 511-570 , 601-640 en 701-715 in goederentreinen is een maximumsnelheid van 65 km/h toegestaan , mits de tandwielen van de tussenassen uit ingrijping zijn gebracht . Bij de locomotieven 536-570 en 601-640 , welke voorzien zijn van een mechaniisch , vanaf de linkerkoppelstang , aangedreven snelheidsmeter moet daarbij tevens deze aandrijving buiten dienst gesteld worden door het klemstukje van de koppelstang af te nemen . Voor de locomotieven 501-510 mag bij vervoer onder bovengenoemde omstandigheden de snelheid maximaal 45 km/h bedragen i.v.m. de kleine oliepotten op de draagpotten . Indien een locomotief van de serie's 500, 600 of 700 gesleept wordt zonder de tussenassen te ontkoppelen , dan bedraagt de maximum toegestane snelheid 16 km/h . Indien de tussenas ontkoppeld wordt moeten als extra beveiliging van de tractiemotoren tevens de uitschakelstrippen van de motorschakelars worden verwijderd uit de apparatenkast in de cabine .

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #39 Gepost op: 17 July 2025, 19:29:54 »
De tandwieloverbrenging , welke 21,7 : 1 bedraagt , kan worden uitgeschakeld om in staat te zijn de locomotief te kunnen vervoeren met snelheden boven 32 km/h zonder beschadiging van de motoren . De motor is op de wielas gemonterd met glijlagers . De tussenas is met rollagers gelagerd in twee huizen , die ieder met 4 tapbouten 261 aan het motorframe bevestigd zijn . Bovendien zijn de kappen van deze huizen voorzien van 2 draadgaten 264 ,. Bij het ontkoppelen van de tussenas moeten de olieafsluitringen aan ieder aseinde verwijderd worden . Daarna moeten de afdrukbouten 263 in de gaten 264 gedraaid worden , terwijl tegelijkertijd de bouten 261 gelost moeten worden . De afdrukbouten moeten zolang aahgedraaid worden totdat het mogelijk is om U-vormige afstandstukjes 264 om de bouten 261 te schuiven , tussen de flenzen van huis 262 en motorframe . Daarna moeten de afdrukbouten 263 gelost en de bouten 261 vastgedraaid worden .
Kortom: loc op een putspoor rangeren, de hele boel losknutselen, daarna ben je ongetwijfeld zelf ook toe aan een goede schoonmaakbeurt, en na aankomst op het eindpunt idem knutselen om de boel weer werkend te krijgen. Ik snap wel waarom ze die dingen maar op eigen kracht overbrachten... of later op een dieplader.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 740
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #40 Gepost op: 17 July 2025, 23:11:02 »
Toevallig zag ik een week of twee geleden op Youtube een Sik gesleept voorbij komen, zie je niet zo vaak. Had het zo weer gevonden, ongeveer op 7:17
Betreft deel 2 van een serie filmpjes gemaakt in Amsterdam en Utrecht in 1991.

https://m.youtube.com/watch?v=JbP7zVz8GeE
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #41 Gepost op: 17 July 2025, 23:45:16 »
Toevallig laatst oude Op de Rails door gebladerd, in ODR 1996-5 is te lezen dat er toen een verbod op het vervoeren van een 600 in goederentreinen (tijdelijk?) is ingevoerd. In afwachting van een onderzoek naar scheurvorming in de wielstellen. En ze toen steeds op eigen kracht of door een andere 600 verplaatst moesten worden door het land. En er dan een week over deden om van Maastricht naar Arnhem te komen!
Mischa

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #42 Gepost op: 18 July 2025, 12:24:06 »
Kortom: loc op een putspoor rangeren, de hele boel losknutselen, daarna ben je ongetwijfeld zelf ook toe aan een goede schoonmaakbeurt, en na aankomst op het eindpunt idem knutselen om de boel weer werkend te krijgen. Ik snap wel waarom ze die dingen maar op eigen kracht overbrachten... of later op een dieplader.
Dat van die schoonmaakbeurt klopt :p

Sowieso moet je er eigenlijk een werkput bij hebben, en het is ook wel even een dingetjes om de tandwielen weer in elkaar grijpend te krijgen :)

Timtrein .
Bij opzending boven de 60/65 km , moeten de tractie motoren los gekoppeld worden en door de aanwezige spieën geborgd worden . Tevens moet de overbrenging van de snelheidsmeter losgekoppeld worden , om het reageren van het snelhiedsrelais te voorkomen , deze opent een luchtventiel ,en de fluit/rem treed in werking .
Gesleept met ontkoppelde tandwielen is Maximaal 60 km/u, en niet harder.

Bij bakkie slepen werd de koppelstangen verwijderd als ik het goed heb.

Mvg Johan
Omdat de tractiemotoren direct op as 1 en as 3 liggen, en de koppelstangen alleen deze onderling verbinden, heeft het geen nut de koppelstangen af te nemen.
Zonder koppelstangen, draaien de tractiemotoren nog steeds mee met de assen :)
« Laatst bewerkt op: 18 July 2025, 12:27:10 door Thom »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1438
  • Klaar voor vertrek
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #43 Gepost op: 18 July 2025, 12:57:33 »
“Wat heb je aan een boek zonder plaatjes?”

Daarom maar een foto van een paar Sikken, om de boel op te leuken:


(Sik 361 en 288 bij de werkplaats van de SHM in Hoorn, op 11 juni jongstleden)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
« Reactie #44 Gepost op: 18 July 2025, 13:51:12 »
Dan ook maar een foto van een sik die via de weg getransporteerd gaat worden.



Sik geladen in de werkplaats Tilburg.

Mvg Johan