Oorspronkelijk niet, het aanbrengen ervan was een CW in de jaren zestig. Oorspronkelijk moesten ze achteraan vanwege het ontbreken van de doorgaande luchtleiding.In (veel) latere jaren mochten ze juist niet achteraan vanwege de nieuwe regel dat een onberemd voertuig (want nogmaals, wel een doorgaande luchtleiding, maar geen eigen treinrem) niet achterop mocht lopen
Dus, of dat uitmaakt, hangt van je periode af. Origineel achterop (tot ergens jaren 60), later mocht dat dus niet meer. Gezien er toen een doorgaande treinleiding moest zijn, om de wagons erachter te kunnen remmen, zal het dus niet meer gemogen hebben een ongeremd voertuig achterop te vervoeren.Groeten,Rogier
Dus voor de CW achterop, vanwege ontbreken remleiding zouden de wagens erachter sowieso niet beremd zijn. Dat gaat ten koste van de remcapaciteit van de trein dus wellicht daarom zo geregeld.Was in dat geval de Sik bemand om bij eventuele calamiteiten zelf een noodrem te kunnen uitvoeren en verdere actie te ondernemen?Of werd bij elke blokpost gecontroleerd dat de Sik nog meereed. Deze moesten dan van tevoren op de hoogte zijn gesteld dat er een 'bijzonder transport' aankwam.
Nog niet gelezen hier maar met sik in de trein was de snelheid beperkt tot 60 km/u.Al in de negentiger jaren werden sikken ook wel over lange afstanden per dieplader over de weg vervoerd.Mvg Johan
De hippels mochten zelf max 30, maar ik dacht dat die bij overbrenging max 15 mochten worden meegenomen. Dat laatste weet ik niet helemaal zeker, maar met deze opmerking zijn we wel weer on topic gekomen
Bij bakkie slepen werd de koppelstangen verwijderd als ik het goed heb.