Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 6846 keer)

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Vreemd probleem
« Reactie #30 Gepost op: 04 August 2025, 14:08:50 »
Of je probeert een ander bezetmelder nummer.

Jos

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Vreemd probleem
« Reactie #31 Gepost op: 04 August 2025, 14:35:31 »
Beste Ruud

Hetgeen je omschrijft komt mij niet veeemd voor. Ik heb ooit met LDT decoders precies hetzelfde probleem gehad. Die heeft, voor zover ik kan nagaan, vergelijkbare elektronica voor de bezetmelding als de Digikeijs. 

Bij mij kwam het probleem door de lengte van de bedrading tussen de decoder print en de rails (meer dan 5 meter), en dat deze in een grote bundel naast elkaar lagen. Hierdoor ontstonden storingen, die sporadisch tot bezetmeldingen leiden, zonder dat er iets op de rails stond.

Hoe lang is bij jou de bedrading tussen bezetmelder en rails? Kan je daarmee wat experimenteren?

Groet, Aiko

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #32 Gepost op: 04 August 2025, 16:12:43 »
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn. Behalve de 16 klemmen die naar de meldsecties gaan heeft die module nog 16 doorverbonden klemmen voor de tegenoverliggende spoorstaaf.
Er gaan dus 2 draden vanaf de bezetmelder naar elke sectie. Die 2 draden zijn getwist en dat is een effectieve manier om overspraak te voorkomen. Er loopt een bundel draden naar meerdere secties over vele meters zonder problemen.

De meeste bezetmelders hebben niet zo'n extra klemmenrij, maar die kan je zelf maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
« Reactie #33 Gepost op: 04 August 2025, 17:27:05 »

[

img][/img]






Hierbij een paar foto's. De afstand tussen de bezetmelder (helemaal links op de eerste foto) en het desbetreffende blok (helemaal rechts) is inderdaad best groot, de draadlengte zal ongeveer acht meter zijn. Op de laatste foto het raadsel: meldingen gaan goed tot ik een rail aansluit, want dan gaat het meteen fout bij flexrail en iets minder vaak bij het gebruik van een gewone rail. Voor de helderheid: het gaat al weken alleen om één blok, specifiek het eerste deel van drie melders. De overige geven geen probleem.

Morgen ga ik een aantal tips volgen, hopelijk dan eindelijk een positief resultaat. Meer tips zijn uiteraard welkom.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Vreemd probleem
« Reactie #34 Gepost op: 04 August 2025, 18:03:54 »
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn.

Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)

De GBM16TS werkt met stroommeting over een tweetal Shottky diodes, en is behoorlijk ongevoelig voor storingen. Ik weet de details van de GBM16TS software niet, maar daar zal vast ook een verdere onderdrukking van stoor-signalen inzitten.

De Digikeijs werkt (voor zover ik op fotos kan zien), met een viertal gewone diodes (in de vorm van brugcellen) die via een kleine weerstand met opto-couplers is verbonden. Dit is de schakeling zoals we die meestal zien. Die is gevoeliger voor stoor-signalen.

Groet, Aiko

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Vreemd probleem
« Reactie #35 Gepost op: 04 August 2025, 18:53:02 »
Even een reactie op de getoonde foto's.

De getoonde opstelling is HET recept voor spookmeldingen.
De loconet kabels kort en de kabels naar de baanvakken lang. Daarnaast liggen de kabels naar de baanvakken ook nog eens over een langere lengte knus bij elkaar.
Elektrisch gezien vormt dat een condensator en wat laat een condensator goed door? Juist, spikes (of in het nederland: overspraak).

Je kunt beter de bezetmelders verspreid onder de baan monteren en de kabels naar de baanvakken in een stervorm verbinden. Dat heeft 2 voordelen. De kabels naar de baanvakken worden korter en liggen niet dicht bij elkaar. De loconetkabels mogen gerust lang zijn, die hebben bijna geen storingen.

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #36 Gepost op: 04 August 2025, 21:15:35 »
Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Vreemd probleem
« Reactie #37 Gepost op: 04 August 2025, 21:49:16 »
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Hi Klaas
Weet ik  :)
Maar ik vind zelf de Mercedes GBM16T heel mooi :-)

Met de essentie van je verhaal zijn we het allemaal wel eens. Spock benadrukt dat ook. Consensus dus  :)

Aiko

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #38 Gepost op: 04 August 2025, 21:56:18 »
Het is gewoon de basis van het EMC verhaal.

Ik weet alleen niet of dit voor Ruud de oplossing is. Krijg de indruk dat er bij hem iets anders speelt. Misschien ergens een isolatiefout, maar dat is op afstand lastig te beoordelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 00:30:49 »
Weer wat geleerd: dat ik overspraak moet voorkomen door de + en - samen laten lopen, de draden moet twisten en de decoders zo dicht mogelijk bij de blokken moet plaatsen. Daar kan ik wat mee! Ik ga aan de slag en zal laten weten of dat recalcitrante blok eindelijk eens gaat doen wat de bedoeling is. Nogmaals dank voor de hulp!

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Vreemd probleem
« Reactie #40 Gepost op: Vandaag om 07:47:07 »
Ruud,
Misschien is een data kabel wel iets om te gebruiken, en dan een afgeschermde zoals S/FTP of F/FTP waarbij getwiste aderparen in een afgeschermde folie zitten en de 4 aderparen door een mesh of folie wordt afgeschermd.
mvg Jan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 09:00:12 »
Afschermen is in dit geval een beetje overkill. Want de grote vraag is: waar ga je die afscherming dan aan verbinden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Vreemd probleem
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 12:47:12 »
Ik rijd met koploper en TAMS bezetmelders
Dit probleem heb ik ook gehad
bij tams werd toen een versterker aangeraden (die werkt prima)en de draad van de bezetmelder massa ? te controleren
Het was  bij mij een te lage spanning op de bezet melder via de meld draad
Dus mijn (tams) advies controleer de verbindingen op de melders en de rails ,en dat de draad die massa is van de melder en de centrale voldoende is

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Vreemd probleem
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 13:14:28 »
Bekend verschijnsel en om gek van te worden!

Zaken als 'Overspraak' of 'getwitter'(van voordat zelfs computers bestonden) heb ik toen ook overwogen maar toen ben ik EERST teruggegaan naar de simpele basis, de bron. En wat ik vond...... (en wat er toen gebeurde...) een doorsnede van de rails (onderbreking) voor het blok - gedaan met een slijpschijfje - was door de warmte net wel/niet contact gaan maken met de buurman/vrouw/het. Opening wat groter gemaakt en opgelost. Op een andere plek zelfde verhaal maar GEEN slijpschijf doorsnede, bleek de isolatierailschoen lek waardoor de 2 rails weer contact maakten.

Overigens krijg ik wel gewoon 'bezetmeldingen'als ik met mn vingers aan de geisoleerde rails kom. Ik vind dat niet zo vreemd. Ik weet dus niet of ik nu VW of Mercedes-monteur ben?