Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 5445 keer)

Josephes

• Offline Offline
Re: Vreemd probleem
« Reactie #30 Gepost op: Vandaag om 14:08:50 »
Of je probeert een ander bezetmelder nummer.

Jos

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: Vandaag om 14:35:31 »
Beste Ruud

Hetgeen je omschrijft komt mij niet veeemd voor. Ik heb ooit met LDT decoders precies hetzelfde probleem gehad. Die heeft, voor zover ik kan nagaan, vergelijkbare elektronica voor de bezetmelding als de Digikeijs. 

Bij mij kwam het probleem door de lengte van de bedrading tussen de decoder print en de rails (meer dan 5 meter), en dat deze in een grote bundel naast elkaar lagen. Hierdoor ontstonden storingen, die sporadisch tot bezetmeldingen leiden, zonder dat er iets op de rails stond.

Hoe lang is bij jou de bedrading tussen bezetmelder en rails? Kan je daarmee wat experimenteren?

Groet, Aiko

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 16:12:43 »
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn. Behalve de 16 klemmen die naar de meldsecties gaan heeft die module nog 16 doorverbonden klemmen voor de tegenoverliggende spoorstaaf.
Er gaan dus 2 draden vanaf de bezetmelder naar elke sectie. Die 2 draden zijn getwist en dat is een effectieve manier om overspraak te voorkomen. Er loopt een bundel draden naar meerdere secties over vele meters zonder problemen.

De meeste bezetmelders hebben niet zo'n extra klemmenrij, maar die kan je zelf maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 17:27:05 »

[

img][/img]

Hierbij een paar foto's. De afstand tussen de bezetmelder (helemaal links op de eerste foto) en het desbetreffende blok (helemaal rechts) is inderdaad best groot, de draadlengte zal ongeveer acht meter zijn. Op de laatste foto het raadsel: meldingen gaan goed tot ik een rail aansluit, want dan gaat het meteen fout bij flexrail en iets minder vaak bij het gebruik van een gewone rail. Voor de helderheid: het gaat al weken alleen om één blok, specifiek het eerste deel van drie melders. De overige geven geen probleem.

Morgen ga ik een aantal tips volgen, hopelijk dan eindelijk een positief resultaat. Meer tips zijn uiteraard welkom.

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: Vandaag om 18:03:54 »
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn.

Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)

De GBM16TS werkt met stroommeting over een tweetal Shottky diodes, en is behoorlijk ongevoelig voor storingen. Ik weet de details van de GBM16TS software niet, maar daar zal vast ook een verdere onderdrukking van stoor-signalen inzitten.

De Digikeijs werkt (voor zover ik op fotos kan zien), met een viertal gewone diodes (in de vorm van brugcellen) die via een kleine weerstand met opto-couplers is verbonden. Dit is de schakeling zoals we die meestal zien. Die is gevoeliger voor stoor-signalen.

Groet, Aiko

spock

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: Vandaag om 18:53:02 »
Even een reactie op de getoonde foto's.

De getoonde opstelling is HET recept voor spookmeldingen.
De loconet kabels kort en de kabels naar de baanvakken lang. Daarnaast liggen de kabels naar de baanvakken ook nog eens over een langere lengte knus bij elkaar.
Elektrisch gezien vormt dat een condensator en wat laat een condensator goed door? Juist, spikes (of in het nederland: overspraak).

Je kunt beter de bezetmelders verspreid onder de baan monteren en de kabels naar de baanvakken in een stervorm verbinden. Dat heeft 2 voordelen. De kabels naar de baanvakken worden korter en liggen niet dicht bij elkaar. De loconetkabels mogen gerust lang zijn, die hebben bijna geen storingen.

mvg spock

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 21:15:35 »
Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 21:49:16 »
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Hi Klaas
Weet ik  :)
Maar ik vind zelf de Mercedes GBM16T heel mooi :-)

Met de essentie van je verhaal zijn we het allemaal wel eens. Spock benadrukt dat ook. Consensus dus  :)

Aiko

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 21:56:18 »
Het is gewoon de basis van het EMC verhaal.

Ik weet alleen niet of dit voor Ruud de oplossing is. Krijg de indruk dat er bij hem iets anders speelt. Misschien ergens een isolatiefout, maar dat is op afstand lastig te beoordelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel