Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: keerlusproblemen  (gelezen 9522 keer)

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: keerlusproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2025, 09:48:31 »
OK, alles gelezen. Maar hoe verklaren jullie dan dat de kleine Sik van Roco wel goed door de lus heen en ook weer terug rijdt, en de Roco DB 218 elke keer op dezelfde plek blijft steken?

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: keerlusproblemen
« Reactie #16 Gepost op: 26 June 2025, 10:09:32 »
Wat bedoel je met : " op dezelfde plek " ?
Links of rechts in de keerlus, inrijdend of uitrijdend, motordraaistel voorop of achterop ?
En hoe is dan de beginstand  van de keerlus ?  "Fout" , dus dan moet eerst geschakeld worden, of "goed", dus dan zou de loc zonder schakelen van de module moeten kunnen doorrijden ?
En stoppen, is dat kortsluiting of geen spanning op één van de 4 stukken rail ?

Waarom al deze  vragen, kun je denken. Uiteraard om exact het gebeuren te kunnen overdenken, want de summiere info " stopt" niet geeft.

Mijn vermoeden is, dat het te maken heeft met de indeling in draaistellen, dus de stroomafname.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2025, 10:11:59 door maartenvdb »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2025, 10:23:20 »
OK, alles gelezen. Maar hoe verklaren jullie dan dat de kleine Sik van Roco wel goed door de lus heen en ook weer terug rijdt, en de Roco DB 218 elke keer op dezelfde plek blijft steken?

Alles doorlezende in de handleiding denk ikzelf dat het stuk tussen de wissel en beide isolaties in de 2 sporen het probleem zijn. Dus te dicht aan de wissel geplaatst. Mogelijk verstoord de polarisatie daar je loc/polig van de schakeling. Tis maar een idee  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6550
Re: keerlusproblemen
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2025, 13:07:24 »
Ik neem aan dat de stop van de DB 218 door kortsluiting komt ?

In combinatie met korte wielbasis (en posities stroomafname) van de sik en de lange wielbasis van DB 218 zou ik eerst eens zoeken of de DB 218 niet op 2 tegenovergesteld gepolariseerde railsecties staat.

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2025, 13:45:08 »
Zoiets bedoelde ik, ergens maakt deze een extra sluiting die niet gewenst is.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: keerlusproblemen
« Reactie #20 Gepost op: 26 June 2025, 13:46:09 »
Ik zou toch dat wissel eens aansluiten op de daar voor voorziene klemmen op die KSM, en even tueel dan nog die draden naar het wissel  andersom aansluiten, bij nog altijd een fout.
volgens de beschrijving zou deze toch van invloed "kunnen" zijn. ( stand van wissel tegenover polarisatie van de schakeling op hetzelfde moment.)
je kan de fout alleen maar vinden door te proberen, en dan oorzaken uit te sluiten.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #21 Gepost op: 26 June 2025, 14:04:12 »
Eens  (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: keerlusproblemen
« Reactie #22 Gepost op: 26 June 2025, 15:24:37 »
Heb misschien een idee over de Sik. Hierin zit een batterij, die nog een aantal seconden de stroom vasthoudt, als je hem van de rails afhaalt. Hiermee kan hij wellicht de blokkade overbruggen.
Stoppen is altijd kortsluitiing, moet de lok verplaatsen en de blokkade bij de Z21 weer opheffen.
Op de tekening stopt hij bij het kruisje links.
Heb nog wat foto's gemaakt, misschien zien jullie er nog een idee in, wat de fout is......





















Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: keerlusproblemen
« Reactie #23 Gepost op: 26 June 2025, 15:42:38 »
Volgens mij heb je alles buiten de keerlus aangesloten.
Als je in de lus van wissel 3 naar wissel 2 gaat is er geen aansluiting gemaakt.
Jos
« Laatst bewerkt op: 26 June 2025, 15:44:42 door Josephes »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: keerlusproblemen
« Reactie #24 Gepost op: 26 June 2025, 15:45:21 »
Mij vallen 2 dingen op, uit de foto's:

Wissel 3.  Deze geeft mogelijk geen spanning door aan het na het puntstuk gelegen deel van de keerlus.
Zo ongeveer wat Josephes ook zegt.

De isolatie in de messing rail (zaagsnede).  Deze heeft nog een "lip" aan de ene kant.  Mogelijk niet door en door ?  Remedie: in ieder geval wegknippen voor absolute zekerheid over de isolatie.

T.a.v. wissel 3:  die krijgt ook nog spanning van de andere kant ?  Of hoe heb je dat andere stuk aangesloten ? Maakt dat geheel deel uit van de keerlus ?

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: keerlusproblemen
« Reactie #25 Gepost op: 26 June 2025, 15:54:30 »
Nog even dit,
waarom niet dit alles alleen in de lus aansluiten in plaats van er ook nog een paar wissels bij betrekken ?

Jos

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: keerlusproblemen
« Reactie #26 Gepost op: 26 June 2025, 16:32:43 »
heb je al eens geprobeerd om de reactie  tijd in de Z21 , bij kortsluiting, te verlengen, waardoor de Z21 iets later uitvalt ?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: keerlusproblemen
« Reactie #27 Gepost op: 26 June 2025, 17:37:46 »
Op de foto's is niet te zien hoe het sporenverloop verder precies is. Als de twee sporen onder wissel 3 twee losse opstelsporen zijn dan hoeft de huidige manier van aansluiten geen probleem te zijn maar als deze sporen ergens buiten de foto op de rest van de baan aangesloten zitten dan kan daar het probleem zitten. Om dat goed te kunnen bekijken is het nodig dat het complete sporenplan getoond wordt.

Ik denk dat de oplossing erin zal liggen dat de aansluitingen van de keerlus aan de andere kant van wissel 3 moeten zitten (zie ook de opmerking van Josephes) maar zoals gezegd: om dat met zekerheid te kunnen zeggen moet eerst het hele plan op tafel komen.

Groeten,
Bert

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: keerlusproblemen
« Reactie #28 Gepost op: 26 June 2025, 17:42:36 »
Inderdaad.

Nog even dit,
waarom niet dit alles alleen in de lus aansluiten in plaats van er ook nog een paar wissels bij betrekken ?

Jos

Juist. Even, voor mij, een plaatje.



Voordat je de keerlus ingaat en verlaat, zou ik naar de wissels toe een stuk rechte rails plaatsen. De keerlus kan dan op een juiste manier reageren. De hele wisselstraat zou ik voeden vanuit de centrale dan wel een booster. Ik zou kiezen voor voldoende aansluitingen. In ieder geval beide raillassen isoleren.  Ik weet niet hoe je wissels en met name de hartstukken worden aangesloten. Hierdoor kan het gebeuren dat stukken rails geen voeding hebben dan wel kortsluitingen optreden. De polarisatie wordt dan niet door de module geregeld maar zul je een andere oplossing moet vinden.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6550
Re: keerlusproblemen
« Reactie #29 Gepost op: 26 June 2025, 18:10:04 »
Ik heb niet alles gelezen maar als ik de opmerking lees over de buffercondensator in de sik en ik zie die wissel dan vraag ik me inderdaad af of het stuk tussen puntstuk en start keerlus wel spanning heeft.

Zet even direct spanning op de keerlus , dus de keerlus module even helemaal weg halen (wel juiste polarisatie) en kijk of de loc dan door wil rijden. Zo niet dan zou ik toch wissel er uithalen en aan onderkant kijken of de doorverbinding voor naar de railstaven vanaf het puntstuk nog aanwezig is.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)