Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
TTI Bergland Express door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:55:05
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door jerrytrein
Vandaag om 15:41:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
  

Auteur Topic: keerlusproblemen  (gelezen 2788 keer)

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
keerlusproblemen
« Gepost op: 24 June 2025, 17:08:19 »
Hoi, ben bezig mijn baan op te bouwen. Wist het nog niet, maar er bleek een z.g. keerlus in te zitten. Heb hiervoor nu een module van tams, de KSM-3 gebouwd. Was leuk werk, en blijkt het nog te doen ook..... Met een Sik werkt alles goed, maar met de Roco DB 218 blijft hij elke keer steken bij het inkomen van de keerlus. Wie heeft er een suggestie, wat te doen?

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1082
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: keerlusproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2025, 18:05:25 »
Astrania,

De handleiding van TAMS KSM-3 schrift
https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/nl/001407489ML04/gebruiksaanwijzingen-en-veiligheidsinformatie-1407489-tams-elektronik-49-01136-01-ksm-3-keerlusmodule-kant-en-klare-module.pdf

De drempelwaarde voor de polariteit wissel is afhankelijk van de gebruikte gelijkspanning en moet daarom individueel middels een trimpotmeter ingesteld worden.
Om de juiste instelling te bereiken, gaat een LED op de KSM-3 aan, zodra de drempelwaarde (voor de desbetreffende modelbaan) optimaal ingesteld is.
Daarmee wordt zeker gesteld, dat beschadigingen aan de wielen, sleepcontacten en rails doeltreffend voorkomen worden en het voertuig de isolaties schokloos passeert.


Trimmpotmeter R8 10 k  (staand) Zie schema in de handleiding

Had je dat ook gedaan?

Eric

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: keerlusproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2025, 19:13:28 »
Ja, heb er wel aan gedraaid, maar led brandde niet. Dacht dat het iets met afstelling van een wissel te maken heeft, die ik er niet aan heb zitten.

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: keerlusproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 25 June 2025, 12:23:29 »
Heb er natuurlijk wel een wissel voor de lus, maar bedien deze digitaal met de Z21....... wat nu verder?

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: keerlusproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2025, 12:33:44 »
Astrantia,

Het gaat hier niet over het wissel waarover de trein rijdt  maar over het omschakelen van de polariteit van de spanning, na het overschrijden van de rail-onderbreking. ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8104
Re: keerlusproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2025, 12:50:50 »
Heb je alle isolaties op de juiste plek zitten?
Misschien een schemaatje hoe je het nu hebt aangesloten plaatsen.
Gr.
Eric

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: keerlusproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 25 June 2025, 16:48:22 »
Hier nog even een simpele tekening  :-[ van de keerlus gemaakt..... Heb ook de isolaties aangegeven. Snap er nog niets van. De Sik van Roco gaat er perfect door, van twee kanten, zou je toch zeggen dat de lus het goed doet, en de DB 218 van Roco blijft bij het kruisje bij de pijl steken. Heb nog wat gedraaid aan de potmeter, maar heb het ledje nog nooit zien branden. Alles Zou het misschien kunnen, dat de wielen van de Sik dichterbij staan dan van de DB 218? Ook alle soldeerpunten van de KSM-3 onder een loep nagekeken, en met een koperborsteltje nog voor de zekerheid schoongemaakt, ziet er verder goed uit.



saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: keerlusproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 25 June 2025, 20:15:36 »
Als je de handleiding van de KSM-3 leest, zie je ergens staan dat het wissel tegelijkertijd ( op het juist ogenblik ) moet omgeschakeld worden.
Is dat bij jou het geval ?, want volgens de handleiding zou dat een probleem kunnen geven.

4.1. Die Kehrschleife von der Anlage trennen Trennen Sie zunächst die Kehrschleife komplett vom übrigen Gleisnetz. Die beiden Trennstellen sollten möglichst direkt an der Weiche angeordnet werden.

Jeder der beiden Trennstellen ist eine Weichenstellung fest zugeordnet. Ob es sich um die Stellung "Abzweig" oder "geradeaus" handelt, ist von der konkreten Einbausituation abhängig. Daher müssen Sie nach dem Anschluss prüfen, ob die Weiche "richtig" schaltet, wenn die Lok beim Ausfahren aus der Kehrschleife die Trennstelle überquert. Ist das nicht der Fall, müssen Sie die beiden Weichenanschlüsse (X3-1 und X3-3) miteinander vertauschen.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: keerlusproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 25 June 2025, 21:54:18 »
Geef eens een volledig schema waarbij je ook aangeeft hoe je het hartstuk van de wissel hebt gepolariseerd.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: keerlusproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2025, 23:15:33 »
Is me nog niet duidelijk wat nu de ,,wissel" is? Er zit ook nog een groen stekkertje aan de module, met 3 aansluitingen eraan. Waar moet dit nu aangesloten worden? Zit op het schema gewoon tegen de rail aangeplakt.....

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17722
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2025, 23:21:43 »
Lees pagina 25 en 26 van de genoemde gebruiksaanwijzing eens. Een wissel is optioneel en kan aangesloten worden, het moet niet.

En dat is niet tegen de wissel aangeplakt, dat zijn de 3 aansluitingen van een wisselaandrijving :)

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: keerlusproblemen
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2025, 23:43:56 »
Die wissel heb ik er al aangesloten zitten, aangedreven door een decoder via de Z21 op een tablet. Ik hoef dus dat groene stekkertje niet te gebruiken.....

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17722
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #12 Gepost op: 26 June 2025, 00:10:49 »
Maar die aansluiting is juist daarvoor.... om die wissel door de keerlusschakeling te laten bedienen.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
  • Confusius zei het al.
Re: keerlusproblemen
« Reactie #13 Gepost op: 26 June 2025, 02:59:03 »
Ja, dat kan maar het moet niet. Evenzo met de stand van de wissel wat hierboven al eens aangehaald is. Het wissel dient in de juiste stand te staan voor het in- nen uitrijden. Hoe je dat regelt is bijzaak en heeft niets met het ompolen van de keerlus te maken. Men dwaalt weer af in bijzaken.
Het feit dat het ledje niet aan wil gaan is mi veel belangrijker. De module doet niets anders dan een kortsluiting detecteren en daarop reageren door de polariteit om te wisselen. Hierbij is de te detecteren kortsluitstroom het referentiepunt. Je zult dus met meetapparatuur aan de slag moeten om uit te vogelen hoe groot die is bij de Sik en bij de BR218.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17722
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #14 Gepost op: 26 June 2025, 08:29:20 »
Ja, dat kan maar het moet niet. Evenzo met de stand van de wissel wat hierboven al eens aangehaald is. Het wissel dient in de juiste stand te staan voor het in- nen uitrijden. Hoe je dat regelt is bijzaak en heeft niets met het ompolen van de keerlus te maken. Men dwaalt weer af in bijzaken.

We dwalen niet af in bijzaken en je moet goed lezen:

Lees pagina 25 en 26 van de genoemde gebruiksaanwijzing eens. Een wissel is optioneel en kan aangesloten worden, het moet niet.

En dat is niet tegen de wissel aangeplakt, dat zijn de 3 aansluitingen van een wisselaandrijving :)