Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:32:06
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 13:14:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 08:14:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
  

Auteur Topic: keerlusproblemen  (gelezen 2776 keer)

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: keerlusproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2025, 09:48:31 »
OK, alles gelezen. Maar hoe verklaren jullie dan dat de kleine Sik van Roco wel goed door de lus heen en ook weer terug rijdt, en de Roco DB 218 elke keer op dezelfde plek blijft steken?

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: keerlusproblemen
« Reactie #16 Gepost op: 26 June 2025, 10:09:32 »
Wat bedoel je met : " op dezelfde plek " ?
Links of rechts in de keerlus, inrijdend of uitrijdend, motordraaistel voorop of achterop ?
En hoe is dan de beginstand  van de keerlus ?  "Fout" , dus dan moet eerst geschakeld worden, of "goed", dus dan zou de loc zonder schakelen van de module moeten kunnen doorrijden ?
En stoppen, is dat kortsluiting of geen spanning op één van de 4 stukken rail ?

Waarom al deze  vragen, kun je denken. Uiteraard om exact het gebeuren te kunnen overdenken, want de summiere info " stopt" niet geeft.

Mijn vermoeden is, dat het te maken heeft met de indeling in draaistellen, dus de stroomafname.
« Laatst bewerkt op: 26 June 2025, 10:11:59 door maartenvdb »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17721
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #17 Gepost op: 26 June 2025, 10:23:20 »
OK, alles gelezen. Maar hoe verklaren jullie dan dat de kleine Sik van Roco wel goed door de lus heen en ook weer terug rijdt, en de Roco DB 218 elke keer op dezelfde plek blijft steken?

Alles doorlezende in de handleiding denk ikzelf dat het stuk tussen de wissel en beide isolaties in de 2 sporen het probleem zijn. Dus te dicht aan de wissel geplaatst. Mogelijk verstoord de polarisatie daar je loc/polig van de schakeling. Tis maar een idee  ;)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
Re: keerlusproblemen
« Reactie #18 Gepost op: 26 June 2025, 13:07:24 »
Ik neem aan dat de stop van de DB 218 door kortsluiting komt ?

In combinatie met korte wielbasis (en posities stroomafname) van de sik en de lange wielbasis van DB 218 zou ik eerst eens zoeken of de DB 218 niet op 2 tegenovergesteld gepolariseerde railsecties staat.


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17721
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #19 Gepost op: 26 June 2025, 13:45:08 »
Zoiets bedoelde ik, ergens maakt deze een extra sluiting die niet gewenst is.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: keerlusproblemen
« Reactie #20 Gepost op: 26 June 2025, 13:46:09 »
Ik zou toch dat wissel eens aansluiten op de daar voor voorziene klemmen op die KSM, en even tueel dan nog die draden naar het wissel  andersom aansluiten, bij nog altijd een fout.
volgens de beschrijving zou deze toch van invloed "kunnen" zijn. ( stand van wissel tegenover polarisatie van de schakeling op hetzelfde moment.)
je kan de fout alleen maar vinden door te proberen, en dan oorzaken uit te sluiten.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17721
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: keerlusproblemen
« Reactie #21 Gepost op: 26 June 2025, 14:04:12 »
Eens  (y)

astrantia

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: keerlusproblemen
« Reactie #22 Gepost op: 26 June 2025, 15:24:37 »
Heb misschien een idee over de Sik. Hierin zit een batterij, die nog een aantal seconden de stroom vasthoudt, als je hem van de rails afhaalt. Hiermee kan hij wellicht de blokkade overbruggen.
Stoppen is altijd kortsluitiing, moet de lok verplaatsen en de blokkade bij de Z21 weer opheffen.
Op de tekening stopt hij bij het kruisje links.
Heb nog wat foto's gemaakt, misschien zien jullie er nog een idee in, wat de fout is......





















Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: keerlusproblemen
« Reactie #23 Gepost op: 26 June 2025, 15:42:38 »
Volgens mij heb je alles buiten de keerlus aangesloten.
Als je in de lus van wissel 3 naar wissel 2 gaat is er geen aansluiting gemaakt.
Jos
« Laatst bewerkt op: 26 June 2025, 15:44:42 door Josephes »

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 400
Re: keerlusproblemen
« Reactie #24 Gepost op: 26 June 2025, 15:45:21 »
Mij vallen 2 dingen op, uit de foto's:

Wissel 3.  Deze geeft mogelijk geen spanning door aan het na het puntstuk gelegen deel van de keerlus.
Zo ongeveer wat Josephes ook zegt.

De isolatie in de messing rail (zaagsnede).  Deze heeft nog een "lip" aan de ene kant.  Mogelijk niet door en door ?  Remedie: in ieder geval wegknippen voor absolute zekerheid over de isolatie.

T.a.v. wissel 3:  die krijgt ook nog spanning van de andere kant ?  Of hoe heb je dat andere stuk aangesloten ? Maakt dat geheel deel uit van de keerlus ?

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: keerlusproblemen
« Reactie #25 Gepost op: 26 June 2025, 15:54:30 »
Nog even dit,
waarom niet dit alles alleen in de lus aansluiten in plaats van er ook nog een paar wissels bij betrekken ?

Jos

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
Re: keerlusproblemen
« Reactie #26 Gepost op: 26 June 2025, 16:32:43 »
heb je al eens geprobeerd om de reactie  tijd in de Z21 , bij kortsluiting, te verlengen, waardoor de Z21 iets later uitvalt ?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: keerlusproblemen
« Reactie #27 Gepost op: 26 June 2025, 17:37:46 »
Op de foto's is niet te zien hoe het sporenverloop verder precies is. Als de twee sporen onder wissel 3 twee losse opstelsporen zijn dan hoeft de huidige manier van aansluiten geen probleem te zijn maar als deze sporen ergens buiten de foto op de rest van de baan aangesloten zitten dan kan daar het probleem zitten. Om dat goed te kunnen bekijken is het nodig dat het complete sporenplan getoond wordt.

Ik denk dat de oplossing erin zal liggen dat de aansluitingen van de keerlus aan de andere kant van wissel 3 moeten zitten (zie ook de opmerking van Josephes) maar zoals gezegd: om dat met zekerheid te kunnen zeggen moet eerst het hele plan op tafel komen.

Groeten,
Bert

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: keerlusproblemen
« Reactie #28 Gepost op: 26 June 2025, 17:42:36 »
Inderdaad.

Nog even dit,
waarom niet dit alles alleen in de lus aansluiten in plaats van er ook nog een paar wissels bij betrekken ?

Jos

Juist. Even, voor mij, een plaatje.



Voordat je de keerlus ingaat en verlaat, zou ik naar de wissels toe een stuk rechte rails plaatsen. De keerlus kan dan op een juiste manier reageren. De hele wisselstraat zou ik voeden vanuit de centrale dan wel een booster. Ik zou kiezen voor voldoende aansluitingen. In ieder geval beide raillassen isoleren.  Ik weet niet hoe je wissels en met name de hartstukken worden aangesloten. Hierdoor kan het gebeuren dat stukken rails geen voeding hebben dan wel kortsluitingen optreden. De polarisatie wordt dan niet door de module geregeld maar zul je een andere oplossing moet vinden.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
Re: keerlusproblemen
« Reactie #29 Gepost op: 26 June 2025, 18:10:04 »
Ik heb niet alles gelezen maar als ik de opmerking lees over de buffercondensator in de sik en ik zie die wissel dan vraag ik me inderdaad af of het stuk tussen puntstuk en start keerlus wel spanning heeft.

Zet even direct spanning op de keerlus , dus de keerlus module even helemaal weg halen (wel juiste polarisatie) en kijk of de loc dan door wil rijden. Zo niet dan zou ik toch wissel er uithalen en aan onderkant kijken of de doorverbinding voor naar de railstaven vanaf het puntstuk nog aanwezig is.