Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:48
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
  

Auteur Topic: Piko 1136 van AC naar DC  (gelezen 4535 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Piko 1136 van AC naar DC
« Gepost op: 21 June 2025, 16:52:53 »
Ik heb een tijd geleden een Piko 1136 op marktplaats gekocht. Helaas had ik niet goed gekeken, want na ontvangst bleek het een AC versie te zijn. Mijn fout...  ::)

Ik kan hem natuurlijk weer verkopen, maar ik hou wel van een beetje knutselen. Dus ik wil hem ombouwen naar DCC.
Wat moet ik aanpassen?

Als ik het goed begrijp kan ik de decoder laten zitten, ik ben alleen niet zeker van de wielen?
Ik heb ook nog een Piko 1111, wel een DC versie, dus ik heb beide geopend om te kijken wat de verschillen zijn:



Bij de AC versie zie ik links een extra zwart draadje. Aan de rechterkant heb ik ook een extra zwart draadje maar mis ik een rood draadje.
Heeft iemand al ervaring met deze ombouw? En kan hij/zij mij vertellen wat ik moet aanpassen?

Alvast bedankt voor de tips  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4321
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2025, 17:04:42 »
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd

Anyway, rood gaat naar de sleper, dus die moet los en dan kan je de sleper verwijderen.

Daar waar rood zit moeten dan de zwarte draadjes van 1 kant van de wielen op geplaatst worden.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2025, 17:47:10 »
Vergeet ook niet dat de AC modellen een hogere flens hebben,  dus ik weet niet met welke rail code je rijd 70, 75, 83, 100?
Mvg Mark

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2025, 17:50:08 »
En controleer of de wielen geïsoleerd zijn t.o.v. elkaar. Echte AC wielen zijn dat niet en dat levert kortsluiting op een DC baan op. Ook kunnen de flenzen van de AC wielen hoger zijn en op een DC baan voor ontsporingen zorgen. Bij Piko kun je heel makkelijk een setje DC wielen bestellen.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2025, 17:55:05 »
Voor zo ver ik het weet zijn bij piko modellen altijd de wielen geïsoleerd van elkaar maakt niet uit of het een DC of AC modellen is!
Ja je kunt andere wielen bestellen maar dan ben je bij elkaar al snel een 30 a 35 euro verder, dan is de goedkoper optie verkopen of wisselen met DC model!
Als het om een 2200 ging had ik nog wel DC wielen liggen maar van de 1100 helaas niet!
Mvg Mark

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2025, 18:20:51 »
Mijn ervaring is weer precies andersom, tot nu waren de wielen van AC modellen van piko niet geïsoleerd,  met uitzondering van de NS 2000.
Je zult de wielen dus zeer waarschijnlijk moeten vervangen door geïsoleerde.
Verder is het een kwestie van de rode draad van de sleper verwijderen, inclusief de sleper uiteraard en de stroomafname vannde wielen op de juiste plaats solderen

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1823
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2025, 21:23:21 »
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd

Dat vermoeden heb ik ook.
Het lijkt me een DC versie te zijn die AC geschikt gemaakt is.
Hierbij baseer ik me (los van het soldeergebraad) op de 25V elco die me voor AC (analoog) niet geschikt lijkt.
Met een beetje geluk zitten er dus al DC wielen onder.
De rest van de aanpassingen gewoon afkijken bij het DC model dat je al hebt.

Bart
« Laatst bewerkt op: 21 June 2025, 21:28:57 door Bahn-AG »

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2025, 22:33:21 »
Is 100% een AC omdat er 4 zwarte draden zijn DC is altijd rood en zwart.
En de buffers condensator zit volgens mij in elk model.
Ook het solderen is handwerk dus het kan gewoon fabrieks af zo zijn.
Mvg Mark

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2025, 22:51:54 »
Maar ze leveren geen bak en braad werk af.

Mvg Johan

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #9 Gepost op: 22 June 2025, 10:35:16 »
Ik had ook het idee dat er eerder aan gesoldeerd is. Maar hij kwam wel in een doos met AC sticker erop.
Dus ik weet niet wat ermee gebeurt is. Misschien, misschien de eerste dag van de stagaire in de Piko fabriek  ;)

Ik ga later vandaag de draden die anders zijn dan de DC-versie loshalen, en dan eens meten of ik verbinding heb met alleen de linkse danwel de rechtse wielen.
Dan weet ik ook meteen of de wielen geïsoleerd zijn, want ik kan het moeilijk zien.
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • Confusius zei het al.
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #10 Gepost op: 22 June 2025, 13:13:03 »
Ook dien je, in plaats van de sleper, wielslepers te monteren die de stroom van de rechter wielen afneemt. Deze komt over het algemeen in plaats van de puko sleper onder dezelfde bevestigingsschroef.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #11 Gepost op: 22 June 2025, 17:55:09 »
Mijn ervaring is weer precies andersom, tot nu waren de wielen van AC modellen van piko niet geïsoleerd,  met uitzondering van de NS 2000.
Je zult de wielen dus zeer waarschijnlijk moeten vervangen door geïsoleerde.
Verder is het een kwestie van de rode draad van de sleper verwijderen, inclusief de sleper uiteraard en de stroomafname vannde wielen op de juiste plaats solderen

Ja de wielen zijn echte ~ wielen en hebben aan beide zijden stroomafname.
Grtz. Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2025, 19:12:04 »
Wat bedoel je met "aan beide zijden stroomafname"? Zitten er aan beide kanten stroomafnameveertjes tegen de wielen?  Zijn de wielen echt ongeïsoleerd, heb je ze los gemeten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #13 Gepost op: 22 June 2025, 23:49:35 »
Heel kort Ja & Ja
Grtz. Frits

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #14 Gepost op: 23 June 2025, 09:02:19 »
Ik heb een DC 1136 die uit de kast gevallen is en de kap op de hoek gebroken is. Daar zou een nieuwe kap op moeten. We kunnen er via PM over praten of je dit model kunt overnemen, als je interesse hebt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.