Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:51:54
Railcom zender bouwen
door
bask185
Vandaag
om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
Vandaag
om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko 1136 van AC naar DC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko 1136 van AC naar DC (gelezen 320 keer)
Automatic-rock
Offline
Berichten: 1061
Impressionistisch Modelbouwer
Piko 1136 van AC naar DC
«
Gepost op:
Vandaag
om 16:52:53 »
Ik heb een tijd geleden een Piko 1136 op marktplaats gekocht. Helaas had ik niet goed gekeken, want na ontvangst bleek het een AC versie te zijn. Mijn fout...
Ik kan hem natuurlijk weer verkopen, maar ik hou wel van een beetje knutselen. Dus ik wil hem ombouwen naar DCC.
Wat moet ik aanpassen?
Als ik het goed begrijp kan ik de decoder laten zitten, ik ben alleen niet zeker van de wielen?
Ik heb ook nog een Piko 1111, wel een DC versie, dus ik heb beide geopend om te kijken wat de verschillen zijn:
Bij de AC versie zie ik links een extra zwart draadje. Aan de rechterkant heb ik ook een extra zwart draadje maar mis ik een rood draadje.
Heeft iemand al ervaring met deze ombouw? En kan hij/zij mij vertellen wat ik moet aanpassen?
Alvast bedankt voor de tips
Gelogd
Vriendelijke groet, Benno
Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:
Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op:
automatic-rock.nl
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4230
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 17:04:42 »
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd
Anyway, rood gaat naar de sleper, dus die moet los en dan kan je de sleper verwijderen.
Daar waar rood zit moeten dan de zwarte draadjes van 1 kant van de wielen op geplaatst worden.
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
hmmglaser
Offline
Berichten: 380
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 17:47:10 »
Vergeet ook niet dat de AC modellen een hogere flens hebben, dus ik weet niet met welke rail code je rijd 70, 75, 83, 100?
Gelogd
Mvg Mark
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5348
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 17:50:08 »
En controleer of de wielen geïsoleerd zijn t.o.v. elkaar. Echte AC wielen zijn dat niet en dat levert kortsluiting op een DC baan op. Ook kunnen de flenzen van de AC wielen hoger zijn en op een DC baan voor ontsporingen zorgen. Bij Piko kun je heel makkelijk een setje DC wielen bestellen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
hmmglaser
Offline
Berichten: 380
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 17:55:05 »
Voor zo ver ik het weet zijn bij piko modellen altijd de wielen geïsoleerd van elkaar maakt niet uit of het een DC of AC modellen is!
Ja je kunt andere wielen bestellen maar dan ben je bij elkaar al snel een 30 a 35 euro verder, dan is de goedkoper optie verkopen of wisselen met DC model!
Als het om een 2200 ging had ik nog wel DC wielen liggen maar van de 1100 helaas niet!
Gelogd
Mvg Mark
Remco vM
Offline
Berichten: 3234
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 18:20:51 »
Mijn ervaring is weer precies andersom, tot nu waren de wielen van AC modellen van piko niet geïsoleerd, met uitzondering van de NS 2000.
Je zult de wielen dus zeer waarschijnlijk moeten vervangen door geïsoleerde.
Verder is het een kwestie van de rode draad van de sleper verwijderen, inclusief de sleper uiteraard en de stroomafname vannde wielen op de juiste plaats solderen
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1734
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 21:23:21 »
Citaat van: Martijn193 op
Vandaag
om 17:04:42
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd
Dat vermoeden heb ik ook.
Het lijkt me een DC versie te zijn die AC geschikt gemaakt is.
Hierbij baseer ik me (los van het soldeergebraad) op de 25V elco die me voor AC (analoog) niet geschikt lijkt.
Met een beetje geluk zitten er dus al DC wielen onder.
De rest van de aanpassingen gewoon afkijken bij het DC model dat je al hebt.
Bart
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 21:28:57 door Bahn-AG
»
Gelogd
hmmglaser
Offline
Berichten: 380
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #7 Gepost op:
Vandaag
om 22:33:21 »
Is 100% een AC omdat er 4 zwarte draden zijn DC is altijd rood en zwart.
En de buffers condensator zit volgens mij in elk model.
Ook het solderen is handwerk dus het kan gewoon fabrieks af zo zijn.
Gelogd
Mvg Mark
Blausee-Mitholz
Offline
Berichten: 1239
Re: Piko 1136 van AC naar DC
«
Reactie #8 Gepost op:
Vandaag
om 22:51:54 »
Maar ze leveren geen bak en braad werk af.
Mvg Johan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko 1136 van AC naar DC