Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Piko 1136 van AC naar DC  (gelezen 4208 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Piko 1136 van AC naar DC
« Gepost op: 21 June 2025, 16:52:53 »
Ik heb een tijd geleden een Piko 1136 op marktplaats gekocht. Helaas had ik niet goed gekeken, want na ontvangst bleek het een AC versie te zijn. Mijn fout...  ::)

Ik kan hem natuurlijk weer verkopen, maar ik hou wel van een beetje knutselen. Dus ik wil hem ombouwen naar DCC.
Wat moet ik aanpassen?

Als ik het goed begrijp kan ik de decoder laten zitten, ik ben alleen niet zeker van de wielen?
Ik heb ook nog een Piko 1111, wel een DC versie, dus ik heb beide geopend om te kijken wat de verschillen zijn:



Bij de AC versie zie ik links een extra zwart draadje. Aan de rechterkant heb ik ook een extra zwart draadje maar mis ik een rood draadje.
Heeft iemand al ervaring met deze ombouw? En kan hij/zij mij vertellen wat ik moet aanpassen?

Alvast bedankt voor de tips  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2025, 17:04:42 »
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd

Anyway, rood gaat naar de sleper, dus die moet los en dan kan je de sleper verwijderen.

Daar waar rood zit moeten dan de zwarte draadjes van 1 kant van de wielen op geplaatst worden.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2025, 17:47:10 »
Vergeet ook niet dat de AC modellen een hogere flens hebben,  dus ik weet niet met welke rail code je rijd 70, 75, 83, 100?
Mvg Mark

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2025, 17:50:08 »
En controleer of de wielen geïsoleerd zijn t.o.v. elkaar. Echte AC wielen zijn dat niet en dat levert kortsluiting op een DC baan op. Ook kunnen de flenzen van de AC wielen hoger zijn en op een DC baan voor ontsporingen zorgen. Bij Piko kun je heel makkelijk een setje DC wielen bestellen.


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2025, 17:55:05 »
Voor zo ver ik het weet zijn bij piko modellen altijd de wielen geïsoleerd van elkaar maakt niet uit of het een DC of AC modellen is!
Ja je kunt andere wielen bestellen maar dan ben je bij elkaar al snel een 30 a 35 euro verder, dan is de goedkoper optie verkopen of wisselen met DC model!
Als het om een 2200 ging had ik nog wel DC wielen liggen maar van de 1100 helaas niet!
Mvg Mark

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2025, 18:20:51 »
Mijn ervaring is weer precies andersom, tot nu waren de wielen van AC modellen van piko niet geïsoleerd,  met uitzondering van de NS 2000.
Je zult de wielen dus zeer waarschijnlijk moeten vervangen door geïsoleerde.
Verder is het een kwestie van de rode draad van de sleper verwijderen, inclusief de sleper uiteraard en de stroomafname vannde wielen op de juiste plaats solderen

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2025, 21:23:21 »
Zo te zien is er aan de ac versie al een keer gesoldeerd

Dat vermoeden heb ik ook.
Het lijkt me een DC versie te zijn die AC geschikt gemaakt is.
Hierbij baseer ik me (los van het soldeergebraad) op de 25V elco die me voor AC (analoog) niet geschikt lijkt.
Met een beetje geluk zitten er dus al DC wielen onder.
De rest van de aanpassingen gewoon afkijken bij het DC model dat je al hebt.

Bart
« Laatst bewerkt op: 21 June 2025, 21:28:57 door Bahn-AG »

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2025, 22:33:21 »
Is 100% een AC omdat er 4 zwarte draden zijn DC is altijd rood en zwart.
En de buffers condensator zit volgens mij in elk model.
Ook het solderen is handwerk dus het kan gewoon fabrieks af zo zijn.
Mvg Mark

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2025, 22:51:54 »
Maar ze leveren geen bak en braad werk af.

Mvg Johan

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #9 Gepost op: 22 June 2025, 10:35:16 »
Ik had ook het idee dat er eerder aan gesoldeerd is. Maar hij kwam wel in een doos met AC sticker erop.
Dus ik weet niet wat ermee gebeurt is. Misschien, misschien de eerste dag van de stagaire in de Piko fabriek  ;)

Ik ga later vandaag de draden die anders zijn dan de DC-versie loshalen, en dan eens meten of ik verbinding heb met alleen de linkse danwel de rechtse wielen.
Dan weet ik ook meteen of de wielen geïsoleerd zijn, want ik kan het moeilijk zien.
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
  • Confusius zei het al.
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #10 Gepost op: 22 June 2025, 13:13:03 »
Ook dien je, in plaats van de sleper, wielslepers te monteren die de stroom van de rechter wielen afneemt. Deze komt over het algemeen in plaats van de puko sleper onder dezelfde bevestigingsschroef.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #11 Gepost op: 22 June 2025, 17:55:09 »
Mijn ervaring is weer precies andersom, tot nu waren de wielen van AC modellen van piko niet geïsoleerd,  met uitzondering van de NS 2000.
Je zult de wielen dus zeer waarschijnlijk moeten vervangen door geïsoleerde.
Verder is het een kwestie van de rode draad van de sleper verwijderen, inclusief de sleper uiteraard en de stroomafname vannde wielen op de juiste plaats solderen

Ja de wielen zijn echte ~ wielen en hebben aan beide zijden stroomafname.
Grtz. Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2025, 19:12:04 »
Wat bedoel je met "aan beide zijden stroomafname"? Zitten er aan beide kanten stroomafnameveertjes tegen de wielen?  Zijn de wielen echt ongeïsoleerd, heb je ze los gemeten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #13 Gepost op: 22 June 2025, 23:49:35 »
Heel kort Ja & Ja
Grtz. Frits

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Piko 1136 van AC naar DC
« Reactie #14 Gepost op: 23 June 2025, 09:02:19 »
Ik heb een DC 1136 die uit de kast gevallen is en de kap op de hoek gebroken is. Daar zou een nieuwe kap op moeten. We kunnen er via PM over praten of je dit model kunt overnemen, als je interesse hebt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.