Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Overbufferen  (gelezen 2669 keer)

MadhouseNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Overbufferen
« Gepost op: 04 June 2025, 00:27:46 »
Beste

Tegen het overbufferen van de piko hobby locs heb ik onderstaande bussen gevonden . Echter snap ik niet helemaal hoe je deze goed kunt gebruiken , gezien dan bijvoorbeeld een fl profi kortkoppeling niet helemaal goed vast klikt omdat dan de schacht te lang is ?

Mvg




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2025, 09:43:38 »
Dit kun je oplossen door de zwaluwstaart in de huls vast te lijmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Overbufferen
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2025, 10:08:51 »
Of de schacht aan de achterkant in te korten (indien mogeleijk)
gr. Ed

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 635
Re: Overbufferen
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2025, 10:33:13 »
Tegen overbuffering kan ook een verstelbare kortkoppeling van fleischmann 6570 en een verstelbareverstelbare kortkoppeling kopen van roco 40287.
Dan kan je de fleischmann koppeling in de roco houder plaatsen en verstellen.
Eén koppeling langs één kant van de wagon is misschien al genoeg, zo is de koppeling iets langer dan de vaste koppeling.
Onderaan een beeld met het verschil in lengte van de vaste en verstelbare Roco koppeling.
In Nederland dus ook te koop.

https://www.huider.nl/fleischmann-6570-profi-kupplungskopf

https://www.huider.nl/roco-40287-kk-kopf-verstellbar-2-st




spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2690
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Overbufferen
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2025, 10:50:37 »
Ik heb geen hobby, maar gewone Piko locs en werk ook met FLM profi koppelingen. Ik heb echter geen problemen met overbufferen? Met welke boogstralen werk je?

Groeten,
Rogier

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: Overbufferen
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2025, 11:11:55 »
Bij sommige hobbyloks zitten/zaten halverwege de koppelingsschachten 2 gleufjes, waarin de insteekkoppelingen halverwege gefixeerd worden en dientengevolge een langere koppelingsafstand hebben.
Om te voorkomen dat de koppelingen bij duwverkeer alsnog verder naar binnen geduwd worden tot de tweede aanslag met de korte koppelafstand kun je afstandshouders plaatsen (#56036) om dat te voorkomen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2025, 11:41:29 »
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Overbufferen
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2025, 19:00:53 »
Ja, dat staat ook bij de beschrijving van Piko, maar dan vraag ik me toch af om welke modellen het gaat. Normaal staat de schacht van een loc zonder mechaniek ook verder naar voren. Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1261
Re: Overbufferen
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2025, 19:05:15 »
Hoezo lijmen?
In mijn uitleg hierboven staat niets over lijmen...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Overbufferen
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2025, 19:14:11 »
Ik denk dat Henk zijn reactie terugslaat op bericht #1

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Overbufferen
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2025, 20:26:56 »
Dat klopt, maar inmiddels ook de uitleg gelezen. Kennelijk een typisch Piko-dingetje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4560
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Overbufferen
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2025, 20:40:15 »
Wie weet. Mijn Piko’s hebben er geen last van.

@MadhouseNL: Misschien kun je een foto van de onderkant van de lok plaatsen?

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
Re: Overbufferen
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2025, 21:16:04 »
Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.

Dat lijkt mij ook niet een goed idee. Eenmaal vastgelijmd kan je geen koppeling meer vervangen of kan een evt. nieuwe eigenaar die niet meer wisselen.

Ik heb aardig wat Piko locs en een daarvan heeft ook zo een passtukje nodig om de schacht iets te verlengen. Ik heb overigens ook een Roco die dat nodig heeft. Dat stukje plastic verhelpt het probleem zonder lijm.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

vader057

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Overbufferen
« Reactie #13 Gepost op: 05 June 2025, 08:22:25 »
Hallo,

Kijk ook even op de Piko site onder Faqs. Hier staat het helemaal beschreven, met afbeeldingen, hoe dit op te lossen is.
De site kan in Duits of Engels gezet worden.
Groet en succes,
Hans
https://www.piko-shop.de/de/seite/fragen-zu-h0-57.html

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Overbufferen
« Reactie #14 Gepost op: 05 June 2025, 08:41:57 »
Ja, ik heb het gelezen. Het gaat om de hobbylocs br185 en br189. Je moet zelf gleufjes in de schacht vijlen en dan kan een kortkoppeling met dat passtukje worden geplaatst.
Die aanpak kende ik nog niet.

Er zijn locs die bewust te korte schachten hebben, opdat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Denk aan de Roco 2400 (geen mechaniek) en de Piko 2000 (wel mechaniek). Dan wordt het passtukje ook meegeleverd.

Maar meestal staan/stonden de schachten voldoende ver naar voren dat ook zonder mechaniek een kortkoppeling als de Profi kan worden geplaatst. Denk aan de oude Roco 1600.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.