Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Modeltreinen Pierre Dominique door saskia
Vandaag om 19:29:03
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Overbufferen  (gelezen 2463 keer)

MadhouseNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Overbufferen
« Gepost op: 04 June 2025, 00:27:46 »
Beste

Tegen het overbufferen van de piko hobby locs heb ik onderstaande bussen gevonden . Echter snap ik niet helemaal hoe je deze goed kunt gebruiken , gezien dan bijvoorbeeld een fl profi kortkoppeling niet helemaal goed vast klikt omdat dan de schacht te lang is ?

Mvg




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2025, 09:43:38 »
Dit kun je oplossen door de zwaluwstaart in de huls vast te lijmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: Overbufferen
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2025, 10:08:51 »
Of de schacht aan de achterkant in te korten (indien mogeleijk)
gr. Ed

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 628
Re: Overbufferen
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2025, 10:33:13 »
Tegen overbuffering kan ook een verstelbare kortkoppeling van fleischmann 6570 en een verstelbareverstelbare kortkoppeling kopen van roco 40287.
Dan kan je de fleischmann koppeling in de roco houder plaatsen en verstellen.
Eén koppeling langs één kant van de wagon is misschien al genoeg, zo is de koppeling iets langer dan de vaste koppeling.
Onderaan een beeld met het verschil in lengte van de vaste en verstelbare Roco koppeling.
In Nederland dus ook te koop.

https://www.huider.nl/fleischmann-6570-profi-kupplungskopf

https://www.huider.nl/roco-40287-kk-kopf-verstellbar-2-st




spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Overbufferen
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2025, 10:50:37 »
Ik heb geen hobby, maar gewone Piko locs en werk ook met FLM profi koppelingen. Ik heb echter geen problemen met overbufferen? Met welke boogstralen werk je?

Groeten,
Rogier

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1151
Re: Overbufferen
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2025, 11:11:55 »
Bij sommige hobbyloks zitten/zaten halverwege de koppelingsschachten 2 gleufjes, waarin de insteekkoppelingen halverwege gefixeerd worden en dientengevolge een langere koppelingsafstand hebben.
Om te voorkomen dat de koppelingen bij duwverkeer alsnog verder naar binnen geduwd worden tot de tweede aanslag met de korte koppelafstand kun je afstandshouders plaatsen (#56036) om dat te voorkomen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2025, 11:41:29 »
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Overbufferen
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2025, 19:00:53 »
Ja, dat staat ook bij de beschrijving van Piko, maar dan vraag ik me toch af om welke modellen het gaat. Normaal staat de schacht van een loc zonder mechaniek ook verder naar voren. Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1151
Re: Overbufferen
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2025, 19:05:15 »
Hoezo lijmen?
In mijn uitleg hierboven staat niets over lijmen...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Overbufferen
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2025, 19:14:11 »
Ik denk dat Henk zijn reactie terugslaat op bericht #1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Overbufferen
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2025, 20:26:56 »
Dat klopt, maar inmiddels ook de uitleg gelezen. Kennelijk een typisch Piko-dingetje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Overbufferen
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2025, 20:40:15 »
Wie weet. Mijn Piko’s hebben er geen last van.

@MadhouseNL: Misschien kun je een foto van de onderkant van de lok plaatsen?

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
Re: Overbufferen
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2025, 21:16:04 »
Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.

Dat lijkt mij ook niet een goed idee. Eenmaal vastgelijmd kan je geen koppeling meer vervangen of kan een evt. nieuwe eigenaar die niet meer wisselen.

Ik heb aardig wat Piko locs en een daarvan heeft ook zo een passtukje nodig om de schacht iets te verlengen. Ik heb overigens ook een Roco die dat nodig heeft. Dat stukje plastic verhelpt het probleem zonder lijm.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

vader057

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Overbufferen
« Reactie #13 Gepost op: 05 June 2025, 08:22:25 »
Hallo,

Kijk ook even op de Piko site onder Faqs. Hier staat het helemaal beschreven, met afbeeldingen, hoe dit op te lossen is.
De site kan in Duits of Engels gezet worden.
Groet en succes,
Hans
https://www.piko-shop.de/de/seite/fragen-zu-h0-57.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Overbufferen
« Reactie #14 Gepost op: 05 June 2025, 08:41:57 »
Ja, ik heb het gelezen. Het gaat om de hobbylocs br185 en br189. Je moet zelf gleufjes in de schacht vijlen en dan kan een kortkoppeling met dat passtukje worden geplaatst.
Die aanpak kende ik nog niet.

Er zijn locs die bewust te korte schachten hebben, opdat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Denk aan de Roco 2400 (geen mechaniek) en de Piko 2000 (wel mechaniek). Dan wordt het passtukje ook meegeleverd.

Maar meestal staan/stonden de schachten voldoende ver naar voren dat ook zonder mechaniek een kortkoppeling als de Profi kan worden geplaatst. Denk aan de oude Roco 1600.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.