Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter Spruit
Vandaag om 23:05:34
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 23:00:13
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
Vandaag om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
  

Auteur Topic: Overbufferen  (gelezen 3007 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Overbufferen
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2025, 09:24:32 »
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.

Dat zou goed kunnen, ik herken het probleem in elk geval niet bij mijn Piko locs. Hoewel ik alleen 1100en heb, die hebben misschien minder last ervan omdat de koppelingen aan de draaistellen zitten.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2025, 10:50:31 »
ik heb twee Piko locs, één uit de Hobbyreeks en één uit de Expert reeks. Beide hebben ook de koppeling aan het draaistel zitten. Ik rijd nog met beugelkoppelingen, dus geen probleem met overbufferen. Overstap naar kortkoppelingen staat op de wensenlijst. Als het zo ver is zie ik vanzelf of er een probleem is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Overbufferen
« Reactie #17 Gepost op: 05 June 2025, 11:54:38 »
Die 1100 heeft nu net een korte schacht, zodat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Voor het plaatsen van een koppeling is altijd een voorzetstukje nodig. Zelfde voorzetstukje voor de beugelkoppeling of een kortkoppeling.

Het ontbreken van een mechaniek is maar één element. Ook zonder mechaniek kan je bij bijna alle modellen met nem-schacht zonder risico op overbufferen een kortkoppeling plaatsen. Alleen dus kennelijk niet bij een paar Piko hobbymodellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #18 Gepost op: 05 June 2025, 12:36:59 »
Maar zonder kk-mechaniek kun je niet buffer aan buffer rijden. In de bogen gaat het dan altijd knellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Overbufferen
« Reactie #19 Gepost op: 05 June 2025, 16:45:25 »
Zeker, er is ook niemand die anders beweert Klaas.

Het is pas vrij recent dat nieuw ontwikkelde modellocs als het even kan een kortkoppelmechaniek krijgen. Veel modellen hebben dat mechaniek dus niet en in de regel staat de nem-schacht dan ver genoeg naar voren om een beugelkoppeling te kunnen vervangen door een kortkoppeling (starre koppeling) zonder risico op overbufferen. Van buffer aan buffer rijden is dan inderdaad geen sprake. Wel zal de koppelafstand wat kleiner zijn dan met een beugelkoppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Overbufferen
« Reactie #20 Gepost op: 05 June 2025, 20:22:22 »
Ik heb geen hobby, ............

Groeten,
Rogier

 ;D
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

MadhouseNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Overbufferen
« Reactie #21 Gepost op: 05 June 2025, 23:53:58 »
Iedereen super bedankt voor jullie advies , ik ben er nu helemaal uit nu hoe je dit kunt toepassen . Ook niet roco/fleischmann oplossing (koppeling houder in de schat schuiven en vervolgens kortkoppeling plaatsen) ga ik eens mee spelen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2025, 10:43:15 »
Ik bedacht me dat ik een aantal rijtuigen heb met Roco kortkoppelingen. Daar heb ik er een van geleend om die in mijn Piko Hobby loc te steken. Samen met een rijtuig rondjes laten rijden en overal blijven de buffers minstens 2 mm van elkaar. Een verlengingsbus is dus niet nodig. De loc heeft de koppelingsschacht aan het draaistel, zonder kk-mechaniek. Het rijtuig heeft wel een kk-mechaniek. Ik wil ook nog andere combinaties proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.