Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 11:42:05
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Rondom Charlois door j.ossebaar
Vandaag om 11:32:29
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Quinzeedied
Vandaag om 11:20:20
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:12
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
  

Auteur Topic: Overbufferen  (gelezen 2995 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Overbufferen
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2025, 09:24:32 »
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.

Dat zou goed kunnen, ik herken het probleem in elk geval niet bij mijn Piko locs. Hoewel ik alleen 1100en heb, die hebben misschien minder last ervan omdat de koppelingen aan de draaistellen zitten.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2025, 10:50:31 »
ik heb twee Piko locs, één uit de Hobbyreeks en één uit de Expert reeks. Beide hebben ook de koppeling aan het draaistel zitten. Ik rijd nog met beugelkoppelingen, dus geen probleem met overbufferen. Overstap naar kortkoppelingen staat op de wensenlijst. Als het zo ver is zie ik vanzelf of er een probleem is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Overbufferen
« Reactie #17 Gepost op: 05 June 2025, 11:54:38 »
Die 1100 heeft nu net een korte schacht, zodat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Voor het plaatsen van een koppeling is altijd een voorzetstukje nodig. Zelfde voorzetstukje voor de beugelkoppeling of een kortkoppeling.

Het ontbreken van een mechaniek is maar één element. Ook zonder mechaniek kan je bij bijna alle modellen met nem-schacht zonder risico op overbufferen een kortkoppeling plaatsen. Alleen dus kennelijk niet bij een paar Piko hobbymodellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #18 Gepost op: 05 June 2025, 12:36:59 »
Maar zonder kk-mechaniek kun je niet buffer aan buffer rijden. In de bogen gaat het dan altijd knellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Overbufferen
« Reactie #19 Gepost op: 05 June 2025, 16:45:25 »
Zeker, er is ook niemand die anders beweert Klaas.

Het is pas vrij recent dat nieuw ontwikkelde modellocs als het even kan een kortkoppelmechaniek krijgen. Veel modellen hebben dat mechaniek dus niet en in de regel staat de nem-schacht dan ver genoeg naar voren om een beugelkoppeling te kunnen vervangen door een kortkoppeling (starre koppeling) zonder risico op overbufferen. Van buffer aan buffer rijden is dan inderdaad geen sprake. Wel zal de koppelafstand wat kleiner zijn dan met een beugelkoppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
Re: Overbufferen
« Reactie #20 Gepost op: 05 June 2025, 20:22:22 »
Ik heb geen hobby, ............

Groeten,
Rogier

 ;D
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

MadhouseNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Overbufferen
« Reactie #21 Gepost op: 05 June 2025, 23:53:58 »
Iedereen super bedankt voor jullie advies , ik ben er nu helemaal uit nu hoe je dit kunt toepassen . Ook niet roco/fleischmann oplossing (koppeling houder in de schat schuiven en vervolgens kortkoppeling plaatsen) ga ik eens mee spelen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27039
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2025, 10:43:15 »
Ik bedacht me dat ik een aantal rijtuigen heb met Roco kortkoppelingen. Daar heb ik er een van geleend om die in mijn Piko Hobby loc te steken. Samen met een rijtuig rondjes laten rijden en overal blijven de buffers minstens 2 mm van elkaar. Een verlengingsbus is dus niet nodig. De loc heeft de koppelingsschacht aan het draaistel, zonder kk-mechaniek. Het rijtuig heeft wel een kk-mechaniek. Ik wil ook nog andere combinaties proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.