Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
  

Auteur Topic: Overbufferen  (gelezen 2678 keer)

MadhouseNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Overbufferen
« Gepost op: 04 June 2025, 00:27:46 »
Beste

Tegen het overbufferen van de piko hobby locs heb ik onderstaande bussen gevonden . Echter snap ik niet helemaal hoe je deze goed kunt gebruiken , gezien dan bijvoorbeeld een fl profi kortkoppeling niet helemaal goed vast klikt omdat dan de schacht te lang is ?

Mvg




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2025, 09:43:38 »
Dit kun je oplossen door de zwaluwstaart in de huls vast te lijmen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eichddraig

  • Online Online
  • Berichten: 493
Re: Overbufferen
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2025, 10:08:51 »
Of de schacht aan de achterkant in te korten (indien mogeleijk)
gr. Ed

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
Re: Overbufferen
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2025, 10:33:13 »
Tegen overbuffering kan ook een verstelbare kortkoppeling van fleischmann 6570 en een verstelbareverstelbare kortkoppeling kopen van roco 40287.
Dan kan je de fleischmann koppeling in de roco houder plaatsen en verstellen.
Eén koppeling langs één kant van de wagon is misschien al genoeg, zo is de koppeling iets langer dan de vaste koppeling.
Onderaan een beeld met het verschil in lengte van de vaste en verstelbare Roco koppeling.
In Nederland dus ook te koop.

https://www.huider.nl/fleischmann-6570-profi-kupplungskopf

https://www.huider.nl/roco-40287-kk-kopf-verstellbar-2-st




spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2690
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Overbufferen
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2025, 10:50:37 »
Ik heb geen hobby, maar gewone Piko locs en werk ook met FLM profi koppelingen. Ik heb echter geen problemen met overbufferen? Met welke boogstralen werk je?

Groeten,
Rogier

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1267
Re: Overbufferen
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2025, 11:11:55 »
Bij sommige hobbyloks zitten/zaten halverwege de koppelingsschachten 2 gleufjes, waarin de insteekkoppelingen halverwege gefixeerd worden en dientengevolge een langere koppelingsafstand hebben.
Om te voorkomen dat de koppelingen bij duwverkeer alsnog verder naar binnen geduwd worden tot de tweede aanslag met de korte koppelafstand kun je afstandshouders plaatsen (#56036) om dat te voorkomen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Overbufferen
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2025, 11:41:29 »
@Rogier,
ik denk dat het probleem niet zit in de boogstraal, maar ik het feit dat de locs geen kortkoppelmechaniek hebben. Dan worden in een boog de buffers naar elkaar toe getrokken. Bij een kk-mechaniek worden ze juist uit elkaar gedrukt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Overbufferen
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2025, 19:00:53 »
Ja, dat staat ook bij de beschrijving van Piko, maar dan vraag ik me toch af om welke modellen het gaat. Normaal staat de schacht van een loc zonder mechaniek ook verder naar voren. Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1267
Re: Overbufferen
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2025, 19:05:15 »
Hoezo lijmen?
In mijn uitleg hierboven staat niets over lijmen...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4561
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Overbufferen
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2025, 19:14:11 »
Ik denk dat Henk zijn reactie terugslaat op bericht #1

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Overbufferen
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2025, 20:26:56 »
Dat klopt, maar inmiddels ook de uitleg gelezen. Kennelijk een typisch Piko-dingetje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4561
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Overbufferen
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2025, 20:40:15 »
Wie weet. Mijn Piko’s hebben er geen last van.

@MadhouseNL: Misschien kun je een foto van de onderkant van de lok plaatsen?

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Overbufferen
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2025, 21:16:04 »
Beetje raar dat je bij het insteken van een kortkoppeling opeens moet gaan lijmen.

Dat lijkt mij ook niet een goed idee. Eenmaal vastgelijmd kan je geen koppeling meer vervangen of kan een evt. nieuwe eigenaar die niet meer wisselen.

Ik heb aardig wat Piko locs en een daarvan heeft ook zo een passtukje nodig om de schacht iets te verlengen. Ik heb overigens ook een Roco die dat nodig heeft. Dat stukje plastic verhelpt het probleem zonder lijm.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

vader057

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Overbufferen
« Reactie #13 Gepost op: 05 June 2025, 08:22:25 »
Hallo,

Kijk ook even op de Piko site onder Faqs. Hier staat het helemaal beschreven, met afbeeldingen, hoe dit op te lossen is.
De site kan in Duits of Engels gezet worden.
Groet en succes,
Hans
https://www.piko-shop.de/de/seite/fragen-zu-h0-57.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Overbufferen
« Reactie #14 Gepost op: 05 June 2025, 08:41:57 »
Ja, ik heb het gelezen. Het gaat om de hobbylocs br185 en br189. Je moet zelf gleufjes in de schacht vijlen en dan kan een kortkoppeling met dat passtukje worden geplaatst.
Die aanpak kende ik nog niet.

Er zijn locs die bewust te korte schachten hebben, opdat een gesloten bufferbalk kan worden geplaatst. Denk aan de Roco 2400 (geen mechaniek) en de Piko 2000 (wel mechaniek). Dan wordt het passtukje ook meegeleverd.

Maar meestal staan/stonden de schachten voldoende ver naar voren dat ook zonder mechaniek een kortkoppeling als de Profi kan worden geplaatst. Denk aan de oude Roco 1600.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.