Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Göhrener Viaduct
door
saskia
Vandaag
om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR-18.6 Schaal-0.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
1
...
6
7
[
8
]
Omlaag
Auteur
Topic: BR-18.6 Schaal-0. (gelezen 25477 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #105 Gepost op:
28 July 2025, 11:06:26 »
Ik zet nu dus in op het nabouwen van de 18.612.
Dit was een makkie. Nou ja, de voorverwarmer moest weer los om de leiding goed te laten passen. Scheef=scheef en recht=recht.
Koperdraad 1,2mm.
Nu de flenzen nog. Dat kan makkelijk want deze leiding is nog niet vastgezet.
23326
«
Laatst bewerkt op: 28 July 2025, 11:18:37 door FritsT
»
Gelogd
Dave.......
Offline
Berichten: 4401
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #106 Gepost op:
28 July 2025, 11:45:59 »
Prachtig werk weer.
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Benelux795
Offline
Berichten: 4996
Vinnie the who?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #107 Gepost op:
28 July 2025, 11:54:54 »
Schrik niet, maar misschien zie je hier ook nog wat details voor de verdere bouw...
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9726208,9726237,page=all
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #108 Gepost op:
28 July 2025, 12:19:54 »
Dat is een heleboel huiswerk....
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 255
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #109 Gepost op:
28 July 2025, 15:08:33 »
Er rest zulke trotse en machtige machines toch een roemloos einde.
Gelukkig hebben we vaardige modelbouwers die ze levend houden.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #110 Gepost op:
28 July 2025, 15:26:50 »
Zie het bouwverslag/verhaal van de LTM-51. Die is herboren
en vergeet al die vrijwilligers bij de stoomclubs niet.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #111 Gepost op:
02 August 2025, 21:55:45 »
Maar weer verder met het loodgieteren op/aan de 18.6
Ik heb een schema (uit het eerder genoemde tijdschrift) en dat ga ik maar volgen want vanaf de foto's werken is onbegonnen werk.
Geen lok is hetzelfde, dus ik heb enige vrijheid als loodgieter. Nummerplaatje wordt dan maar 18.631.
1.waterleiding van de waterpomp naar de voorverwarmer. Vast aan het frame
2. Stoomleiding vanaf het driedelige stoomverdeelpunt bij de rookkast naar de aandrijving van de waterpomp. Vast aan de ketel, los van de pomp (demontabel)
Bij de 18.612 zie ik leiding 2 (stoom naar de waterpomp) helemaal niet
De twee dikke verticale leidingen zijn er wel voor voorgebogen lijkt het.
24340
«
Laatst bewerkt op: 03 August 2025, 09:45:28 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #112 Gepost op:
06 August 2025, 10:36:34 »
Ik ben flink opgeschoten met het "loodgieteren",
Een overzicht van de rechter zijde,
Het probleem van de afsluiter achter de windleiplaat heb ik opgelost. Daar zit nu een bolvormige afsluiter waarvan de leiding naar de luchtpomp loopt. Beter gezegd, het is de afvoerleiding van afgewerkte stoom vanaf de luchtpomp via de rookkast naar de schoorsteen.
De aanvoer van stoom naar de luchtpomp hebben loodgieters 1:1 op verschillende manieren aangebracht. Vanaf het afnamepunt aan de linkerkant van de rookkast kan die over de rookkast lopen, dan naar beneden en dan parallel aan de voetplaat naar de luchtpomp. Een andere optie (heb ik gemaakt) is parallel aan de voetplaat links en dan onder de ketel door naar de luchtpomp.
Afnamepunt stoom. Midden/voor, koperen leiding met bocht.
Route links-onderdoor:
Zowel de aan- als afvoerroute zitten gemonteerd aan de ketel. De pomp zit aan het frame. Dilemma dus. Dat is opgelost door de beide leidingen onder de voetplaat te laten eindigen en net niet te verbinden met de pomp. Compromis in de gele cirkel.
Dan is er het ganghandel
die zit vast aan zowel machinistenhuis en frame en dat geeft problemen bij het demonteren. Ik heb die dus gesplitst. Buisje 1,0/1,5 met daarin en draad 1,0.
Dan is er de fluit,
Dan zijn er de trekstangen/draden aan de veiligheden. Gelijmd. Die zouden nog in geleidende buizen kunnen, maar voor dit moment....
Volgende werkzaamheden:
1. 3D tekenen van de water(straal)pompen links en rechts onder het machinistenhuis (gietdelen ontbreken helaas)
2. Aanbrengen van de luchtleidingen met verdeelpunten naar de zanddom.
3. Aanbrengen electraleiding vanaf de generator naar de lamp op de rookkast
4. enz. enz. enz. Nog lang niet klaar.
24824
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 10:45:14 door FritsT
»
Gelogd
Frits C
FCS Topeka
Offline
Berichten: 255
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #113 Gepost op:
06 August 2025, 10:44:36 »
Je bent weer goed 'op dreef' zullen we maar zeggen. Knap werk hoor.
Gelogd
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #114 Gepost op:
06 August 2025, 10:45:55 »
Goed "op stoom" zul je bedoelen.
Dit is gewoon leuk en verslavend werk al is het hobby.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 10:47:52 door FritsT
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 4996
Vinnie the who?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #115 Gepost op:
06 August 2025, 18:12:48 »
Citaat van: FritsT op 02 August 2025, 21:55:45
Bij de 18.612 zie ik leiding 2 (stoom naar de waterpomp) helemaal niet
Kan het ermee te maken hebben dat de 18 612 een verbouwde 18.5 is? (Namelijk de 18 520)
Ik zie leiding #1 namelijk ook niet..?
PS Kiss heeft een model van die 18 520 en daar zit tie ook niet op:
https://i.ebayimg.com/images/g/u8QAAOSwJj9cs0Sv/s-l1600.webp
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 11:42:20 door Benelux795
»
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #116 Gepost op:
06 August 2025, 18:38:50 »
@Vincent,
Dan vraag ik me af...hoe wordt die pomp aangedreven?
Op mijn Gebauer/Knauss 18.520 zitten zo veel dingen anders dat ik die niet wil gebruiken als leidraad. Ik ga daarom maar uit van de theorie.
Een missende leiding...net in revisie? Ook nog een optie.
De waarheid zal eens boven water komen, maar voor nu.... doorbouwen. Zolang de loc niet is gespoten vind ik het prima zo.
Voor mij ook nieuw dat het zo lijkt dat je de stoom naar de luchtpomp toe niet kan afsluiten. Mogelijk wel via de afsluiters bovenop de ketel vlak voor het machinistenhuis. Zeg het maar. De afvoerende stoom kan je wel afsluiten (achter de windleiplaat). Er zit dus een optie in het systeem, maar anders dan ik verwacht. Dubbele aflsuiters? Of dat klopt?... ga ik nog eens proberen na te vragen.
Blijft een puzzel.
«
Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 18:44:18 door FritsT
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 4996
Vinnie the who?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #117 Gepost op:
Vandaag
om 11:44:24 »
Kiss heeft blijkbaar ook de 18 612 en daar zit tie, in tegenstelling tot 1:1, wel op
al zit er volgens mij een ander type pomp op het model, dan nu op de museum lok..
https://www.bimmelbahn24.de/produkt/1aru3-km1-101812-spur-1-dampflok-br-18-612-der-db-museum-nem-ovp/
Wellicht is de pomp gewisseld voor een beschikbare DR of 18.5 variant; bij die laatste zit de aansluiting ook anders en ontbreekt de eerdere leiding #2:
https://www.youtube.com/watch?v=d1ZqpZjPtzI
PS is er niemand in de buurt van Neuenmarkt-Wirsberg, voor een fototje..? ben nu wel benieuwd
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 11:46:46 door Benelux795
»
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
«
Reactie #118 Gepost op:
Vandaag
om 12:11:32 »
Als modelbouwer is mijn stelregel - advies:
1. Maak een model van 1 bepaalde lok op de datum van een foto. En foto's van alle kanten (als het kan)
2. Bouwtekeningen zijn een hulp maar meestal van de originele lok dus niet zaligmakend.
3. Locs zijn een gebruiksvoorwerp en slijten. Ze staan regelmatig in de onderhoudswerkplaats en moesten dan zo snel mogelijk weer de baan op. Dus wat pak je dan als monteur-loodgieter aan onderdelen?
4. Als je die kan vinden, een lijst van CW's (Constructie Wijzigingen)
Ik heb niet de beschikking over "1", "2" en "4"
Dus optie "3"is de best mogelijke.
Ik heb leiding "1" achterlangs laten lopen.
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 12:16:25 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
1
...
6
7
[
8
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BR-18.6 Schaal-0.