Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: BR-18.6 Schaal-0.  (gelezen 25130 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11298
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #105 Gepost op: 28 July 2025, 11:06:26 »
Ik zet nu dus in op het nabouwen van de 18.612.

Dit was een makkie. Nou ja, de voorverwarmer moest weer los om de leiding goed te laten passen. Scheef=scheef en recht=recht.
Koperdraad 1,2mm.
Nu de flenzen nog. Dat kan makkelijk want deze leiding is nog niet vastgezet.




23326
« Laatst bewerkt op: 28 July 2025, 11:18:37 door FritsT »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #106 Gepost op: 28 July 2025, 11:45:59 »
Prachtig werk weer.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4995
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #107 Gepost op: 28 July 2025, 11:54:54 »
Schrik niet, maar misschien zie je hier ook nog wat details voor de verdere bouw...  :)

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9726208,9726237,page=all
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11298
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #108 Gepost op: 28 July 2025, 12:19:54 »
Dat is een heleboel huiswerk.... :D

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #109 Gepost op: 28 July 2025, 15:08:33 »
Er rest zulke trotse en machtige machines toch een roemloos einde. :'(
Gelukkig hebben we vaardige modelbouwers die ze levend houden. (y)
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11298
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #110 Gepost op: 28 July 2025, 15:26:50 »
Zie het bouwverslag/verhaal van de LTM-51. Die is herboren
en vergeet al die vrijwilligers bij de stoomclubs niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11298
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #111 Gepost op: 02 August 2025, 21:55:45 »
Maar weer verder met het loodgieteren op/aan de 18.6

Ik heb een schema (uit het eerder genoemde tijdschrift) en dat ga ik maar volgen want vanaf de foto's werken is onbegonnen werk.
Geen lok is hetzelfde, dus ik heb enige vrijheid als loodgieter. Nummerplaatje wordt dan maar 18.631. ;D


1.waterleiding van de waterpomp naar de voorverwarmer. Vast aan het frame


2. Stoomleiding vanaf het driedelige stoomverdeelpunt bij de rookkast naar de aandrijving van de waterpomp. Vast aan de ketel, los van de pomp (demontabel)




Bij de 18.612 zie ik leiding 2 (stoom naar de waterpomp) helemaal niet  ???
De twee dikke verticale leidingen zijn er wel voor voorgebogen lijkt het.


24340
« Laatst bewerkt op: 03 August 2025, 09:45:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11298
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #112 Gepost op: Vandaag om 10:36:34 »
Ik ben flink opgeschoten met het "loodgieteren",

Een overzicht van de rechter zijde,


Het probleem van de afsluiter achter de windleiplaat heb ik opgelost. Daar zit nu een bolvormige afsluiter waarvan de leiding naar de luchtpomp loopt. Beter gezegd, het is de afvoerleiding van afgewerkte stoom vanaf de luchtpomp via de rookkast naar de schoorsteen.


De aanvoer van stoom naar de luchtpomp hebben loodgieters 1:1 op verschillende manieren aangebracht. Vanaf het afnamepunt aan de linkerkant van de rookkast kan die over de rookkast lopen, dan naar beneden en dan parallel aan de voetplaat naar de luchtpomp. Een andere optie (heb ik gemaakt) is parallel aan de voetplaat links en dan onder de ketel door naar de luchtpomp.

Afnamepunt stoom. Midden/voor, koperen leiding met bocht.


Route links-onderdoor:




Zowel de aan- als afvoerroute zitten gemonteerd aan de ketel. De pomp zit aan het frame. Dilemma dus. Dat is opgelost door de beide leidingen onder de voetplaat te laten eindigen en net niet te verbinden met de pomp. Compromis in de gele cirkel.


Dan is er het ganghandel
die zit vast aan zowel machinistenhuis en frame en dat geeft problemen bij het demonteren. Ik heb die dus gesplitst. Buisje 1,0/1,5 met daarin en draad 1,0.


Dan is er de fluit,


Dan zijn er de trekstangen/draden aan de veiligheden. Gelijmd. Die zouden nog in geleidende buizen kunnen, maar voor dit moment....



Volgende werkzaamheden:
1. 3D tekenen van de water(straal)pompen links en rechts onder het machinistenhuis (gietdelen ontbreken helaas)
2. Aanbrengen van de luchtleidingen met verdeelpunten naar de zanddom.
3. Aanbrengen electraleiding vanaf de generator naar de lamp op de rookkast
4. enz. enz. enz. Nog lang niet klaar.


24824
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:45:14 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #113 Gepost op: Vandaag om 10:44:36 »
Je bent weer goed 'op dreef' zullen we maar zeggen. Knap werk hoor.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11298
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #114 Gepost op: Vandaag om 10:45:55 »
Goed  "op stoom" zul je bedoelen.   ;D

Dit is gewoon leuk en verslavend werk al is het hobby.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:47:52 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4995
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #115 Gepost op: Vandaag om 18:12:48 »
Bij de 18.612 zie ik leiding 2 (stoom naar de waterpomp) helemaal niet  ???

Kan het ermee te maken hebben dat de 18 612 een verbouwde 18.5 is? (Namelijk de 18 520)
Ik zie leiding #1 namelijk ook niet..?

PS Kiss heeft een model van die 18 520 en daar zit tie ook niet op:
https://i.ebayimg.com/images/g/u8QAAOSwJj9cs0Sv/s-l1600.webp
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:15:42 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11298
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #116 Gepost op: Vandaag om 18:38:50 »
@Vincent,
Dan vraag ik me af...hoe wordt die pomp aangedreven?

Op mijn Gebauer/Knauss 18.520 zitten zo veel dingen anders dat ik die niet wil gebruiken als leidraad. Ik ga daarom maar uit van de theorie.
Een missende leiding...net in revisie? Ook nog een optie.
De waarheid zal eens boven water komen, maar voor nu.... doorbouwen. Zolang de loc niet is gespoten vind ik het prima zo.

Voor mij ook nieuw dat het zo lijkt dat je de stoom naar de luchtpomp toe niet kan afsluiten. Mogelijk wel via de afsluiters bovenop de ketel vlak voor het machinistenhuis. Zeg het maar. De afvoerende stoom kan je wel afsluiten (achter de windleiplaat). Er zit dus een optie in het systeem, maar anders dan ik verwacht. Dubbele aflsuiters? Of dat klopt?... ga ik nog eens proberen na te vragen.
Blijft een puzzel.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:44:18 door FritsT »