Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MathynK
Vandaag om 18:40:46
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Kees-Jan
Vandaag om 18:36:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
  

Auteur Topic: BR-18.6 Schaal-0.  (gelezen 35892 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #105 Gepost op: 28 July 2025, 11:06:26 »
Ik zet nu dus in op het nabouwen van de 18.612.

Dit was een makkie. Nou ja, de voorverwarmer moest weer los om de leiding goed te laten passen. Scheef=scheef en recht=recht.
Koperdraad 1,2mm.
Nu de flenzen nog. Dat kan makkelijk want deze leiding is nog niet vastgezet.




23326
« Laatst bewerkt op: 28 July 2025, 11:18:37 door FritsT »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #106 Gepost op: 28 July 2025, 11:45:59 »
Prachtig werk weer.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5075
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #107 Gepost op: 28 July 2025, 11:54:54 »
Schrik niet, maar misschien zie je hier ook nog wat details voor de verdere bouw...  :)

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9726208,9726237,page=all
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #108 Gepost op: 28 July 2025, 12:19:54 »
Dat is een heleboel huiswerk.... :D

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #109 Gepost op: 28 July 2025, 15:08:33 »
Er rest zulke trotse en machtige machines toch een roemloos einde. :'(
Gelukkig hebben we vaardige modelbouwers die ze levend houden. (y)
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #110 Gepost op: 28 July 2025, 15:26:50 »
Zie het bouwverslag/verhaal van de LTM-51. Die is herboren
en vergeet al die vrijwilligers bij de stoomclubs niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #111 Gepost op: 02 August 2025, 21:55:45 »
Maar weer verder met het loodgieteren op/aan de 18.6

Ik heb een schema (uit het eerder genoemde tijdschrift) en dat ga ik maar volgen want vanaf de foto's werken is onbegonnen werk.
Geen lok is hetzelfde, dus ik heb enige vrijheid als loodgieter. Nummerplaatje wordt dan maar 18.631. ;D


1.waterleiding van de waterpomp naar de voorverwarmer. Vast aan het frame


2. Stoomleiding vanaf het driedelige stoomverdeelpunt bij de rookkast naar de aandrijving van de waterpomp. Vast aan de ketel, los van de pomp (demontabel)




Bij de 18.612 zie ik leiding 2 (stoom naar de waterpomp) helemaal niet  ???
De twee dikke verticale leidingen zijn er wel voor voorgebogen lijkt het.


24340
« Laatst bewerkt op: 03 August 2025, 09:45:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #112 Gepost op: 06 August 2025, 10:36:34 »
Ik ben flink opgeschoten met het "loodgieteren",

Een overzicht van de rechter zijde,


Het probleem van de afsluiter achter de windleiplaat heb ik opgelost. Daar zit nu een bolvormige afsluiter waarvan de leiding naar de luchtpomp loopt. Beter gezegd, het is de afvoerleiding van afgewerkte stoom vanaf de luchtpomp via de rookkast naar de schoorsteen.


De aanvoer van stoom naar de luchtpomp hebben loodgieters 1:1 op verschillende manieren aangebracht. Vanaf het afnamepunt aan de linkerkant van de rookkast kan die over de rookkast lopen, dan naar beneden en dan parallel aan de voetplaat naar de luchtpomp. Een andere optie (heb ik gemaakt) is parallel aan de voetplaat links en dan onder de ketel door naar de luchtpomp.

Afnamepunt stoom. Midden/voor, koperen leiding met bocht.


Route links-onderdoor:




Zowel de aan- als afvoerroute zitten gemonteerd aan de ketel. De pomp zit aan het frame. Dilemma dus. Dat is opgelost door de beide leidingen onder de voetplaat te laten eindigen en net niet te verbinden met de pomp. Compromis in de gele cirkel.


Dan is er het ganghandel
die zit vast aan zowel machinistenhuis en frame en dat geeft problemen bij het demonteren. Ik heb die dus gesplitst. Buisje 1,0/1,5 met daarin en draad 1,0.


Dan is er de fluit,


Dan zijn er de trekstangen/draden aan de veiligheden. Gelijmd. Die zouden nog in geleidende buizen kunnen, maar voor dit moment....



Volgende werkzaamheden:
1. 3D tekenen van de water(straal)pompen links en rechts onder het machinistenhuis (gietdelen ontbreken helaas)
2. Aanbrengen van de luchtleidingen met verdeelpunten naar de zanddom.
3. Aanbrengen electraleiding vanaf de generator naar de lamp op de rookkast
4. enz. enz. enz. Nog lang niet klaar.


24824
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 10:45:14 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #113 Gepost op: 06 August 2025, 10:44:36 »
Je bent weer goed 'op dreef' zullen we maar zeggen. Knap werk hoor.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #114 Gepost op: 06 August 2025, 10:45:55 »
Goed  "op stoom" zul je bedoelen.   ;D

Dit is gewoon leuk en verslavend werk al is het hobby.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 10:47:52 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5075
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #115 Gepost op: 06 August 2025, 18:12:48 »
Bij de 18.612 zie ik leiding 2 (stoom naar de waterpomp) helemaal niet  ???

Kan het ermee te maken hebben dat de 18 612 een verbouwde 18.5 is? (Namelijk de 18 520)
Ik zie leiding #1 namelijk ook niet..?

PS Kiss heeft een model van die 18 520 en daar zit tie ook niet op:
https://i.ebayimg.com/images/g/u8QAAOSwJj9cs0Sv/s-l1600.webp

« Laatst bewerkt op: 07 August 2025, 11:42:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #116 Gepost op: 06 August 2025, 18:38:50 »
@Vincent,
Dan vraag ik me af...hoe wordt die pomp aangedreven?

Op mijn Gebauer/Knauss 18.520 zitten zo veel dingen anders dat ik die niet wil gebruiken als leidraad. Ik ga daarom maar uit van de theorie.
Een missende leiding...net in revisie? Ook nog een optie.
De waarheid zal eens boven water komen, maar voor nu.... doorbouwen. Zolang de loc niet is gespoten vind ik het prima zo.

Voor mij ook nieuw dat het zo lijkt dat je de stoom naar de luchtpomp toe niet kan afsluiten. Mogelijk wel via de afsluiters bovenop de ketel vlak voor het machinistenhuis. Zeg het maar. De afvoerende stoom kan je wel afsluiten (achter de windleiplaat). Er zit dus een optie in het systeem, maar anders dan ik verwacht. Dubbele aflsuiters? Of dat klopt?... ga ik nog eens proberen na te vragen.
Blijft een puzzel.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2025, 18:44:18 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5075
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #117 Gepost op: 07 August 2025, 11:44:24 »
Kiss heeft blijkbaar ook de 18 612 en daar zit tie, in tegenstelling tot 1:1, wel op ;D al zit er volgens mij een ander type pomp op het model, dan nu op de museum lok.. https://www.bimmelbahn24.de/produkt/1aru3-km1-101812-spur-1-dampflok-br-18-612-der-db-museum-nem-ovp/

Wellicht is de pomp gewisseld voor een beschikbare DR of 18.5 variant; bij die laatste zit de aansluiting ook anders en ontbreekt de eerdere leiding #2:


https://www.youtube.com/watch?v=d1ZqpZjPtzI

PS is er niemand in de buurt van Neuenmarkt-Wirsberg, voor een fototje..? ben nu wel benieuwd ;D
« Laatst bewerkt op: 07 August 2025, 11:46:46 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #118 Gepost op: 07 August 2025, 12:11:32 »
Als modelbouwer is mijn stelregel - advies:
1. Maak een model van 1 bepaalde lok op de datum van een foto. En foto's van alle kanten (als het kan)
2. Bouwtekeningen zijn een hulp maar meestal van de originele lok dus niet zaligmakend.
3. Locs zijn een gebruiksvoorwerp en slijten. Ze staan regelmatig in de onderhoudswerkplaats en moesten dan zo snel mogelijk weer de baan op. Dus wat pak je dan als monteur-loodgieter aan onderdelen? 
4. Als je die kan vinden, een lijst van CW's (Constructie Wijzigingen)


Ik heb niet de beschikking over "1", "2" en "4"
Dus optie "3"is de best mogelijke.

Ik heb leiding "1" achterlangs laten lopen.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2025, 12:16:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11512
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #119 Gepost op: 07 August 2025, 18:44:34 »
De luchtleidingen naar de zanddom moesten nog en er loopt in die kabelboom ook nog een (lucht ?)leiding naar "nowhere". Met die laatste ben ik nog niet tevreden, maar ik weet het gewoonweg niet. Die steekt nu simpel lans de rookkast onder de voetplaat in "nowhere".
De verdeler is een stukje van een buis met 6 gaatjes 0,5mm. Principe afgekeken van de 18.520.

Uitgegloeid draad 0,5 en een zelf gefabriceerde verdeler en met een M0,8 bout om die vast te zetten.