Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Sikje 225  (gelezen 14120 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Sikje 225
« Reactie #30 Gepost op: 26 May 2025, 19:23:43 »
Ik weet het niet zeker, maar dacht dat voor de treinen een uitzondering was en dat daarvoor relatief langer diesel beschikbaar was.

Wat ik via google kan vinden, lijkt houtgas pas in 1942 in treinen te zijn gebruikt:

http://www.industriespoor.nl/Gas.htm

https://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/

Uit de eerste bron blijkt dat dieselmotoren (die de Sikken hadden) relatief complex zijn om te bouwen. Uit de 2e link blijkt dat de 210 wordt teruggebouwd naar de toestand 1942-1943 (met houtgasgenerator). Ik vermoed dat de houtgasgenerator er dus nog niet in augustus 1941 was.

Dit lijkt mij trouwens ook een buis vanaf de uitlaat. Volgens mij is dat voor een houtgasgenerator niet nodig?

Het enige wat ik kan bedenken is het vullen van reservoir met uitlaatgas, zodat de locomotor met gasdruk gestart kan worden. Starten op luchtdruk is namelijk iets wat gebruikelijk was op zwaardere smalspoorlocs.

Groeten,
Rogier

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Sikje 225
« Reactie #31 Gepost op: 26 May 2025, 19:41:43 »
Toevallig heb ik de afgelopen tijd een aantal jaargangen heel oude Railhobby's binnen gekregen en zit die nu te lezen.
Ergens in de jaren 80 of 90 heeft er een artikel in gestaan over de Sikjes met een houtgasgenerator en de ombouw van een (H0?) model.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #32 Gepost op: 26 May 2025, 21:01:34 »
De bewuste foto laat geen houtgenerator zien.
Er zijn in die tijd meerdere ideëen en proeven geweest met alternatieve brandstoffen, van lichtgas (op de oersikjes) tot hout-, turf- en antracietgasgeneratoren. De houtgenerator sprong er het beste uit.
Het foto onderschrift vertelt, ik schreef het al eerder, dat de uitlaatpijp werd aangepast voor dienst bij de remise Leidschendam-Voorburg. Het rept alleen niet over het waarom. Ik kan het in de boektext verder ook niet vinden, en vindt een dergelijke appendix op geen enkele andere foto terug.
we laten het maar voor wat het is: een toevoeging, waarvan ik aannam dat die bij 225-inzet voor andere remises weer vewijderd is.

Ander detail op een andere foto van de 225 is een sluitbord aan de sluitlantaarnhouder die aan het dak is gemonteerd. Omdat een sluitlantaarn nog niet tot mijn uitrusting behoort, vervang ik die gewoon op voorhand door een sluitbord. Job done.  :angel:

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: Sikje 225
« Reactie #33 Gepost op: 27 May 2025, 10:39:37 »
Zo heb ik mijn Sik met lampjes gebouwd met een set lampjes besteld uit Belgie , die deze maakt.
Kom niet zo gauw op het bedrijfje.








mvg Henk


Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Sikje 225
« Reactie #34 Gepost op: 27 May 2025, 10:54:39 »
De getoonde foto is dus uit de oorlog, [...]
Er staat een 2400 op de foto, die zijn toch van na de oorlog?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #35 Gepost op: 27 May 2025, 11:44:56 »
Fraai, Henk!
Theo, ik denk dat er op een andere foto wordt gedoeld.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #36 Gepost op: 29 May 2025, 13:58:42 »
De doorgaande remleiding gesimuleerd ahv Ronalds plaatjes. Hier en daar wat gesmokkeld omdat het oude ding natuurlijk geen losse huif heeft en de leiding bij het frontraam derhalve ook anders loopt. De leiding ligt nog los langs het stuurhuis: dat komt goed.
De remslang achterop is ook vast verhangen.
Overigens zijn alle lampen analoog getest. Weet ik straks tenminste zeker dat wanneer ze na digitaal aansluiten niet werken, het niet aan de lampen ligt.
En die beschadiging links op de huif? Mja, je moet wel uitkijken met wat je met je boormachine doet en je niet concentreren op t gaatje alleen. Geldt wel vaker......😋



« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 14:01:07 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #37 Gepost op: 29 May 2025, 20:00:00 »
Toch al wat in zn element.



Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 626
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Sikje 225
« Reactie #38 Gepost op: 29 May 2025, 20:16:09 »
Sikje 225 vandaag in actie bij de VSM in Beekbergen  8)



Groeten,
Jos

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #39 Gepost op: 29 May 2025, 20:39:08 »
Dank, Jos!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #40 Gepost op: 30 May 2025, 10:43:50 »
Heeft iemand een advies voor de kleur groen van de sik?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: Sikje 225
« Reactie #41 Gepost op: 30 May 2025, 11:01:31 »
Humbrol 101.....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #42 Gepost op: 30 May 2025, 12:02:44 »
Dank, Ben.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Sikje 225
« Reactie #43 Gepost op: 30 May 2025, 12:29:44 »
Of nummer 17 van Kleinspoor (standgroen).
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #44 Gepost op: 30 May 2025, 12:33:18 »
 (y)