Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Eric B
Vandaag om 06:55:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: Sikje 225  (gelezen 20894 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Sikje 225
« Reactie #15 Gepost op: 20 May 2025, 16:01:38 »
Leuk!

Moet de weerstand aan de blauwe decoderdraad?
Het maakt niet uit aan welke kant van de LED je de weerstand aansluit. Zolang hij maar in serie met de LED staat is het goed.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Sikje 225
« Reactie #16 Gepost op: 20 May 2025, 17:18:35 »
Ik plaats de weerstand eigenlijk altijd aan de functie uitgang zijde, dan beschermd deze de uitgang nog enigzins tegen een sluiting.

Hebben de lampen nog een artikel nr zoek ook nog zoiets, bij Weinert lijken ze ook ziets te hebben maar geen foto alleen een tekening dus is het een vraag hoe het exact eruit ziet?
« Laatst bewerkt op: 20 May 2025, 17:21:45 door hmmglaser »
Mvg Mark

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #17 Gepost op: 20 May 2025, 17:27:48 »
Dirk, dank. Komt het goed.
Inmiddels de decoderdraden maar weer s uitgezocht. Ook dat komt goed. Ik wil elke lamp apart scbakelen. Zo hou ik t simpel voor mezelf.

De lampen zijn gelijmd, de draden naar binnen doorgevoerd. Eerst drogen, dan verder.





Mark, de lantaarns hebben nr 870/50603.
https://www.philotrain.nl/spoorwegmodellen/onderdelen/onderdelenlijst/


Groet
Huibert
« Laatst bewerkt op: 20 May 2025, 19:27:45 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #18 Gepost op: 20 May 2025, 20:36:58 »
Luchtslangen op sikjes..... ik kom ze tegen zonder, met, en als met links of rechts.
Waarom, waarvoor denk ik dan........
Iemand?

Ondertussen lamp 3 gemonteerd.
En de vierde buffer vervangen door een nieuwe. En ja, die is even groot als de andere...


« Laatst bewerkt op: 20 May 2025, 21:58:22 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2025, 11:16:00 »
Daarop gewezen door een mede modelbouwer, heb ik van Oostrom's Sikkenboek gekocht.
Daarin lezend blijkt dat de remluchtleiding is aangebracht om de sik ook op een andere plaats in een trein mee te kunnen voeren dan alleen achterop. Wel is het zo dat de luchtleiding aan beide kanten op dezelfde plek zat en dus niet, zoals ik heb gedaan, links van de koppeling.
Bij de 225 zittie onder de motorhuif goed, aan de cabinekant niet....
De handgrepen zitten ook op de verkeerde plek, en dat gaat nu irriteren.
Als dat maar goed afloopt.......

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Sikje 225
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2025, 14:43:08 »
Luchtslangen op sikjes..... ik kom ze tegen zonder, met, en als met links of rechts.
Waarom, waarvoor denk ik dan........
Iemand?

De sikjes hebben alleen een mechanisch hand en voet bediende rem.
Als de sikjes in opzending mee gingen in een goederentrein dan werden deze achter in de trein geplaatst door het ontbreken van een door gaande treinleiding (rem leiding).
Dit is later aangepast door het aanbrengen van een doorgaande treinleiding.
Deze loopt van rechts voor door de motor en generator huif omhoog tegen het machinistehuis langs de rechter zijkant
om laag naar de bufferplaat en hier zit de lucht slang van achter gezien links.
Ter illustratie een afbeelding van mijn 3d model.



Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 15:23:49 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2025, 15:29:41 »
A, dan moet die leiding ook worden toegevoegd. Het wordt nog een klus ipv een paar aanpassinkjes.....

Afijn, lezend in voornoemd sikkenboek kwam ik plaatjes tegen van de 225. Het ding ree in Leidschendam-Voorburg toendertijd.
Op één van de plaatjes ook een rangeerder, dhr Donkersteeg. De man zal worden verPreisert.

Groet
Huibert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2025, 15:32:08 »
O, dr zit ook nog een mal ding tussen schoorsteen en motorhuif. Iemand?


« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 11:28:24 door Huup »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Sikje 225
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2025, 21:50:53 »
Uit welk jaar is die foto? Ik herken het inderdaad niet van normale sikken.....

Groeten,
Rogier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #24 Gepost op: 25 May 2025, 10:19:45 »
Rogier de foto is van 7/11/41.
De uitlaatgaspijp is aangepast voor de dienst bij Leidschendam Voorburg, aldus het fotobijschrift.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 10:21:34 door Huup »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Sikje 225: uitlaat
« Reactie #25 Gepost op: 25 May 2025, 14:52:51 »
Hoi Huibert,



Locomotor 300 had op mijn eigen foto’s van augustus 1977 deze schoorsteen. En omdat ik de bijbehorende entourage - 2400en in het bruin - ook de moeite waard vond, hierbij de hele foto.

Over schoorsteen/uitlaat: er zit nog een fluit aan de zijkant van het ding.

De foto is gemaakt bij het toenmalige Technisch Centrum van NS in Groningen. Sectie Noord van de NVBS hield daar regelmatig lezingen. En het werd ook helemaal niet raar gevonden als je daar een paar foto’s maakte.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8864
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Sikje 225
« Reactie #26 Gepost op: 25 May 2025, 18:20:41 »
Ha Wolter,

Dank voor de foto. Aan de fluit is gedacht. De schoorsteen is naar ik weet, de standaard schoorsteen. Interessant is dan wel weer de stang die voor naast en over de huif heen loopt. Al die dingen lijken anders 😉

Groet
Huibert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Sikje 225
« Reactie #27 Gepost op: 25 May 2025, 18:33:09 »
Er zaten veel verschillen in die dingen. Deze is toevallig gebouwd door de Centrale Werkplaats Zwolle.
En na verloop van tijd waren er vast wel details die handiger of goedkoper konden.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Sikje 225
« Reactie #28 Gepost op: 26 May 2025, 16:52:50 »
De getoonde foto is dus uit de oorlog, zo te zien is het een uitbreiding op de reguliere uitlaat. Misschien is dit een soort toevoeging om rookuitstoot minder zichtbaar te maken ivm het gevaar van luchtaanvallen? Dus de rook wordt via de slang ergens naar onder (richting ballast) afgevoerd, ipv naar boven?

Groeten,
Rogier

ps: de fluit lijkt er nog wel te zitten?

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 675
Re: Sikje 225
« Reactie #29 Gepost op: 26 May 2025, 17:02:00 »
Was er in bezettingstijd wel brandstof voor sikken?
Auto's, bussen reden dankzij een houtgasgenerator.
Bijvoorbeeld de Gooische Stoomtram deed zijn naam eer aan en reed weer met stoomtractie.

Toont de foto wellicht een sik uitgerust met een alternatieve verbrandingsinstallatie?
Vrindelijke groet.

R.